Liebherr ønsket en langt høyere markedsandel i Norge og resultatene har ikke latt vente på seg. På fire år har selskapet firedoblet antall solgte maskiner.
– Vi er nødt for å skynde oss sakte for å sikre godt resultat på våre leveranser. Et godt rykte tar tid å bygge opp, men svært kort tid å ødelegge. For oss er fornøyde kunder viktigere enn stort volum for øyeblikket. Kun på denne måten kan vi bygge oss opp til å bli en av de beste og største aktørene på det norske markedet, sier salgsansvarlig Håkan Nyhaugen i en pressemelding.
Liebherr startet sin virksomhet for fire år siden i Norge med eget Norges kontor, 100 prosent eiet av Liebherr-konsernet. Tidligere har anleggsmaskiner vært tatt hånd om av ulike forhandlere.
Nyhaugen har tro på at med fornøyde kunder kommer markedsandeler av seg selv. Oppskriften og målet for fremtiden holder han tett til brystet. Men en ting er han klar på:
– Vi skal bli vesentlig mer synlig på markedet i årene som kommer.
Satser mer på hjullastere og dozere
– Vi har mer fokus på hjullastere nå. Våre hjullastere med hydrostatdrift har blitt svært godt mottatt på det nordiske markedet. Lavt drivstoff forbruk, lite slitedeler og effektiv bruk er hovedårsaken til dette, legger han til.
Liebherrs ferske dozerserie strekker seg nå fra 16 til 41 tonn. Selskapet har fullført fornyelsene av sin 6-serie dozere med Steg IV-motor. Modellene PR 736, PR 746 og Pr 756.
– Hyttemiljøet har også fått vesentlige endringer. Nye, moderne hytter og top of the art kjørekomfort og design, opplyser Nyhaugen.
Beltemaskiner
Liebherr er en av verdens største produsenter av hjulmaskiner. Merket har blitt anerkjent for kvalitet og komfort på disse maskinene.
– Etterspørselen etter beltemaskiner er blitt mer merkbar enn tidligere. Flere har fått opp øynene for at beltemaskinene faktisk kan skilte med samme gode kvalitet, innovasjon og førerkomfort som hjulmaskinene. Med høy effektivitet, lav kostnad skal vi bidra til bedre resultat på bunnlinja til våre kunder, sier Nyhaugen.
Med egenproduserte motorer og 70 prosent egenproduksjon på komponenter i maskinene har Liebherr god kontroll på alt fra miljø til komfort. Opp til 25 tonn er det hverken behov for partikkelfilter eller AdBlue.
Utvider staben
Som en konsekvens av den store veksten for selskapet, har Liebherr valgt å utvide medarbeiderstaben med fem nye ansatte. Med dette har de styrket både salgs- og serviceavdelingen.
– I salgsavdelingen har vi ansatt Roy Hasløgård som kommer fra Atlas Copco. Han bor i Østfold og vil ha ansvaret for salg av anleggsmaskiner i Østfold, Vestfold, Telemark, Buskerud og Aust-Agder. Serviceavdelingen har vi utvidet med en servicekoordinator og 3 nye mekanikere. Vår nye servicekoordinator er Hans-Olav Eikefjord, som tidligere var ansatt hos Mpack AS. Han vil ha hovedkontoret ved Hamar som sitt arbeidssted og hovedoppgavene blir å ta imot kundeordre på service og koordinere mekanikerne, forteller salgskoordinator Corinna Keddeinis hos Liebherr.
I tillegg har selskapet utvidet serviceavdelingen med 3 nye mekanikere.
Thomas Botten og Kenneth Monsbakken for østlandsområdet og Jone Flaata Kjørbek for Telemark, Buskerud, Aust-Agder, Vestfold.