Kritisk til kommunekrav

– Stenger entreprenører ute

 

Det har gått inflasjon i krav til tiltaksklasser. Kommuner krever godkjenning i tiltaksklasse to selv for enkle jobber. – Entreprenører utestenges unødig, mener MEFs VA-ressursgruppe. Får støtte fra Direktoratet for Byggkvalitet.

Annonse

 

”For graving i alle typer kommunale vei- og trafikkarealer samt parkområder kreves sentral godkjenning i tiltaksklasse 2. (…)Eventuelle underentreprenører skal ha samme kvalifikasjoner som hovedentreprenøren.”

 

Det er et av kravene Drammen kommune stiller i sin graveinstruks. Har man ikke sentral godkjenning i tiltaksklasse 2 får man ikke grave i Drammen, verken som HE eller UE.

 

Det er en praksis en ressursgruppe for norske entreprenørbedrifter i VA-sektoren mener er for streng. I en kronikk peker de på at norske kommuner stiller så strenge krav at kvalifiserte entreprenørbedrifter unødig utestenges fra arbeider som medfører graving i det kommunale veinettet. Les kronikken på side 24.

Drammen kommune er en av verstingene

Drammen kommune er en av verstingene, mener en MEF-gruppe i VA-sektoren. Bildet er fra Drammen kommunes VA-lager. (Foto: Jørn Søderholm)

Streng

Drammen holdes frem som eksempel på den unødig strenge praksisen, og at andre kommuner som blant andre Oslo og Bærum har tilsvarende krav. Dessuten ser det ut til å være en trend i at også mindre kommuner tar etter ved å innføre tilsvarende krav. Tre mindre kommuner på Østlandet for ros for å nøye seg med krav til sentral godkjenning i tiltaksklasse 1 som generelt krav, og tiltaksklasse 2 kun i spesielle tilfeller.

 

Ressursgruppen organiseres av MEF, og har representanter fra flere større entreprenører som jobber med VA.

– Vi er enige i at det må stilles minstekrav til kvalifikasjoner hos entreprenører som skal grave i kommunal vei. Men vi er ikke enige med de kommuner som setter høyere krav til kvalifikasjoner enn nødvendig. Disse kommunene utestenger erfarne og dyktige entreprenører fra jobber de har kunnskaper og kvalifikasjoner til å utføre, skriver gruppa.

 

I kronikken hevdes det at MEF avdeling sørøst i lengre tid har forsøkt å få Drammen kommune til å gå med på en nedjustering av kravet om tiltaksklasse 2.

 

Drammen kommune mener ”veifaglige vurderinger” er god grunn til å sette tiltaksklasse 2 som minimumskrav. Kommunen peker på Byggesaksforskriften som hjemmelsgrunnlag for kravet.

 

– Er det nødvendig å kreve klasse 2 i alle slags gravearbeider?

– Det viktigste for oss er selve veien, ikke så mye det som ligger under veiens oppbygning. Vi ser at et VA-anlegg klart kan tilfredsstille tiltaksklasse 1. Men kravet til å bygge veien tilbake er mer omfattende og utgjør en større risiko ved feil og mangler for allmennheten. Ved ulike tiltak velger man den tiltaksklasse som i hovedsak gjelder for oppbygging av vei, ikke selve VA-anlegget som ligger lenger ned i grunnen. Det sier kontrollingeniør Per Olav Horne i Vei, natur og idrett i Drammen kommune.

Der er uenighet mellom Drammen kommune og MEF-gruppa

Kontrollingeniør Per Olav Horne i Drammen kommune er ikke særlig enig med MEF-gruppa. Men han åpner for å redusere krav til godkjenning hos UE. (Foto: Drammens kommune)

Forskjellene

Han mener veiledningen til forskriften tydelig viser forskjellene.

– I veiledningen vil man klart finne hold for at VA-delen av jobben er i tiltaksklasse 1, mens gravingen i veien er å anse som tiltaksklasse 2. Dimensjoneringen for valg av tiltaksklasse vil da bli i forhold til det som omfatter høyeste klasse, sier han.

