Volvo har fått mest oppmerksomhet for kjempedumperen A60H. En annen ny dumper har kommet i skyggen av storebror: A45G. Den vil nok bli mer synlig på norske anlegg. Se forskjellen på den og A40G.
BRAÅS, SVERIGE: – Jo, den har nok kommet litt i skyggen av A60. Litt synd egentlig, for det er en god maskin.
Fabrikksjef Jörgen Sjöstrand på Volvos dumperfabrikk snakker om nye Volvo A45G.
Den ble vist og prøvd på Volvo CEs 50 års jubileumsfeiring for den rammestyrte dumperen.
Lansert på Bauma
I likhet med storebror A60H ble den lansert på Bauma.
A45G er en videreutvikling av A40. Tillatt nyttelast er økt til 42 tonn, mot 39 tonn på A40.
– Vi tror en del av dagens A40-kunder vil velge A45 i stedet. Sånn sett vil de to modellene ”kannibalisere” på hverandre. Men det viktigste målet er at kundene skal velge en Volvo framfor dumper av annet merke, sier Sjöstrand.
Viktig forskjell
A45G går i produksjon i oktober. Den skal produseres og selges parallelt med A40G, men med en viktig forskjell.
Kun A45G vil være tilgjengelig i FS-versjon, med full demping og hydraulisk fjæring. Den vil også leveres i en versjon med konvensjonell stålfjæring.
A40G vil kun leveres med den konvensjonelle fjæringen når A45Gfs er i produksjon.
Størstemann A60H går i serieproduksjon mot slutten av 2016.