Annonse
Annonse

Lærlinger – en kjempegod investering

Blindheim Maskin & Transport har hatt lærlinger kontinuerlig siden 2007. Ålesund-bedriften ønsker å gi alle en sjanse, og daglig leder er levende bevis for de store mulighetene som finnes i bransjen.

Daglig leder Jan Aage Blindheim startet nemlig bedriften allerede som 17-åring, mens han selv var lærling i anleggsmaskinførerfaget. Hans første maskin var en Åkerman H14, som han brukte til å grave ut tomter på kveldstid og i helgene.

Annonse

Uante muligheter

– Planen var egentlig bare å drive som et enmannsfirma; bare meg og maskinen min. Men kundene var såpass fornøyde at de ville ha meg til å gjøre mer arbeid for dem. Jeg skjønte etter hvert at tiden ikke strakk til, så jeg måtte begynne å ansette folk. Siden har det egentlig gått slag i slag, til der vi er nå, forteller Jan Aage Blindheim til Anleggsmaskinen.

Bedriften har vokst jevnt og trutt i alle år, og i dag, snart 30 år etter oppstarten, har de en omsetning på nærmere 100 millioner kroner og over 30 ansatte.

– Det viser bare at man kan nå så langt man vil i denne bransjen, når man kommer inn som lærling. Etter læretida kan man for eksempel gå videre på teknisk fagskole og bli fagingeniør og deretter er jo alt mulig. Ikke at vi er ute etter å skape nye konkurrenter, men det er uante muligheter, smiler han.

Fra venstre: Daglig leder Jan Aage Blindheim, lærlingene Simon Drønnen, Johan Koppen Hole og Vilde Viddal Sunde, og Henning Sunde, opplæringskonsulent i OKAB. (Foto: Runar F. Daler)
Fra venstre: Daglig leder Jan Aage Blindheim, lærlingene Simon Drønnen, Johan Koppen Hole og Vilde Viddal Sunde, og Henning Sunde, opplæringskonsulent i OKAB. (Foto: Runar F. Daler)

Samfunnsansvar

Med en bakgrunn som lærling selv, er det kanskje ikke så rart at Blindheim har satset sterkt på lærlinger gjennom mange år. I skrivende stund har bedriften seks aktive lærlinger, men tidligere i år var det hele åtte på det meste. I tillegg tar de inn flere skolelever på utplassering hvert år. På spørsmål om hvorfor de tar inn så mange lærlinger, kommer svaret kontant:

– Det er den desidert viktigste måten å rekruttere på, både for oss og for anleggsbransjen. Vi må jo bidra til å utdanne flere fagarbeidere til bransjen. Det er egentlig et samfunnsansvar alle maskinentreprenører har, sier han.

– Skal vi få flere maskinførere og anleggsarbeidere til bransjen, så må vi jo gi dem sjansen. Det kan ikke være sånn at elevene går på skole og ender opp uten læreplass. Da forsvinner de til andre bransjer.

– Dessuten er det vanskelig å få tak i folk, så det beste er å lære dem opp selv. Og når de kommer hit som lærlinger, får vi også formet dem slik vi selv ønsker, helt fra «scratch». Det er en fordel både for oss og for lærlingene selv, sier Blindheim engasjert. I tillegg til å være daglig leder, er han også faglig leder for alle lærlinger i bedriften, bortsett fra dem som tar fjell- og bergverksfaget.

«Skal vi få flere maskinførere og anleggsarbeidere til bransjen, så må vi jo gi dem sjansen. Det kan ikke være sånn at elevene går på skole og ender opp uten læreplass. Da forsvinner de til andre bransjer.»

De siste kan bli de første

De fleste lærlingene hos Blindheim Maskin & Transport kommer fra Borgund videregående skole i Ålesund. Men bedriften tar også inn kandidater med andre bakgrunner. Mantraet er at alle bør få en mulighet til å vise at de duger.

– Vi har tatt inn en god del kandidater på særskilt grunnlag; personer som har behov for ekstra oppfølging. Som oftest har det vært tilfeller der de har falt litt utenfor, og NAV har vært inne i bildet. Målet vårt er da å bidra til at de får seg et normalt godt liv, hvor de kan være med å bidra i samfunnet. Det har vi lykkes ganske bra med gjennom årene, sier driftsjef i bedriften, Øyvind Dybvik.

