Elektrisk femtonner fikk innovasjonspris

Dette er verdens største serieproduserte, el-oppladbare hjullaster. Kramer 5055e fikk Bauma Innovation Award.

Kramer 5055e er en elektrisk drevet, oppladbar hjullaster på fem tonn.

Den laster og bærer to tonn, og byr i følge demoføreren på Bauma på fire-fem timers brukstid pr lading.

Annonse

(Artikkelen fortsetter under videoen)

– Bruk av dieseldrevne maskiner innendørs, på byggeplasser i indre by eller tunnel gir driftsansvarlige spesielle utfordringer. Takket være den nye helelektriske framdriften er det nå med Kramer 5055e mulig å arbeide innendørs helt uten utslipp, sies det i en pressemelding fra Kramer.

Enklere vedlikehold

Produsenten er en del av Wacker Neuson-gruppen, men merket importeres av H&H Maskin i Moss.

Kjøpsprisen på batterimaskinen er høyere enn den konvensjonelle, dieseldrevne maskinen på samme størrelse.

Det oppveies i følge produsenten av lavere vedlikeholdskostnader.

Ingen motorvedlikehold

– Vedlikeholdsintervaller må følges som på alle andre maskiner og kjøretøy. Men motorvedlikehold behøves ikke. Dessuten utjevnes prisdifferansen ved at strøm er billigere enn diesel som drivstoff, sier Kramer.

I størrelsesklasse på en drøy halvkubikk i skuffevolum er Kramer den første helelektriske maskinen på markedet.

Presterer som dieselmaskin

Prestasjoner, terrengegenskaper og førerkomfort skal være likt som på den dieseldrevne 5055.

Maskinen har – i likhet med den mindre batteridrevne kompaktlasteren fra Weidemann / Wacker Neuson – to el-motorer: En for arbeidshydraulikken og én for framdrift.

Brukstiden på en lading er opptil fem timer. Oppladingen tar tre-seks timer.