Annonse
Annonse

Kia med Guinness-rekord

Kias nye varebil PV5 Cargo satte nylig Guinness-rekord med 693,38 kilometer på én lading og med maksimal nyttelast.

Kia har skrevet historie ved å sette en ny global standard for elektrisk rekkevidde (AER), skriver selskapet i en pressemelding.

Annonse

Kia PV5 Cargo, selskapets første dedikerte elektriske lette nyttekjøretøy (eLCV), og en del av «Platform Beyond Vehicle» (PBV)-serien, har blitt tildelt Guinness World Records-tittelen.

PV5 Cargo Long Range 4-dørs-varianten, utstyrt med et 71,2 kWh-batteri, ble brukt under forsøket. Varebilen var lastet med en maksimalt tillatt nyttelast på 665 kg. Den tilbakela 693,38 kilometer på én lading.

Les også: Kias nye el-varebil lansert i Norge

En stolt Europasjef Marc Hedrich med Guinness World Records-tittelen. (Foto: Kia)
En stolt Europasjef Marc Hedrich med Guinness World Records-tittelen. (Foto: Kia)

Offentlig vei

Kjøreturen fant sted 30. september 2025 under autentiske forhold på offentlige veier nord for Frankfurt, Tyskland.

Ruten for rekordforsøket ble nøye planlagt for å etterligne virkelige forhold innen levering og logistikk. Testruten var en 58,2 km lang urban rundløype med trafikklys, veikryss, rundkjøringer og typisk bytrafikk, og hadde en høydeforskjell på omlag 370 meter for hver runde. Totalt ble runden kjørt 12 ganger med full last, før kjøretøyet stoppet innenfor den tolvte runden.

Sjåførteamet

Bak rattet på den rekordsettende PV5 satt George Barrow, en anerkjent journalist som spesialiserer seg på nyttekjøretøy, og Christopher Nigemeier, senioringeniør ved Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC).

Barrow har over 15 års erfaring med journalistisk dekning av nyttekjøretøy og har siden 2016 vært medlem av juryen for International Van of the Year (IVOTY), hvor han representerer Storbritannia. Nigemeier, utdannet maskiningeniør, er en del av utviklingsteamet bak PV5.

Veiing av bilen ble nøye overvåket før rekord-forsøket: (Foto: Kia)
Veiing av bilen ble nøye overvåket før rekord-forsøket: (Foto: Kia)

Fleksibel PBV-familie

Som det første medlemmet i Kias PBV-familie, er PV5 bygget på den innovative E-GMP.S-arkitekturen (Electric-Global Modular Platform for Service) og designet med et modulært «byggestein»-konsept.

Dette skal gi fleksibilitet til flere konfigurasjoner — Cargo, Passenger, Chassis Cab og rullestoltilpasset kjøretøy, som ifølge Kia dekker et bredt spekter av kommersielle og personlige behov.

PV5 Cargo-varianten har opptil 4,4 kubikkmeter lasterom, og en nyttelastkapasitet på opptil 790 kg avhengig av spesifikasjon på bilen. Kunder kan velge mellom flere batterialternativer, 51,5 kWh, 71,2 kWh og et kommende 43,3 kWh.

 

Annonse
Annonse

Les også

Annonse