Dette er verdens største serieproduserte, el-oppladbare hjullaster. Kramer 5055e fikk Bauma Innovation Award.
Kramer 5055e er en elektrisk drevet, oppladbar hjullaster på fem tonn.
Den laster og bærer to tonn, og byr i følge demoføreren på Bauma på fire-fem timers brukstid pr lading.
(Artikkelen fortsetter under videoen)
– Bruk av dieseldrevne maskiner innendørs, på byggeplasser i indre by eller tunnel gir driftsansvarlige spesielle utfordringer. Takket være den nye helelektriske framdriften er det nå med Kramer 5055e mulig å arbeide innendørs helt uten utslipp, sies det i en pressemelding fra Kramer.
Enklere vedlikehold
Produsenten er en del av Wacker Neuson-gruppen, men merket importeres av H&H Maskin i Moss.
Kjøpsprisen på batterimaskinen er høyere enn den konvensjonelle, dieseldrevne maskinen på samme størrelse.
Det oppveies i følge produsenten av lavere vedlikeholdskostnader.
Ingen motorvedlikehold
– Vedlikeholdsintervaller må følges som på alle andre maskiner og kjøretøy. Men motorvedlikehold behøves ikke. Dessuten utjevnes prisdifferansen ved at strøm er billigere enn diesel som drivstoff, sier Kramer.
I størrelsesklasse på en drøy halvkubikk i skuffevolum er Kramer den første helelektriske maskinen på markedet.
Presterer som dieselmaskin
Prestasjoner, terrengegenskaper og førerkomfort skal være likt som på den dieseldrevne 5055.
Maskinen har – i likhet med den mindre batteridrevne kompaktlasteren fra Weidemann / Wacker Neuson – to el-motorer: En for arbeidshydraulikken og én for framdrift.
Brukstiden på en lading er opptil fem timer. Oppladingen tar tre-seks timer.