Høye salgstall, maskiner med god driftssikkerhet og en hydraulikk som aldri har vært så god som nå. Nastas folk trives med å ta imot kunder inne på demofeltet. Til uka inviterer de til «Test & Drive» på XL demofelt på Hovinmoen.
LARVIK: – Året har startet bra! Fjoråret endte på drøye 500 solgte nye maskiner. Budsjettet i år er 600. Starten på året tilsier at vi skal greie det.
Det sier Nils Arve Norendal, storkundeansvarlig i Nasta AS. Vi møtte ham på åpen dag Nastas eget demofelt i Larvik, sammen med Kjell Sørensen, som har overtatt Norendals gamle salgsansvarsområde Vestfold og Telemark i tillegg til produktansvaret for hjullastere.
Nytt demofelt
Hitachi- og Bell-importøren har laget sitt eget demofelt i et masseuttak en middels beltetur fra hovedporten på Nasta-anlegget på Bommestad utenfor Larvik. Her inviterer de kunder, skoleklasser og andre til å se og prøve Hitachi gravere og hjullastere og Bell dumpere.
Kommende uke inviterer Nasta kunder og forbindelser til noen dager med «Test & Drive» på Hovinmoen ved Gardermoen.
Maskinene på Hovinmoen:
- Hitachi ZW75-6
- Hitachi ZX85US-5
- Hitachi ZX135US-6
- Hitachi ZX210LC-6
- Hitachi ZW310-6
- Hitachi ZX350-6
- Hitachi ZW370-5
- Hitachi ZX490LC-6
- Bell B40E
Mye stort utstyr
Spør en selger hva han selger mest av, og han vil gjerne svare «alt». Så også Nasta-selgerne. Men litt spesielt der i gården er at det har gått mye stort. To 90-tonnere, tre 70-tonnere og «en god del» 50-tonnere hittil i år.
– Det var moro å se på statistikken fra MGF for første kvartal. Der har Nasta 27 prosent av markedet for beltegravere 8-50 tonn. Der har vi vært blant de største lenge, men det tallet er noe av det høyeste vi har sett, sier Norendal.
«Norsk» hydraulikk
Graverne i serie 6 er utstyrt med oppdatert Trias-hydraulikk, som er bedre tunet for «norsk» kjøring, med HK-fester, tiltrotator og store skuffer.
Kombinert med et rykte for god driftssikkerhet har Nasta-selgerne der et godt våpen en tøff priskonkurranse.
Hjullaster-sjefen Kjell Sørensen beretter også om en nyhet på serie 6 hjullasterne: Modellene fra 220 (18-19 tonn) og oppover har nå fått en original, fabrikkmontert og betydelig bedre spakstyring.
– Tidligere brukte vi en ettermontert, svensk løsning. Følsomheten på den originale løsningen er mye bedre. Spakstyringen er så god at den virker helt opp til maksimal kjørehastighet på 38-40 km/t, sier Sørensen.