Boreriggoperatør Mats Helland i Rudskjær Fjellsprengning har kjører en Sandvik Dino DC 125R som ble levert ny til jul i 2014. Med bur. Han liker ikke buret, men har selv opplevd hva som er poenget med det.
Risiko
– Buret bygger ut mer, tar mer plass og kan være litt i veien. Det går jo så langt ned at det lett kan treffe fjell når man skal bore. Buret gjør det mer tungvint å bytte eller skjøte borestrengen, sier Helland.
Han har også opplevd at det kan være en risiko i seg selv å klatre opp og ned på fjellet for å rekke knappen som starte riggen etter at buret har vært åpent.
Den sitter nemlig bakpå denne riggen. Helland har likevel stor forståelse for at sikkerhetsburet har kommet:
– Jeg holdt selv på boret en gang da det bevegde seg og hansken min satte seg fast. Det kunne gått galt, men gikk heldigvis helt fint. Men jeg ser jo poenget med buret rent sikkerhetsmessig. Ingen tvil om det.