Mørkt i Nord-Trøndelag

VERDAL: MEFs bransjeanalyse viser at det er motbakke over det mye av landet denne vinteren. Den bratteste bakken er i Midt-Norge med Møre og Romsdal og Trøndelag. Spesielt Nord-Trøndelag.

Knallhard konkurranse

– Det er mange år siden vi hadde en så lav ordrereserve ved årsskiftet. Vi har sagt opp to og permittert fire. Konkurransen om de oppdragene som finnes er knallhard. På de siste jobbene har det vært 10-12 bedrifter som har regnet tilbud, sier avtroppet daglig leder Jon Sellæg i Røstad Entreprenør AS.

Les også: Knallhardt, men ingen krise

Annonse

Permittering

Nye regler for permittering som gjør det vesentlig dyrere enn før å permittere hjelper ikke akkurat.

– Det koster oss 50 000 å permittere én mann. Det er klart dette har dramatiske konsekvenser, sier Sellæg.

 

 

 

 

(Oppdatering: Denne saken ble skrevet før Regjeringen reverserte noe av permitteringsinnskjerpingen

Røstad Entreprenør avsluttet flere store prosjekter til jul. Vinteren er vanligvis en rolig tid for dem, som for det meste av denne bransjen.

Stille

Men denne vinteren er bekymringsverdig stille. Og med nær total oppdragstørke fra Statens vegvesen de nærmeste årene er det ikke utsikt til snarlig lysning.

– Det går ned i 15, 16 og 17. Statens vegvesen sier det kommer ”en vegg av penger” i form av prosjekter i 2017. Men det som skjer nå er at bransjen bygger ned kapasitet til å ta imot den ”veggen”.

Oppdrag

Røstad Entreprenør AS håper at mindre veijobber og VA-oppdrag skal være tilstrekkelig til å holde driften gående uten ytterligere oppsigelser.

Statens vegvesen er nå inne i en planleggingsperiode i Nord-Trøndelag. Etter en topp i 2011 med over en milliard i investeringer og drift er det nå stort sett bare løpende drift som blir gjort. Først fra 2017 kommer de store prosjektene på E6 og fylkesveiene igjen.

E6 Grong

Statens vegvesen planlegger en større utbygging av E6 nord for Grong, med utlysning i 2017. Men de har også prosjekter som er klare til å legges ut lenge før, hvis det bare hadde vært finansiering tilgjengelig.

Samtidig med E6-utbyggingen nord for Grong i 2017 kommer også utbygging av fylkesvei 17 mellom Steinkjer og Namsos. Anleggsbransjen går bare og venter på hva som skjer på Fosen-halvøya, der det er gitt konsesjoner for store vindkraftutbygging i 2016-2020.

Samtidig investerer staten mer enn fem milliarder i ny kampflybase på Ørlandet – også det på Fosen-halvøya, med investeringstopp i 2017.

Ketsjup

Det innebærer en ødeleggende ketsjup-effekt Jon Sellæg er sterkt kritisk til.

– Det er rart politikerne ikke ser skadevirkningene av sånne svingninger. Det burde være mulig å planlegge jevnere. Det er det god samfunnsøkonomi i, sier han.

 

Ny daglig leder

Jon Sellæg og Lars Petter Sjøvold i Røstad Entreprenør AS

Jon Sellæg (t.v.) har fått avløsning av Lars Petter Sjøvold.

Sellæg har etter 24 år gitt seg som daglig leder i Røstad Entreprenør AS for å konsentrere seg om prosjektstyring. Lars Petter Sjøvold (38) kom ved årsskiftet inn som daglig leder i det Verdal-baserte, 45 mann store selskapet.

– Det er vanskelig å få tak i ingeniører. Derfor går jeg inn i prosjektlederrollen, sier Sellæg.

– Solid

Sjøvold kommer fra NCC Construction, og har tidligere jobbet som rådgiver og i Forsvaret.

Han har to ingeniørgrader, i henholdsvis bygg/anlegg og sikkerhet. I tillegg har han en mastergrad i organisasjon og ledelse.

– Røstad er en solid aktør som forbindes med kvalitet. Mitt fokus blir primært på å utvikle selskapet for å skape en robust arbeidsgiver. Det blir litt av en ilddåp i et trangt marked med knallhard konkurranse, sier Sjøvold.

Bil, folk og gravemaskin

SKIFT: Røstad Entreprenør vil kjøre skift på et VA-oppdrag for å sysselsette flest mulig. (Foto: Jørn Søderholm)