Vil ha fossilfrie maskiner

Ut med diesel. Inn med el-drift og fornybart drivstoff på anleggsmaskiner og lastebiler. Det skal Oslo kommune nå i gang med.

Skal du konkurrere om grunnarbeider i kommunale prosjekter i Oslo? I så fall må du begynne å se etter løsninger med elektriske maskiner og leveranser av fornybar diesel.

Fossilfri innen kort tid

– Vi må komme til en fossilfri byggeplass innen kort tid. Nå først setter vi fokus på varme og tørk, transport og anleggsarbeid. Og vi er ikke de eneste, sier Flemming Idsøe, prosjektleder og teknisk koordinator i Omsorgsbygg KF.

Annonse

Han står i spissen for det kommunale selskapets jakt på løsninger for å kutte fossile utslipp i byggeprosjekter. De har fått det nasjonale programmet for leverandørutvikling og Bellona med på laget.

Utslipp fra anleggsmaskiner

I Oslo kommer en fjerdedel av klimagassutslippene innen transportsektoren fra anleggsmaskiner.

Fossil-kuttende ledere

I GANG: F.v. Per Morten Johansen i Omsorgsbygg, Frederic Hauge i Bellona, byrådsleder Raymond Johansen i Oslo og Gøril Horrigmo i Nasjonalt program for leverandørutvikling.

En konferanse hos Omsorgsbygg KF i Oslo på kvinnedagen markerte starten på en prosess der hovedmålet er å få ned utslippene.

Annonse

Eller mer presist: Få dem bort.

– Oslo kommune har en ambisjon om fossilfrie byggeplasser. 24 prosent av utslippene kommer fra anleggsmaskiner. Det er en betydelig andel, sa administrerende direktør Per Morten Johansen i Omsorgsbygg da han åpnet konferansen.

Trinnvis prosess

Dette skal være en trinnvis prosess, ikke en revolusjon over natta.

Wacker Neuson og Bellona

F.v. Jan Gunnar Halstvedt i Wacker Neuson, Bellona-leder Frederic Hauge og salgsdirektør Roy Hagen i Wacker Neuson.

Blant deltakerne på konferansen fant vi Wacker Neuson AS.

– Vi stiller i det sjiktet der det faktisk finnes elektrisk utstyr. Batteridrevne stampere og håndverktøy, som alternativ til bensin- eller dieseldrevne for eksempel. Vi har maskiner for det, sier salgsdirektør Roy Hagen i Wacker Neuson AS.

Krav i anbudsgrunnlag

Jan Gunnar Halstvedt og Lene Lad Johansen

MULIGHETER: Selger Jan Gunnar Halstvedt viser Lene Lad Johansen i Omsorgsbygg KF noen av Wacker Neusons muligheter.

Wacker Neuson blir med på prosessen. Hagen hilser tydelige miljøkrav i anbudsgrunnlag fra byggherrer hjertelig velkommen.

Slike krav vil være den sterkeste driveren i utviklingen.

– Dette gjelder ikke bare i Oslo. Når en aktør som Bellona begynner å snakke om å kutte fossile utslipp fra anleggsarbeid, så går budskapet langt ut. Innenfor vårt område er det mye å spare i utslipp, sier Hagen.

Flere muligheter

Tyske Wacker Neuson har allerede flere muligheter på menyen:

  • En elektrisk oppladbar liten hjullaster. Modellen deles med søsterselskapet Weidemann, som lanserte sin versjon i fjor vår.
  • En dual-fuel minigraver som kan kjøres på diesel eller strøm. I sistnevnte tilfelle står dieselmotoren i ro, mens kraften leveres gjennom et eksternt elektrisk drevet hydraulikk-aggregat.
  • Flere elektriske håndholdte pigge-, bore- og stampemaskiner.

Flere produsenter

Blant deltakerne på konferansen hos Omsorgsbygg var også representanter fra produsenter og importører som Nasta, Maskingrossistenens Forening, El-Björn og Heatwork.

HVO-dieselleverandøren Eco-1 var også med.

Elektrifisering er på god vei inn i serieproduksjon på det minste utstyret, som hos Wacker Neuson.

Elektrisk Hitachi

På større maskiner er det fortsatt et stykke. Men det finnes. Hitachi har et godt utgangspunkt.

Strømmen og Hauge

Torstein Strømmen i Nasta t.v. og Bellona-leder Frederic Hauge.

– Vår Japanske samarbeidspartner Hitachi har lenge vært kjempestor på elektrisk utstyr og er svært innovative. De henter kompetanse blant annet fra deres produksjon av hurtigtog,, sier Torstein Strømmen i Nasta.

– Hvor langt unna er en elektrifisering av større maskiner?

Elektriske gravemaskiner

– Hitachi viste en elektrisk åtte tonns gravemaskin på Bauma allerede for seks år siden. Og en elektrisk 20-tonner er operativ i Japan i dag, som ”material handler”. Men den får strømmen gjennom en kabel, så det må legges til rette og tas hensyn. Men alt er mulig, sier Strømmen.

At Japan (og mange land utenom Europa) benytter seg av 110 Volt mens Europa bruker 230 er en av flere tekniske utfordringer som må løses.

Større maskiner på HVO

På kort sikt tror han at det er en farbar vei å kjøre større, konvensjonelle maskiner på HVO-diesel.

Den oppfatningen deler fagsjef Bjørn Skretteberg i Pon Equipment, som deltok på vegne av Maskingrossistenes Forening (MGF).

Caterpillar og Volvo har for lengst godkjent at deres maskiner kjøres på HVO-diesel. Hitachi avventer en endelig godkjenning og beskrivelse av drivstoffet fra EUs side før de sier endelig ja.

– Dette er en ren formalitet, og forventes å foreligge i juni, sier Torstein Strømmen.

Workshop i april

20. april inviterer Omsorgsbygg, Bellona og Nasjonalt program for leverandørutvikling til en workshop.

Der skal det presenteres konkrete løsninger til hvordan fossilkutt i bygg og anlegg kan gjennomføres i praksis.