Dagens pressekonferanse med samferdselsminister og etatssjefer fra vei, kyst og bane brakte lite nytt om hva som skal gjøres av vedlikehold i år.
På statsbudsjettet er det i år satt av 9,4 milliarder til fornying og vedlikehold i de tre transportetatene. Dette gjelder fortsatt.
Det skal brukes så mye penger at forfallet og vedlikeholdsetterslepet ikke bare stanser opp, men at man begynner å ta noe igjen på det.
Vedlikehold på vei er det mest relevante for de fleste av våre lesere. Statens vegvesen har laget dette interaktive kartet med konkrete strekninger der det skal lappes, legges nytt dekke og bygges gang- og sykkelveier.
Det skal også brukes mye penger på opprusting av jernbane og havner (se nederst.
Underfinansiert
– Vedlikeholdet på veier har vært underfinansiert siden midt på 90-tallet, sa vegdirektør Terje Moe Gustavsen.
Vegdirektøren og Statens vegvesen gleder seg over at forfallet på riksvegene har nå stoppet opp. I fjor var første gang på mange år uten at forfallet økte.
– Som fagetat mener vi dette er en svært gledelig utvikling, sa vegdirektør Terje Moe Gustavsen på en pressekonferanse i dag.
– Tung satsing på drift og vedlikehold
Bidrar positivt
– Det er viktig at vi bygger ut vegnettet vårt og på den måten bidrar positivt til samfunnsutviklingen. Samtidig er vi forpliktet til å ta vare på og gjøre stadige forbedringer på det vi har bygget. Denne forpliktelsen etterlever vi nå gjennom en tung satsing på drift og vedlikehold, legger han til.
Ifølge vegdirektøren er utfordringen todelt: I første rekke må forfallet stoppes. Deretter er det snakk om å ta igjen tidligere forfall.
– 2015 var det første året at forfallet ikke økte, noe som er positivt i seg selv. I tillegg er det tilfredsstillende at vi i år vil ta igjen forfallet med 1,3 milliarder kroner, sier Gustavsen.
Totalt for 2016 er det satt av nærmere 4,2 milliarder kroner til vedlikehold og fornying av riksvegene.
De største andelene av denne summen vil gå til fornying og vegdekker.
I Norge legges det nå nytt asfaltdekke på riksvegene gjennomsnittlig hvert niende år.
Ingen bonanza
Men om det skal brukes mye penger på vedlikehold av vei, så betyr ikke det noen bonanza for majoriteten av små og mellomstore entreprenørbedrifter.
Det meste av pengene går til temmelig spesialiserte oppgaver.
Halvparten av budsjettet går til oppgradering av tunneler. Det er en oppgave som Statens vegvesen er «påtvunget» gjennom en internasjonal tunnelforskrift.
Fornying av veidekker tar omkring en tredjedel av budsjettet. Da er det rett over én milliard igjen til øvrige vedlikeholdsoppgaver på veinettet.