Denne redningsvogna skal forebygge ulykker. Ikke bare behandle konsekvensene av dem.
HAFSLUNDØY: Park & Anlegg AS i Sarpsborg er i ferd med å ta i bruk et konkret og synlig hjelpemiddel i HMS-arbeidet: En egenutviklet sikkerhetsvogn som er spesialinnredet for sikker jobb-analyser og sikkerhetsgjennomgang med mannskaper fra HE og UE-er på et anlegg. Vogna har dessuten to sengeplasser, samt hjertestarter og annet førstehjelpsutstyr til å ta vare på skadde dersom uhellet skulle være ute. Primærhensikten her er forebygging av ulykker, ikke behandling av konsekvensene av dem.
Sent inn
– Vi ser at underentreprenører ofte kommer sent inn i et prosjekt. Da får de ofte ikke med seg introduksjons- og samhandlingsarbeidet. Det formelle er nok i orden rundt HMS-en, men det kvalitativt gode HMS-arbeidet får de ikke vært med på. Vi har savnet et synlig fokus. Noe man ser hver dag som en påminnelse, ikke en perm i en hylle, sier markedsansvarlig Simen Larssen i Park & Anlegg.
– For hver dødsulykke er det 30 000 mindre sikkerhetsrisikoer som må pelles bort. Du kan ikke bare fjerne dødsulykken. Du må begynne med de mindre risikoene, sier personalsjef Sigbjørn Rød i Park & Anlegg AS.
Selskapet har fått bygget to slike vogner i første omgang, med en tredje på gang. De to først er en 660 og 560-versjon. Selve vogna kommer fra Wiks AS, som leverer hengere og mobile brakker. Innredningen er tilrettelagt for en kontordel for samhandlingsarbeid og SJA for inntil seks i 560-versjonen og inntil åtte personer i 660-versjonen.
Ambulanse
Ambulansetjenesten i Østfold har bistått med utforming, oppsett av førstehjelpsutstyr og med utvendig dekor for å gjøre vogna mest mulig effektiv som redningsverktøy.
– Det viktigste utstyret er godt synlig med det samme man kommer inn i vogna. Men vi håper at vi aldri får bruk for det, sier Larssen.
Vognene kan trekkes av en pickup eller SUV. De skal plasseres godt synlig på anleggene der Park & Anlegg er inne, som en kontinuerlig påminnelse om å jobbe sikkert. Da vi var på besøk var vognene nylig ankommet, og i ferd med å klargjøres til utkjøring på anlegg.
– 660en er best til et anlegg der den skal stå en stund, mens 560en er mer mobil, sier Larssen.
Den store vogna ble før påske kjørt til RV22 Lillestrøm-Fetsund. Der har selskapet hovedentreprisen, med mange underentreprenører inne. Den mindre vogna ble samtidig sendt til Kalnes, der Park & Anlegg AS nylig fikk kontrakten på alle utomhusarbeider på det som skal bli nytt sykehus for Østfold. Det er et prosjekt med svært mange aktører involvert. Det gir god synlighetseffekt av sikkerhetsvogna.