For første gang brukes betong med karbonfangst i et norsk byggeprosjekt. Når Skanska støper deler av den nye Skøyen stasjon på Fornebubanen, skjer det med EvoZero karbonfangst-betong fra Heidelberg Materials.
EvoZero er verdens første industrielle betong der CO₂-utslippene fra produksjonen fanges og lagres permanent, uten behov for tradisjonelle klimakompensasjonstiltak, ifølge en melding fra Heidelberg Materials.
Karbondioksiden fanges direkte fra produksjonen av sement, før den transporteres og lagres trygt i underjordiske reservoarer. Resultatet er, ifølge selskapet, en betong med et dramatisk lavere klimaavtrykk enn vanlig betong, uten at det skal gå på bekostning av kvalitet eller styrke.
45 meter under bakkenivå
Fornebubanen er en av Norges største samferdselsutbygginger. Prosjektet binder sammen Fornebu og Majorstuen med en ny T-banelinje.
Skøyen stasjon blir et sentralt knutepunkt på Fornebubanen og bygges av Skanska.
Arbeidene omfatter byggingen av en ny tospors undergrunnsstasjon rundt 45 meter under bakkenivå, med to adkomster på hver side av Hoffsveien på Skøyen. I tillegg skal det bygges stasjonshall, adkomstbygg, sjakter og tekniske installasjoner som ventilasjon, elektroinstallasjon og heiser samt utenomhusarbeider og torgområde.
Bruken av karbonfangst-betong på denne delen av stasjonen skal gjøre prosjektet til en internasjonal referanse for klimasmart utbygging.
Les også: Verdens første karbonfangede sement

Effektivt virkemiddel
– Vi har jobbet målrettet gjennom planlegging og prosjektering for å redusere vårt klimagassfotavtrykk. Det handler både om å bruke mindre materialer og å velge løsninger med lavere utslipp. Når betongproduksjonen nå blir renere – og til og med kan gi netto null utslipp takket være karbonfangst – er det noe vi i Fornebubanen ser på med stor interesse. Betong står for den største delen av utslippene fra byggingen vår, og derfor er tiltak på dette området blant de mest effektive vi kan gjøre for å kutte utslipp, sier direktør i Fornebubanen, Irene Måsøval.
Stor effekt
For å støtte klimaomstillingen har Skanska utviklet et klimaveikart som skal vise hvor de største kuttene kan tas. Hoveddelen av utslippene kan, ifølge selskapet, spores tilbake til materialene som brukes i prosjektene, og betong alene står for omtrent halvparten av klimagassutslippene.
– Skal vi nå de nasjonale klimamålene vi som samfunn har forpliktet oss til, må bygg- og anleggsbransjen bidra med store utslippskutt. Da er det avgjørende at vi får tilgang på klimasmarte materialer med lavt fotavtrykk. Vi er helt avhengige av betong når vi bygger, samtidig som vi vet at produksjonen står for en svært stor del av utslippene i våre bygge- og anleggsprosjekter. Vi skal ta en lederrolle i næringslivets arbeid med utslippskutt, og er derfor svært fornøyde med at vi sammen med Heidelberg og Fornebubanen kutter utslipp fra betong her på Skøyen stasjon, sier konsernsjef i Skanska Norge, Stein Ivar Hellestad.

