Annonse
Annonse

STATSBUDSJETTET 2026:

MEF om Statsbudsjettet 2026: Tapt mulighet til å bygge landet

Onsdag la regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjettet for 2026. MEF-sjef Julie Brodtkorb tror 2026 blir nok et krevende år for mange i anleggsbransjen.

– Entreprenører over hele landet melder om svært få prosjekter, på kommunenivå, fylker og statlig sektor. Regjeringens forslag til statsbudsjett endrer ikke på dette, sier Julie Brodtkorb, adm.dir. i Maskinentreprenørenes forbund (MEF).

Annonse

Vil bygge landet videre

Det blir ikke oppstart av nye store veiprosjekter i 2026, foreslår regjeringen.

– MEF hadde håpet at regjeringen ser verdien av å bygge landet vårt videre. Det er de samme prosjektene som i forrige års statsbudsjett som får midler til videre fremdrift. Samferdselsbudsjettet vris fra oppstart av nye prosjekter til drift- og vedlikehold av eksisterende infrastruktur. Regjeringen viderefører nivået på drift- og vedlikehold av riksveiene, og dette mener MEF burde vært økt. Vi er glade for at regjeringen legger opp til å sikre noe bedre militær mobilitet på fylkesveiene, sier Brodtkorb.

Må igangsettes flere veiprosjekter

Det har vært krevende år for anleggsbransjen de siste årene. MEF ser ikke spesielt mye lysere på fremtiden med regjeringens opplegg.

– Anleggsbransjen og våre bransjekolleger i bygg er de delene av næringslivet som særlig har hatt det tøft de siste årene. Det viser også alle Norges Banks regionale undersøkelser. MEFs vurdering er at regjeringens budsjettforslag ikke endrer på dette. For å få til økt aktivitet må det igangsettes flere veiprosjekter, mer økning i vedlikehold av vei og jernbane og vesentlig styrking av kommuneøkonomien, sier MEF-sjefen.

Mer krevende grønt skifte for næringslivet

– Enova skal kuttes med 2 mrd. kroner i 2026, med regjeringens forslag. Dette vil gi langt mindre rom for å støtte næringslivet med grønn omstilling. MEF er kritisk og frykter det vil gi mindre støtte til utslippsfrie maskiner, avslutter Brodtkorb.

Annonse
Annonse

Les også

Annonse