Keestracks nye tid

Keestrack feirer 20 år. Avduket flere nye maskiner på Bauma, inkludert sin første trommelsikt. Nå snur de også om på hele navnesystemet i maskinutvalget.

Kees Hoogendoorn

SJEFEN: Kees Hoogendoorn startet med et sveiseapparat for 20 år siden. På Bauma fikk Keestrack oppmerksomhet for mye nyheter.

MÜNCHEN / BAUMA: I år er det 20 år siden Kees Hoogendoorn skar, sveiste og skrudde sammen sin første direktematede siktemaskin.

Han prøvde å få andre produsenter til å lage en maskin etter sine ideer, men møtte stengte dører.

Annonse

Det er det nok noen som angrer på i dag.

Skapte ny maskintype

– Ikke bare skapte Kees sin egen bedrift og arbeidsplass. Han etablerte en helt ny maskintype, som i dag er i ferd med å bli mer og mer populær.

Neste nyhet fra Keestrack

FRAMTIDEN: – Denne får dere se på Conexpo i Las Vegas neste år, sa Michael Brookshaw.

Omtrent det var historien distribusjonssjef Michael Brookshaw fortalte på en pressekonferanse Keestrack arrangerte på Bauma.

Pressekonferansen markerte starten på neste fase i Keestracks utvikling.

De skal fortsatt holde på med knuse- og sorteringsutstyr.

Logoen er ny, maskinene fortsatt gule og svarte.

Nytt navnesystem

Nytt navnesystem.

Nytt navnesystem.

Men nå har maskinmodellene fått nye navn, som skal gjøre det lettere for kundene å holde rede på hva som er hva.

  • B-serie = kjeftknusere
  • H-serie = konknusere
  • R-serie = slagknusere
  • K- og C-serie = sikteverk
  • D-serie = trommelsikt (nytt)
  • S-serie = transport

Bokstaven sier altså hva det er for slags maskin, mens et tall sier hvor stor den er.

Ett eksempel: Slagknuseren Destroyer 1011 – Keestracks mestselgende maskin av alle – heter i det nye systemet R4.

Helt nye maskiner

Staben i Keestrack har hatt det travelt i vår. Halvparten av utstillingen på Bauma besto nemlig av helt nye maskiner.

Deriblant en trommelsikt, et helt nytt produktområde for Keestrack.

Konknuseren H4 er også ny, og et resultat av samarbeidet mellom Sandvik og Keestrack.

– Kontrakten om samarbeidet ble inngått sist november. Og allerede nå kan vi vise ferdig maskin. Jeg hadde aldri trodd det skulle være mulig å gjøre det så fort, sa Michael Brookshaw.

Fem tonn lettere

Keestrack R8 Destroyer med ny dolly.

Keestrack R8 Destroyer med ny dolly.

Slagknuseren R8 Destroyer har med bruk av lettere Domex stål blitt fem tonn lettere. Den ble vist med en tilhørende, nyutviklet dollyløsning som skal gjøre det lettere å transportere den på vei.

Tyske veier, i alle fall.