– Det hender også at enkelte elever fra Borgund vgs. ikke har fått seg en lærebedrift, selv etter mange forsøk. Da har vi valgt å ta dem inn, for vi synes ikke at noen skal bli stående igjen på perrongen, sier daglig leder Blindheim.

– Det har til tider vært noen utfordrende tilfeller, men som det har blitt kjempegode folk av! Slike utfordrende tilfeller trigger meg faktisk litt, for det er så leit hvis de faller utafor. Når de får komme et sted å jobbe – som er noe helt annet enn skole, som de ofte ikke trives med – og blir gitt litt tillit, samtidig som vi følger dem nøye opp stiller krav til dem, så kan de faktisk ende opp som de beste til slutt!

Blindheim Maskin & Transport AS

Nominert av: MEF region Midt
Hjemsted: Ålesund, Møre og Romsdal
Omsetning (2024): Ca. 85 millioner kroner
Antall ansatte: 32
Antall lærlinger: 6 (18,8 % av arbeidsstokken)
Lærlinger i hvilke fag: 3 anleggsmaskinførerfaget, 3 i vei- og anleggsfaget
Antall fagbrev siste tre år: 8

Nyttig og verdsatt

Opplæringskontoret for anleggs- og bergfagene (OKAB) sparer ikke på superlativene når det gjelder Blindheim Maskin & Transport.

– Blindheim er alltid «på ballen» og på tilbudssiden. De er for eksempel positive til å bidra med ressurser til aktiviteter som vi i OKAB eller Borgund vgs. gjennomfører. De oppmuntrer de ansatte til å ta flere fagbrev, og var den første bedriften i Møre og Romsdal med en kvinnelig lærling i det forholdsvis nye anleggsrørleggerfaget. Hun tok fagprøven like før sommeren i år, forteller Henning Sunde. Han er opplæringskonsulent i OKAB og har fulgt opp lærlingene i bedriften i en årrekke.

– Bedriften har også flere ganger, på kort varsel, tatt over lærlinger som av ulike årsaker ikke har fungert i andre bedrifter. Blindheim er blant de aller første vi spør i slike tilfeller, for vi vet at de yter det lille ekstra for lærlingene.

– Den siste lærlingen vi overtok fra en annen bedrift, kom til oss fordi bedriften gikk konkurs. Det gikk kjempebra med ham, og nå er han i ferd med å ta sitt andre fagbrev, forteller Blindheim.

– Vi har også tatt inn flere som ikke har fullført skole i det hele tatt. Enkelte av disse har hatt en del utfordringer, så de har fått tett oppfølging. Det har fungert meget bra, og vi har fått tilbakemeldinger om at de endelig har følt seg nyttige og verdsatt her. Det gir meg personlig mye å se at det går bra i slike tilfeller, sier Blindheim.

Daglig leder i Blindheim Maskin & Transport, Jan Aage Blindheim, legger gjerne litt ekstra jobb i «de utfordrende tilfellene», for han synes det er fryktelig leit med dem som faller utenfor. (Foto: Runar F. Daler)
Daglig leder i Blindheim Maskin & Transport, Jan Aage Blindheim, legger gjerne litt ekstra jobb i «de utfordrende tilfellene», for han synes det er fryktelig leit med dem som faller utenfor. (Foto: Runar F. Daler)

Suksesshistorier

– Hvilke egenskaper ser dere etter når dere tar inn lærlinger?

– De bør være interesserte, spørrende og nysgjerrige på faget, og helst ha et ønske om å utvikle seg og bli gode fagarbeidere, sier Jan Aage Blindheim.

– Vi ser ikke så mye på karakter. Hvis vedkommende har en toer i matte, så behøver jo ikke det ha noe å si for den jobben de skal utføre. Orden og fravær tar vi derimot en titt på. Hvis kandidaten har masse udokumentert fravær, så teller jo ikke det positivt. Samtidig utelukker vi heller ikke noen bare på grunn av mye fravær. Da ser vi mer på det som et «prosjekt», hvor vi legger inn ekstra innsats for å få personen opp og fram, forteller han.

– Da sier vi at «vi ser at du ikke liker å være på skolen. Nå får du en sjanse her hos oss». Vi har flere eksempler på slike kandidater som har endt opp som suksesshistorier. Det er jo fryktelig kjekt!

«Det hender også at enkelte elever (…) ikke har fått seg en lærebedrift, selv etter mange forsøk. Da har vi valgt å ta dem inn, for vi synes ikke at noen skal bli stående igjen på perrongen.»

