Nå kommer steg IV

Ut med daglig avbrenning. Inn med AdBlue. Volvos nye dumpere, graver og hjullastere har fått steg IV-motor. Men det er ikke bare motorene som er nye.

ELVERUM: Volvokaravanen 2014 reiser landet rundt denne høsten. Den søndre halvparten av landet i alle fall, etter at Nord-Norge fikk karavanebesøk før sommeren. Volvo Maskin har sendt sine viktigste nyheter med på karavanen, med anledning til nærmere beskuelse og prøvekjøring på innlagte anleggsdager i lokale grustak. Vi møtte dem i Ydali grustak like utenfor Elverum.

Krokløftplan, maskintraller og svanehalshengere var lastet med Volvo-maskiner i diverse utgaver og størrelser. De mest nyhetsinteressante var G-serie dumper, E-serie graver og H-serie hjullaster.

Annonse

Representert ved henholdsvis ”veidumperen” A25G, graveren EC 250 EL og hjullasteren L110H. Fellestrekket for dem alle er nye motorer, som oppfyller utslippskravene i steg IV. Også kalt ”Tier 4 final”. Se forklaring om det i en egen sak. Her er det AdBlue-tilsetningen som er den viktigste endringen for maskinbrukeren.

GRAVER

EC250 EL har i tillegg til steg IV-motor fått helt ny, elektronisk styring av hydraulikken.

Spesielt

– Noen tror det er noe veldig spesielt med steg IV og AdBlue. Men det er jo ikke det. Jeg er glad vi har kommet videre fra avbrenning hver 8-10 timer. Nå skal det gjøres en avbrenning hver 500 timer, som vanligvis gjøres i forbindelse med service. I stedet må føreren fylle på AdBlue.

Den tanken varer to dieseltanker, så i praksis må de fleste førerne fylle AdBlue annenhver dag. Det er enklere å følge opp enn daglig avbrenning, sier Jarle Bjørløw. Han er Volvo Maskins produktsjef på veigående hjullastere, opptil L110. Og det var altså den han hadde med til Elverum, i f lunke ny H-versjon.

I tillegg til en D8J-motor produsert av tyske Deutz som oppfyller steg IV kravene, har den nye maskinen fått Optishift giring med mulighet (ekstrautstyr) for lockout fra 2. gir og oppover. Det er samme system som til nå bare har vært tilgjengelig på de større maskinene fra Volvo.
– Forbruket går ned, fart og produktivitet går opp. Lockup gir stor forskjell på hastighet i motbakker. Jeg har selv prøvd med og uten, og sett at hastigheten har økt fra 16 til 24km/t. Det har mye å si for forbruket, men hvor mye forbruket går ned vil avhenge av bruken. Jo lengre kjøredistanse, jo mer drivstoffsparing, sier Bjørløw.

L110 har kommet i H-versjon samtidig med L120. 110 er Volvos største som lovlig kan kjøres på vei. 120 er samme maskin, men med noen flere HK, større dekk og tyngre motvekt. L110 og 120 H har Volvos parallelløft-aggregat TP-link. Det skal gjøre dem velegnet som bærere av snøfresere og andre tyngre redskaper, der HK-festet – og dermed tyngdepunktet – kommer nært maskinen med TP-link.

De største store hjullasterne er nå over på steg IV, i det som hos Volvo kalles H-serien. Neste ut er de middels tunge hjullasterne L60, 70 og 90. De er ventet å lanseres i H-serie i løpet av første kvartal neste år.

volvos største veigående hjullaster

Jarle Bjørløw med L100H, nyeste versjon av Volvos største veigående hjullaster. Nå er steg IV på full fart inn i anleggsmaskinerne, og dermed AdBlue-tilsetning.

Viktig

– Det er en viktig klasse for oss. Vi er veldig spente på hva som ligger i utviklingen av den, sier Jarle Bjørløw. Også Volvos nye E-serie gravere kommer med steg IV-motor. Volvokaravanen har med seg en EC 250 EL. Det er den aller første maskinen ”i felt” av den nye modellen, som for øvrig erstatter EC 250DL.I tillegg til den nye D8J motoren har E-serien et helt nytt, elektrohydraulisk styringssystem. Nå er det slutt med hydraulikk helt ut til spakene. I stedet går det elektroniske signaler fra spaker til en sentral.

– Det gir en mer følsom og presis hydraulikk. Samkjøringen mellom funksjoner går bedre, noe som gir bedre produktivitet på maskinen. Det sier Frode Andersen, Volvos produktsjef på gravemaskiner. De nye graverne har også fått et integrert styresystem for rototilt, ferdig montert på fabrikk.

kommer med rototiltstyring

Kommer med rototiltstyring fiks ferdig fra fabrikken, lover Frode Andersen.

Maskinen kommer ferdig med styrespaker for rototilt, som styres med signaler gjennom det samme canbus-systemet som resten av maskinen. Dette skal kunne brukes med alle aktuell rototilt-modeller.

– Den har vel blitt fryktelig mye dyrere enn forgjengeren, da?

– Nei, prisen er bare marginalt økt fra tidligere.

1-2 prosent, lover Frode Andersen. Først ut i E-serien var storebror 380 EL, som i våres ble vist første gang i Haugesund med ”high and wide” understell. Senere i høst kommer voksne 480 EL og 300 EL, mens øvrige maskiner ned til 140 kommer fortløpende.

Volvos dumpere med steg IV-motor har fått betegnelsen G-serien. På de største dumperne A35 og 40 er det stort sett motoren som er ny. De ”små” dumperne A25 og 30 har derimot vært gjennom en større fornyelsesoperasjon på sin felles tekniske plattform.

