– Kjettingene holdt ikke til den kjøringen, sier Finn Ugland i TT Anlegg AS.
Han sikter til anlegget på Skjerka-dammene, der TT Anlegg AS og Skanska bygger videre på et kraftanlegg for Agder Energi.
Røk
I forbindelse med bygging av en anleggsvei sist vinter opplevde TT Anlegg at nye kjettinger til 40 tonns dumperes sviktet. Tunge lass i bratte kneiker på vinterføre ble tøft, og kjettingene røk i bekymringsfullt antall.
Tatt inn til ekstra herding
I samråd med leverandøren Nøsted Kjetting AS i Mandal ble alle kjettinger til dumperne på Skjerka-anlegget tatt inn til en runde med ekstra herding av stålet.
– Etter det ble det en helt annen kvalitet. Da holdt de. Anleggsvei på fjellet vinterstid er veldig tøff kjøring. Det er helt umulig å kjøre uten kjetting, sier Finn Ugland.
Pigger
Maskinene var satt opp med seksjonskjettinger med pigger.
– Noen leverer ”piggkjetting” med påsveisede stykker av firkantstål. Men det fungerer dårlig. Det må være skikkelig piggkjetting, sier Ugland.
Han er godt fornøyd med et mangeårig samarbeid TT Anlegg har hatt med Nøsted Kjetting AS.
Skjerka-kjettingene var dimensjonert etter maskinstørrelsen, men måtte altså likevel gjennom ekstra herding for å holde.
Beregn etter vekt med lass
– Husk å beregne kjetting etter hvor tung du er MED lass. Og tenk på riktig kjetting til underlaget, råder Tom Petter Olsen i Nøsted Kjetting AS.
Han mener de fleste kjettingkjøpere vet godt hva de vil ha. Spesielt de som heller kjøper kvalitet enn lavpris Kina-produkter.
– Mange er ute etter god kvalitet. Det vet at det lønner seg å betale for stålet, sier Olsen.