Begynner i grøfta

– Hvordan følges lærlingene opp?

– Når de plasseres på et anlegg, har de en fadder eller kontaktperson der ute som de kan snakke med hvis de lurer på noe. Som faglig leder for de fleste, har jeg også jevnlig kontakt med dem, i hvert fall ukentlig. I tillegg følges de opp med lærlingemøte minimum hvert halvår, i samarbeid med OKAB, forklarer Blindheim.

– Vi jobber mye med å få overført kunnskapen fra de eldre og erfarne, til lærlingene. Samtidig kan det hende at de som har vært med oss lenge, også har uvaner som ikke bør føres videre, så læringene skal ikke være redde for å kommentere eller si ifra om ting.

– Vi har for øvrig en rutine på at lærlingene gjør mye manuelle oppgaver det første året. De begynner i grøfta og får på den måten forståelse for hvordan alt er bygd opp, med kabler, vannledninger og så videre. Da vet de hva de møter når de selv skal begynne å grave. Etter 10-12 måneder i grøfta, går de over til å kjøre maskin på et anlegg der det også er andre til stede. De siste seks månedene får de gjerne prøve seg på mindre prosjekter hvor de kanskje er helt alene, slik at de blir mest mulig selvstendige, forteller han.

Eline Randi Lilleås Midthjell (32) ble, like før sommeren i år, første kvinne i Møre & Romsdal som tok fagbrev i anleggsrørleggerfaget. Martin Dybvikstrand (24) har tatt fagbrev både i anleggsmaskinførerfaget og fjell- og bergverksfaget. Begge to stortrivdes som lærlinger hos Blindheim Maskin & Transport. – Det er jo en grunn til at vi blir værende her, sier de i kor. (Foto: Runar F. Daler)
Eline Randi Lilleås Midthjell (32) ble, like før sommeren i år, første kvinne i Møre & Romsdal som tok fagbrev i anleggsrørleggerfaget. Martin Dybvikstrand (24) har tatt fagbrev både i anleggsmaskinførerfaget og fjell- og bergverksfaget. Begge to stortrivdes som lærlinger hos Blindheim Maskin & Transport. – Det er jo en grunn til at vi blir værende her, sier de i kor. (Foto: Runar F. Daler)

Alle får firmabil

– Vi ser også at det er forskjell på størrelsen på bedriften når det gjelder lærlinger. Blindheim Maskin er etter min mening en optimal lærebedrift, også med tanke på størrelse, sier OKABs Henning Sunde.

– Hvis bedriften er veldig stor, blir det fort mer upersonlig, og det er en risiko for at lærlingene blir litt tilsidesatt eller oversett. Vi ser eksempler på lærlinger som har blitt satt til svært ensidige og lite varierte oppgaver. Det er ikke sikkert man trives så godt da. Hos Blindheim blir lærlingene ikke bare sett og fulgt godt opp, de blir også integrert raskt inn i bedriften, og inkludert i alle sammenhenger, ikke minst sosialt.

– En lærling er rett og slett en kjempegod investering. Vi ønsker å vise dem hvem vi er, integrere dem og sørge for at de får en forståelse for hva vi holder på med. Vi vil vise dem at vi har en interesse for dem også. Det skal gå begge veier, sier Blindheim.

– Vi motiverer selvfølgelig alle til å ta sertifikat. Og vi har, sammen med OKAB, mulighet til å sponse hengersertifikat, som de fleste får, sier driftsjef Øyvind Dybvik.

– Alle lærlinger får også firmabil med én gang de har tatt sertifikat, helt uavhengig av hvor de er kommet i læreløpet. Det gjør det litt enklere, for da kan de kjøre til anlegget selv, og på den måten fungere mer som en helt vanlig ansatt, avslutter han.

Kåringen av Årets lærebedrift 2025 finner sted onsdag 21. januar på Anlegg Norge 2026.

Det er 8 kandidater til Årets lærebedrift 2023. Her kan du lese mer om hver enkelt kandidat (etter hvert som de offentliggjøres):

  • Kandidat nr. 1: Roald Madsen AS
  • Kandidat nr. 2: Blindheim Maskin & Transport
  • Kandidat nr. 3:
  • Kandidat nr. 4:
  • Kandidat nr. 5:
  • Kandidat nr. 6:
  • Kandidat nr. 7:
  • Kandidat nr. 8:

Annonse
Annonse

Les også

Annonse