De er teknisk temmelig like. Kraften hentes fra en steg IV-motor med betegnelsen D11, som er den minste motoren som bygges av Volvo selv i Sverige. A25 og 30 har med G-serien fått de samme oljefylte lamellbremsene som storebrødrene 35 og 40, i stedet for tradisjonelle skivebremser.

Oljebad

– Bremsene ligger i oljebad. Det gir en kraftig bremsekapasitet, og et mye rimeligere vedlikehold. Her det ingen klosser og skiver som slites, kun en olje som skal skiftes hver 4 000 timer, sier André Gulholm. Han er produktansvarlig for dumpere og store hjullastere.I forhold til tidligere versjoner har en del komponenter fått nye plasseringer, med flere og større komponenter bak hytta. Her sitter blant annet hydraulikkoljetanken, rett over pumpa. At oljen kan renne rett ned i pumpa i stedet for å suges opp/inn i den skal være fordelaktig for maskinens hydrauliske kapasitet.

A25G er fortsatt innenfor vekt- og størrelsesgrenser som gjør at den kan flyttes uten last på offentlig vei, hvis den registreres med hvite skilter. A30 har noe større kasse og dekk, og kan ikke kjøres på offentlig vei.

Alle de nye maskinene har fått en eller annen form for elektronisk hovedbryter. Den gjør at føreren kan ”slå av” maskinen, men automatikken sørger likevel for at alle elektroniske prosesser får gå seg ferdig før strømmen kuttes. Enkelte komponenter kan ellers skades hvis strømmen bare kuttes.

– Omtrent som på datamaskinen: Den må stoppes med ”avslutt”, ikke stoppes med strømknappen. Da får alle prosesser logge seg ned riktig, sier André Gulholm.
På dumperne er det til og med lagt inn en automatisk forsinkelse på motoren, som får gå på tomgang i tre minutter etter at tenning er slått av for å ”smøre seg” og roe ned turboen.

billigere vedlikehold med oljefylte bremser

Mye rimeligere vedlikehold med oljefylte bremser. Dessuten skal avbrenning gjøres på 500 timer i stedet for daglig, sier Volvos produktsjef for dumpere og store hjullastere, André Gulholm.

Ny Lundberg
På høstens Dyrsku ́n-messe i Seljord har Volvo Maskin norgespremiere på Lundbergs nye redskapsbærer 20-serien. Den har fått en ny rekkesekser motor, og har som andre Lundberg-maskiner en voldsom hydraulisk kapasitet. Mer om det i messereportasjen i neste utgave.

”Gul-grønn” 80-tonner
KA Aurstad var på handletur hos Pon Equipment i august. Kjøpte blant annet 80-tonneren 374 FL og en 140 M3 høvel, to av foreløpig åtte Cat-maskiner som er over på steg IV.

ØRSTA: 80-tonneren Cat 374 FL var størst denne gang, men tidligere i år kjøpte selskapet en 100 tonns (!) Cat 390D. Aurstad er inne på flere store veiprosjekter der de går inn som lastemaskiner.

Aurstad-handelen besto i tillegg til 374 av en 55-tonns 349 EL graver, de tre 336 hybridgraverne, en 140 M3 20 tonns veihøvel og en 972M 27 tonns hjullaster. Av disse er det veihøvelen og 374 FL som i høst har kommet i steg IV-versjon.

Hovedforskjellen på steg IIIB og steg IV er at sistnevnte krever AdBluetilsetning for å oppfylle utslippskrav. Cat har foreløpig lansert disse i steg IV-versjon.
Dumpere: 725C, 730C
Gravere: 311F, 374FL, 390FL
Veihøvel: M serie 3
Hjullaster: 966M og 972M

Steg IV
Utslippskrav til dieselmotorer i anleggs- og arbeidsmaskiner har blitt skjerpet i flere steg, i henhold til internasjonale forskrifter. Dette startet i 1999 med steg I, og fortsatte gjennom 2000-tallet med steg II, IIIA og IIIB. Prosessen kulminerer med steg IV for motorer over 56 kW.

Motorer mindre enn det får ikke strengere krav enn nåværende steg IIIB. Dette følger samme mønster som dieselmotorer i laste- og varebiler. Motor- og maskinleverandørene har hatt litt ulike måter å oppfylle kravene i steg III B. Noen har fått det til med optimalisert forbrenning, mens de fleste har gjort det med ulike filterløsninger.

Filtre som har krevd avbrenning av sot og partikler sånn cirka en gang om dagen, i en mer eller mindre automatisert prosedyre.

Nå tar altså de siste og strengeste kravene til å gjelde. For motorer på 130-560 kW ble kravene innført ved siste årsskifte, mens 56-130 kW har deadline 1. oktober i år. Dette er vel og merke datoene for når motorene har blitt bygget. Levering av ferdige maskiner med steg IV-motor til kundene vil variere med leverandørenes volum av innkjøpte motorer.

Lastebilmotorer har benyttet AdBlue-tilsetning for å oppfylle kravene siden Euro 4 i 2006. Motorene går med relativt mager blanding, med mye luft. Det gir høy driftstemperatur, som sikrer full forbrenning av drivstoff og partikler. Men det gir også et overskudd av oksygen, som bidrar til å produsere Nitrogenoksid (NOx).

Det er en skadelig klimagass man ikke vil slippe ut. Her komm er AdBlue (egentlig Diesel Exhaust Fluid, DEF) inn i bildet. Den sprøytes inn i eksosen, fordamper, reagerer med NOx og omdannes til ammoniakk og karbondioksid. Det går gjennom en en SCR katalysator, og blir til ammoniakk, vann og nitrogen som i ufarlige mengder slippes ut i luft.