Annonse
Annonse

Titalls millioner i forskjell

Seks entreprenører har vist interesse for E45-jobb i Finnmark. Det skiller nesten 40 millioner mellom billigste og dyreste tilbud.

E45-strekningen i Alta hvor Kløfta ligger i et rasfarlig område, og er en flaskehals for tungtrafikken mellom Finnmark og utlandet vinterstid. E45 er veien mellom Alta og Kautokeino. Området er et vanskelig fjellterreng, en canyon, med bratte, ustabile og rasfarlige fjellsider.

Annonse

Ny vei og forberedene arbeid

Den første entreprisen er den nordligste delen av E45 Kløfta.

Dette er noe av innholdet i kontrakten Statens vegvesen lyste ut tidligere i høst:

  • 1,1 kilometer vei i dagen med veibredde på 9 meter og fartsgrense på 90 km/t.
  • Det skal etableres et større massedepot for plassering av overskuddsmasser nord for prosjektområdet med en 3 kilometer lang tilkomstvei.
  • Bygge fundament til midlertidig bro, samt vei til påhugget av den nordlige tunnel-delen.

Tilbudene

Fristen for å levere tilbud på jobben gikk ut 2. desember. De seks tilbudene som er levert innen fristen er:

Tilbyders navnSelskapets hjemstedTilbudssum eks. mva
Anlegg Nord ASAlta, FinnmarkKr. 46.999.168,72
Aurstad Tunnel ASHovdebygda, Møre og RomsdalKr. 47.291.439,81
Daniel Jakobsen Maskin ASAlta, FinnmarkKr. 48.969.092,-
Johs.J.Syltern ASÅfjord, TrøndelagKr. 71.242.469,-
Leonhard Nilsen & Sønner ASStrandland, NordlandKr. 86.827.869,73
Sundquist ASKirkenes, FinnmarkKr. 56.077.778,-

 

Fornøyd med interessen

Prosjektleder Edgar Olsen i Statens vegvesen er godt fornøyd med tilbudene.

– Vi er fornøyde med å ha mottatt seks ulike tilbud. Nå skal vi gå nøye igjennom de seks tilbudene, før vi går i en finalerunde med noen av entreprenørene. Vi håper å signere kontrakt med entreprenør til vinteren, forklarer Edgar Olsen.

Planlagt byggestart for første del av E45 Kløfta er våren 2026.

Første av tre entrepriser

Kontrakten de seks entreprenørene nå kjemper om er første av de tre entreprisene i prosjektet.

Den største entreprisen (E2) på prosjektet er en 4,2 kilometer lang tunnel, samt 2,3 kilometer vei i dagen med fartsgrense 90 km/t. Kontrakten er planlagt utlyst neste sommer.

Entreprise nummer tre (E3) forventes lyst ut senere neste år. Siste byggetrinn er bygging av den 150 meter lange Eibyelva bro. En stål- eller betongkassebro med tre spenn.

Annonse
Annonse

Les også

Annonse