Fjernstyrt og selvkjørende

Selvkjørende maskiner er maskinprodusentenes framtidsvyer. Norske Gjermundshaug har den første i drift allerede, og den har de laget selv. Dette er verdens første fjernstyrte og (delvis) selvkjørende Volvo A45Gfs.

GARDERMOEN: – Kom litt lenger bak. Der ja, stopp.

Dumper- og graverførere kommuniserer vanligvis svært lite, og oftest med speil og tut. På et prosjekt på Gardermoen snakker de to gutta fra Gjermundshaug GMM lavmælt sammen, sittende side om side med spaker i nevene og et par TV-skjermer foran seg.

Annonse

Kontrollrom på lastebil

Scenen foregår i et lite kontrollrom i et skap på en liten lastebil. Stedet er et grustak på Gardermoen. Det ser ut som en kontrollrom for fjernstyrte anleggsmaskiner. Og det er akkurat det det er.

Ja vel. Fjernstyrte anleggmaskiner er ikke noe nytt. Hvorfor en fire siders reportasje om det da? Fordi det er nytt. Det er faktisk tre nyheter vi er vitne til.

1 Ny dumper for massetransport

For det første er det Volvo A45Gfs. Den tar over hovedrollen som Volvos produksjonsdumper nr 1 etter A40. Gjermundshaug-gruppen har kjøpt totalt seks av dem, til selskapet GMM som er under oppbygging med mye stort masseforflytningsutstyr.

A45Gfs har ”en haug” med oppgraderinger i forhold til A40-en. Alt for mange til at vi kan ta dem alle sammen her. Bedre girkasse og styring av giringen er en av de viktigste.

Starter i fjerde gir

I lette forhold og på flatt underlag starter maskinen i fjerde gir, i stedet for å starte i første og kjøre seg opp gjennom alle girene. Dermed skal en transportsyklus gå mer effektivt. Motorbrems og bremser har også blitt bedre.

A45G har den store 16 liters motoren som A40 hadde før. A40 skal fortsatt selges som A40. Men den får 13 liters motor og lavere pris, og blir dermed et mer kostnadsvennlig alternativ.

2 Første fjernstyrte

For det andre er det Norges – og verdens – første fjernstyrte versjon av den nye dumperen.

Fjernstyringssystemet på maskinen er det Gjermundshaug-gruppen som har utviklet selv, med kloke hoder på verksted og i datterselskaper som holder på med kommunikasjonsteknologi.

 

Gjermundshaug-gruppen har åtte års erfaring i utvikling og bruk av fjernstyrte anleggsmaskiner. Blant annet etter store oppdrag med rydding av skytefelt for Forsvaret.

3 Selvkjørende

For det tredje er det ikke bare er det verdens første fjernstyrte versjon av Volvos nyeste dumper. Den er også selvkjørende. Eller delvis selvkjørende, for å være mer presis.

– Den kan kjøre selvstendig på et definert transportstrekke. Fører tar over pr fjernstyring på laste- og tippeplass, sier Ole Gjermundshaug.

Det vil for eksempel si at én fører kan opererer flere dumpere på et anlegg. Gjermundshaug fremholder også at produktiviteten er høyere på en fjernstyrt maskin.

Autonome maskiner for fremtiden

Volvo CE holder selv på med utvikling av autonome – selvkjørende – maskiner som en del av sin utvikling for framtidens maskinmarked. Dette foregår ennå på et prototypestadium, langt unna salgs- og driftsklare maskiner. Her har altså Gjermundshaug satt i drift sin egen variant av det.

Men på siste skrik i Volvos dumpere er det kanskje noen systemer om bord som gjør det lettere å bygge om til fjernstyring?

Dump Assist er nyttig

– Nei, vi har utviklet alt fra grunnen. Nye A45G har Dump Assist, en funksjon som kjenner og viser sideveis helling. Da får føreren varsel eller tippsperring når hellingen overskrider visse verdier. Det er et godt hjelpemiddel når vi kjører førerløst, sier konsernsjef Ole Gjermundshaug i Gjermundshaug-gruppen.

Fjernstyringskomponentene er mye gjenbruk fra Cat dumpere som nå er faset ut av bruk. Men kommunikasjonen med maskinen er langt ifra den samme, så her har man begynt helt på nytt.

To ukers klargjøring

– To ukers klargjøring av elektronikken før jul. Den fysiske byggingen begynte vi med etter jul. Her snakker vi om følsomme, svært presise givere. Den største jobben ligger i å skjønne systemet, og hvordan det jobber og funker i maskinen.

Det sier Lars Tronsmoen. Han og faren Håvard Tronsomen har i stor grad stått for utviklingen av fjernstyringssystemet.

Enkelt å koble ut

Gjermundshaugs fjernstyrte maskiner opererer som helt vanlige bemannede maskiner på vanlige jobber, der fjernstyringen enkelt kobles ut. Til nå har Gjermundshaug brukt sin kompetanse på fjernstyrte maskiner på spesielt risikable jobber. Men det kan fort endre seg.

– Er det aktuelt å bruke fjernstyrt og selvkjørende på vanlige anlegg?

– Ja. På gjentagende oppgaver kan det komme før vi aner, sier han.