Bakkestart med 80 tonn

 

Stoppe i en bratt motbakke med 80 tonns tungtrekker. Det får da være måte på amatør-kjøring. Eller…?

 

Ni av ti nye Volvo lastebiler leveres med I-shift automatisert giring.

Startgiret har til nå vært en viktig begrensning for de som kjører aller tyngst. I-shift har nemlig ”slitt” med høyere startgir enn manuell girkasse.

Lavere bakaksel-utveksling

For tung kjøring har det til nå blitt kompensert med lavere utveksling i bakaksel, for å gi mindre belastning i start og mulighet til å kjøre saktere. (Fortsetter under videoen)

Men det har også gått ut over kjørbarhet og økonomi på vei, med høyt turtall i normal fart.

Nå har Volvo gjort det enklere å velge I-shift, også på tungtrekkere og andre biler som kjører under harde forhold.

Se også Volvos egen VIRKELIG tunge demofilm helt nederst: FH16 750 trekker 750 tonn

Tung last i krevende situasjoner

Med Volvos nye I-Shift med krabbegir kan man starte fra stillestående med 325 tonns totalvekt.

Volvo I-Shift med krabbegir

  • Spesielt utviklet for å sikre gode startegenskaper og kjøring i svært lave hastigheter.
  • Kan kjøre i hastighet helt ned til 0,5 km/t, og starte fra stillestående med en vogntogvekt på opptil 325 tonn. Det er unikt for serieproduserte lastebiler med automatiserte gir.
  • Leveres med én eller to krabbeutvekslinger forover og revers.
  • Girkassen er 12 cm lenger og 48 kg tyngre enn en vanlig I-Shift-enhet. Men fortsatt mindre og lettere enn manuell kasse.
  • Tilgjengelig for 13- og 16-liters motorer i på FM, FMX, FH og FH16.

De nye girene i I-shift-kassa gjør det svært enkelt å starte lastebiler med tung last i krevende situasjoner.

Systemet er unikt for serieproduserte, tunge lastebiler.

To krabbegir

I Volvo Trucks’ nye versjon av I-Shift er det mulig å legge til opptil to nye krabbegir. Dette betyr blant annet at lastebilen kan starte fra 0 km/t og transportere en vogntogvekt (GCW) på opptil 325 tonn.

Vi har prøvd I-shift med krabbegir på Volvos testanlegg utenfor Göteborg, på FH16 tungtrekkere og tømmervogntog og grundig anleggs-konfigurerte FMX 8×4.

Ikke bekymret for kostbare stopp

Peter Hardin - Volvo Trucks

PRODUKTSJEF: Peter Hardin viser teknikken bak tandem akselløft.

–I-Shift med krabbegir gjør det mulig for tunge lastebiler med automatiserte gir å regulere hastigheten ved krabbing i lav fart og rygging. Føreren kan kjøre tung last uten å være bekymret for å havne i situasjoner som kan medføre kostbare stopp, sier Peter Hardin.

Han er produktsjef for FM og FMX i Volvo Trucks.

Med de nye krabbegirene kan lastebilen kjøre så sakte som 0,5–2 km/t, avhengig av utveksling.

Nyttig lav hastighet

Volvo FH 540 8x4 tippbil

BRATTERE: VDS-styring også på dobbel foraksel og teknisk tillatt forakselvekt økt fra 18 til 20 tonn er nytt av året.

Mange av våre lesere har mer enn tilstrekkelig erfaring bak tungbilratt til å skjønne nytten av det.

For eksempel for å få lasten helt fram, igangkjøring med tungt lass eller kjøring foran asfaltutlegger eller i forskjellig slags vedlikeholdsarbeid.

–Den forbedrede kjørbarheten og startevnen med krabbegirene gjør førerens jobb enklere i vanskelig terreng og på glatte overflater med tung last. For eksempel på byggeplasser, i gruver og i skog. Jo tyngre last og jo vanskeligere underlag eller terreng, desto større fordel får føreren av en lastebil med krabbegir, sier Peter Hardin.

Mindre krefter på clutchen

Tungtrekkeren er lastet til 80 tonn.

Tungtrekkeren er lastet til 80 tonn.

Krabbegir betyr mindre krefter som må overføres via clutchen, som igjen gir lengre levetid på denne.

Likevel kan det leveres helt opp til 33 000 Nm (!) på drivaksel, og motoren har tilstrekkelig med krefter til å levere det helt fra tomgang.

For transportfirmaer som utfører tung transportvirksomhet på krevende underlag, samt for vanlig kjøring på motorveier, gir krabbegirene langt bedre fleksibilitet og muligheten til å forbedre drivstofføkonomien.

– I-Shift med krabbegir gjør det mulig å starte fra 0 km/t selv under ekstreme forhold. De kan kombineres med en passende bakakselutveksling som gir optimale turtall ved høy hastighet, noe som gir lavere drivstofforbruk på motorveien. Dette er en stor fordel for transportfirmaer som utfører denne typen arbeid, som for eksempel tømmertransport, sier Peter Hardin.

Både startevne og økonomi

I-shift girkasse med lavgir

GIRKASSA: I-shift med krabbegir er 12 cm lengre og 48 kg tyngre enn vanlig I-shift. Men fortsatt lettere og mindre enn manuell kasse.

Der man tidligere måtte velge mellom startevne eller økonomisk utveksling, har Volvo nå begge løsningene i en og samme komponent.

Avhengig av bruksområdet er I-Shift tilgjengelig med ett eller to krabbegir forover, og med eller uten to krabbegir for revers.

Med krabbegir for revers er det mulig å rygge svært sakte, noe som er en stor fordel ved ryggemanøvre som krever stor presisjon.

Det fikk vi demonstrert med en annen øvelse vi anså som all grunn til å unngå bak et lastebilratt:

  • Stopp i bratt nedoverbakke.
  • Legg inn første krabbe-revers.
  • Rygg hele 80-tonneren oppover bakken igjen.

Dual Clutch

Helt på slutten av dagen – etter at alle de andre journalistene hadde reist – fikk vi anledning til en eksklusiv prøvetur med nye I-shift med dual clutch.

Det er en ytterligere automatisering av giringen, der neste gir til enhver tid ligger klart. Skiftene mellom girene foregår lynraskt, og helt uten tap av kraft.

Brøyterigget Volvo FH 540

Brøyterigget FH 540 tippsett med I-shift Dual Clutch. Legg merke til dekselet over brøyteplata.

Kun mellom 6. og 7. gir er det en merkbar pause, da kassa skifter mellom lav og høy. Men selv det skiftet går raskere og mykere enn på vanlig I-shift.

Vi prøvde det både på en FH 500 25,25 meters modulvogntog og – mer interessant – på et FMX 540 tippsett med slep. Begge var lastet til totalvekt på 60 tonn.

Om I-shift er lettkjørt, så legger Dual Clutch enda en ny dimensjon til en enklere og mer avstressende kjøreopplevelse.

Girskiftene er fascinerende myke og raske.

På demoanlegget fikk vi også rikelig anledning til å teste andre nyheter fra Volvo Trucks:

  • Tandem akselløft
  • VDS-styring på bil med to foraksler
  • Luftfjæring også på bil med drift på foraksel

Volvo Trucks har laget en demofilm som grundig demonstrerer både trekkraft i FH16 750 og startevnen til I-shift med krabbegir. Her kjører den i gang 750 tonn (!) vogntogvekt.