 

Horne stiller seg en smule uforstående til påstanden om at MEF avdeling sørøst skal ha bedt kommunen nedjustere kravet i ”lengre tid”.

– Dette temaet var diskutert under arbeidet med revideringen av instruksen sist. Tidlig i 2012 signaliserte MEF sine synspunkter om å tillate tiltaksklasse 1. Men i MEFs siste uttalelse i 2013 i forbindelse med evaluering og revisjon var dette kravet ikke opprettholdt eller videreført, sier Horne.

 

Horne tilbakeviser også at det skal være noen vesentlig forskjell i kravene Drammen kommune stiller, sammenlignet med de kommunene Drammen sammenligner seg med.

 

Han mener kommunen var imøtekommende overfor entreprenørnæringen når instruksen ble laget.

 

Enkefru Hansen

– MEF sine medlemmer som var på åpne møter var tydelig på at søknadsprosessen måtte være enkel, forutsigbar og at det ikke skulle ta for lang tid. Enkeltmedlemmer i MEF var veldig opptatt av ”enkefru Hansen”, og at det ikke måtte bli så dyrt for kunden. Når vi har valgt klasse er det som nevnt basert på det veifaglige, ikke på VA eller andre anlegg i veigrunn. Feil og mangler ved selve veibyggingen som tilsier klasse 2. Skulle man delt opp dette enda mer tror jeg at instruksen ville blitt mer omfattende, med mer detaljerte beskrivelse for å kunne fastsette andre klasser for hver gang. Jeg tror en slik løsning vil gi lenger saksbehandlingstid og dermed også dyrere for kundene, sier han.

 

Nåværende graveinstruks (2013) i Drammen skal evalueres etter to år. Her skal kommunen også vurdere kvalifikasjonskravene. Da kan kravet til tiltaksklasse 2 hos underentreprenør stå for fall.

– Umiddelbart peker kravet til underentreprenør seg ut som hovedtema i denne prosessen, sier Per Olav Horne.

 

De kritiske innvendingene fra Direktoratet for Byggkvalitet (DiBK, se rammeartikkel) føler han seg ikke truffet av på kommunens vegne.

 

 

 

 

Tiltaksklasse må være gjennomtenkt

 

Kommuner setter av og til gravejobber i en høyere tiltaksklasse enn nødvendig, ”for sikkerhets skyld”. – En misforståelse av systemet, sier Steinar Fretheim i Direktoratet for Byggkvalitet (DiBK).

 

At kommuner setter gravejobber i en høyere tiltaksklasse enn nødvendig er velkjent for Direktoratet for Byggkvalitet (DiBK). Men de liker det ikke.

 

– Vi har registrert at noen kommuner plasserer jobber på høyere tiltaksklassenivå enn de burde vært. Det kommer opp i mange tilfeller. Mange kommuner synes det er vanskelig å vurdere. ”Vi setter jobben i tiltaksklasse 2 eller 3, så er vi sikker på at det blir ordentlig gjort”, er en vanlig oppfatning. Men det er en misforståelse av systemet. Det er viktig at tiltaksklasseprofilen er gjennomtenkt i forhold til den konkrete oppgavens kompleksitet, sier Steinar Fretheim. Han er leder for godkjenningsavdelingen i direktoratet.

 

Han understreker at han uttaler seg på generelt grunnlag, uten henvisning til noen konkret kommune. Han mener det her ligger en utfordring til både DiBK og kommunene.

– Vi kan sikkert bli flinkere til å informere. Men de som planlegger jobbene må sette seg grundig inn i regelverket, og tenke gjennom hva som egentlig kreves til det konkrete oppdraget. Det kan også skilles mellom prosjektering og utførelse. Prosjekteringen kan godt være i en høyere tiltaksklasse, mens utførelsen er så enkel at den kan settes i en lavere tiltaksklasse, sier Steinar Fretheim.