At maskinprodusenter endrer navn på produktene har skjedd flere ganger. Nå er det Hitachi som står for tur – igjen.
Konseptet Landcros ble introdusert av Hitachi for snart to år siden, og mange av Hitachis tanker om morgendagens løsninger ble delt på Bauma tidligere i år. For å understreke satsingen på fremtidsrettede løsninger viste de også konseptmaskinen Landcros One.
Ifølge Hitachi har responsen vært meget positiv, ikke bare i Europa, men overalt der Hitachi er representert. Så positiv at selskapet har besluttet å re-brande anleggsmaskinene fra Hitachi til Landcros.
Navnebyttet vil skje fra april 2027.
43 år med Hitachi
Det er 53 år siden Hitachi etablerte seg med egen organisasjon i Europa, og Nasta AS har vært Hitachi-forhandler siden 1982.
– Nasta (og Nanset Standard) er heldige og har vært forhandler av driftssikre og effektive anleggsmaskiner fra Hitachi i 43 år. Vi gleder oss til å fortsette reisen med Landcros. Jeg synes navnet er godt og konseptet forsterker slagordet som Nasta har markedsført gjennom snart 30 år; «Fornøyde kunder vender tilbake», uttaler adm.dir. Tom Johansen i forbindelse med navnebyttet.
– Nasta vil fortsette å være en leverandør av driftssikre og pålitelige japanske anleggsmaskiner. Dette er starten på en ny reise inn i fremtiden. Vi er forsikret om at satsingen og utviklingen på konseptet Landcros vil være vel så sterk som tidligere, uttaler Johansen.
Les også: 40 år med Hitachi i Norge
Hva er Landcros
Samtidig med presentasjonen av Landcros One-maskinen på Bauma, ble varemerket Landcros også benyttet i forbindelse med lanseringen av det nye flåtestyringssystemet fra Hitachi – Landcros Connect.
Med en sterk satsing på konseptet Landcros forklarer den japanske produsenten filosofien bak navnet på følgende måte:
«I juli 2024 etablerte vi konseptet Landcros som et bevis på å levere innovative løsninger. Logodesignet er et nytt image, inspirert av det nyeste innen japansk teknologi og pålitelige løsninger».
Ifølge Hitachi forklares det nye navnet Landcros på følgende måte: «Land» symboliserer selskapets visjon om å «sikre et velstående land og samfunn for fremtiden», som i tillegg er definert i konsernidentiteten. «cros» representerer kunder (Customers), pålitelighet (Reliability), åpen (Open) og løsninger (Solutions).
Ikke første gangen
Det varslede navnebyttet i 2027, er ikke første gangen Hitachi re-brander maskinene, men det er første gangen Hitachi-navnet blir helt borte.
Fra 1986 til 2001 hadde Hitachi og Fiat et joint venture-selskap, Fiat Hitachi Excavators, S.p.A. I denne perioden ble maskinene for det europeiske markedet produsert i Italia, og het da Fiat-Hitachi.

