Etter mer enn 40 år, skal MEF-huset i Oslo sentrum få en etterlengtet oppgradering. – Vi sikrer store verdier og legger til rette for fremtidige inntekter, sier MEFs nestleder Roger Ingebrigtsen.
Anleggsmaskinen var i oktober til stede på et byggemøte, som representerte selve startskuddet for den omfattende rehabiliteringen av kontorbygningen i Fred. Olsens gate, like ved Oslo Børs. Den seks etasjer høye bygningen, som ble reist i 1982 og tatt i bruk året etter, har tjent MEF godt i over 40 år. Tidens tann har imidlertid satt sine spor, og det var strengt tatt på høy tid å ta grep før forfallet ble for stort.
– Vi skal nå ta vare på dette bygget, slik at det står seg for kommende generasjoner. Renoveringen innebærer at vi i praksis får et helt nytt bygg innvendig, samtidig som vi skaper attraktive utleielokaler, med en fantastisk beliggenhet og utsikt, som vil gi oss betydelige leieinntekter i mange år fremover, sier Roger Ingebrigtsen.

Hovedstyret står bak
MEFs hovedstyre har tatt alle store beslutninger i prosjektet, ikke minst investeringen på rundt 30 millioner kroner.
– Det er et klart ønske fra hovedstyret i MEF at vi fortsatt skal eie dette bygget. Vi håper nå at dette prosjektet kan gjennomføres raskt, for vi trenger jo lokalene. Målet er å være inne igjen i god tid før sommeren 2026, sier Ingebrigtsen.
– Når vi kommer tilbake hit, skal vi være en moderne organisasjon med tidsriktige, fine lokaler. Det blir ikke noe luksus – dette er ikke Aker Brygge – men en nøktern, god standard, som skal vare i flere tiår fremover. Vi er opptatt av å holde kostnadene nede, og skal gjøre alt vi kan for å levere prosjektet innenfor de rammene hovedstyret har satt, sier han.

Park & Anlegg vant jobben
Etter en grundig anbudskonkurranse, med fem prekvalifiserte entreprenører, var det Park & Anlegg fra Sarpsborg som fikk oppdraget. Bedriften er MEF-medlem, men det hadde ingen betydning for tildelingen.
– Det ville vært helt urimelig om medlemskap skulle telle i denne sammenhengen. Park & Anlegg vant enkelt og greit fordi de leverte det beste tilbudet totalt sett, sier MEFs spesialrådgiver Paul Olaf Baraas. Han fungerer som byggeleder for prosjektet, og er tett på den daglige fremdriften. Han får god støtte fra den eksterne konsulenten Roger Drange, som har vært med helt fra startfasen og bidratt til å kartlegge behovene.

Trangt i sentrum
Park & Anlegg har 260 ansatte og en omsetning på over én milliard kroner. Entreprenørens representanter legger ikke skjul på at prosjektet byr på enkelte utfordringer.
– Det er jo en svært trang riggplass midt i Oslo sentrum, nesten helt uten parkeringsmuligheter, så det blir en logistisk kabal som skal gå opp. Materialleveranser må skje «just in time», sier anleggsleder Kristian Degnes.
– Den største utfordringen er nok likevel tiden. Da vi skulle velge underentreprenører, gikk vi derfor ikke like bredt ut som vi ofte gjør ellers. I stedet valgte vi blant dem vi på forhånd vet at kan levere det vi ønsker, til rett tid og med riktig kvalitet, sier prosjektleder Fredrik Johander.
– Så vet vi jo også at det kan dukke opp uforutsette ting på prosjekter som dette. Vi er forberedt på det meste, og vil uansett gjøre vårt ytterste for å være ferdige som planlagt, i god tid før sommeren neste år.

Et museum
Før rehabiliteringen kunne starte, måtte imidlertid bygget tømmes. Det var litt av en jobb, kan MEFs nestleder fortelle, men det ble gjort i rekordfart.
– Altså, det var jo nesten et museum her nede! Her var det sertifikater fra 50-tallet, skoleresultater fra 60-tallet, medlemslister fra 70-tallet og fakturaer fra 80-tallet. Et eksternt firma bisto oss med selve flytteprosessen, men først og fremst er det de ansatte som har gjort en formidabel innsats for å tømme lokalene på kort tid, sier Ingebrigtsen.
– Vi har tatt vare på det viktigste, og gitt bort diverse møbler og utstyr til barnehager og idrettslag. Noe har også blitt kastet, men vi har prøvd å begrense det til et minimum. Nå ser vi alle frem til å kunne ta i bruk topp moderne lokaler til sommeren.




