Annonse
Annonse

Inviterer til markedsdialog om fem-milliarderkronersprosjekt

Vestfold fylkeskommune og utbyggingsprosjektet ny fastlandsforbindelse til Færder inviterer til markedsdialog på Quality Hotel Tønsberg 30. oktober.

Ny fastlandsforbindelse er en del av Bypakke Tønsberg-regionen. Bypakke Tønsberg-regionen ble vedtatt av Stortinget i juni 2025, og finansiering av prosjektet er nå på plass.

Annonse

Prosjektet ønsker derfor å informere om ny fastlandsforbindelse, inkludert planlagt fremdriftsplan og annen relevant informasjon. Det er også viktig for prosjektet å få innspill fra markedet på våre vurderinger rundt kontraktsstrategi, ifølge en melding fra byggherre.

Les mer om prosjektet og påmelding til markedsdialog her

Ny fastlandsforbindelse til Færder

Hensikten med prosjektet skal være å etablere en tryggere forbindelse til Færder kommune. Samtidig vil prosjektet gi redusert trafikk i Tønsberg sentrum og på Teie, forbedre forholdene for myke trafikanter i sentrumsområdene og på hovedaksene inn mot sentrum.

Den planlagte nye fastlandsforbindelsen er en hengebro med seilingshøyde på 40 meter, fire kjørefelt og gang- og sykkelvei.

Bypakke Tønsberg-regionen utreder og planlegger en ny fastlandsforbindelse. En ny bru skal gi en samfunnssikker vei til øyene, og samtidig avlaste Tønsberg sentrum og Teie for biltrafikk. Den nye fastlandsforbindelsen gir også bedre framkommelighet for bussene på dagens veinett. (Foto: Bypakke Tønsberg-regionen)
Bypakke Tønsberg-regionen utreder og planlegger en ny fastlandsforbindelse. En ny bru skal gi en samfunnssikker vei til øyene, og samtidig avlaste Tønsberg sentrum og Teie for biltrafikk. Den nye fastlandsforbindelsen gir også bedre framkommelighet for bussene på dagens veinett. (Foto: Bypakke Tønsberg-regionen)

Nytt veisystem

Delprosjektet ny fastlandsforbindelse omfatter også en strekning på om lag 5,75 km, med en tofelts tunnel på om lag 1,9 km under Teieskogen og hengebroa mellom Rambergåsen og Smørberg på om lag 600 meter.

Fra Smørberg går forbindelsen i en cirka én kilometer lang tunnel under Hogsnesåsen, med utløp i bunnen av Hogsnesbakken. Herfra følger den dagens Fv. 303 frem til påkobling på Fv. 300 Semslinna ved Jarlsberg travbane.

Kontraktsformer

Kommunedelplan med konsekvensutredning for prosjektet ble vedtatt i 2019, og reguleringsplanen ble vedtatt i kommunene Færder og Tønsberg 6. september 2023.

Ny fastlandsforbindelse til Færder er planlagt ferdigstilt i 2032/2033.

Hovedarbeidene er planlagt gjennomført som en stor totalentreprise, men før det tas en endelig beslutning på kontraktinndeling og kontraktsformer, ønsker prosjektet dialog med markedet.

Hele fastlandsforbindelsen. (Foto/illustrasjon: Bypakke Tønsberg-regionen)
Hele fastlandsforbindelsen. (Foto/illustrasjon: Bypakke Tønsberg-regionen)

Fakta Fastlandsforbindelse:

Det største delprosjektet i Bypakke Tønsberg-regionen.

Ny vei, cirka 6 kilometer, fra Smidsrødveien til Sem med mange rundkjøringer.

En 1,9 kilometer lang to-felts tunnel under Teieskogen.

Hengebro fra Ramberg til Smørberg

Tunnel fra Smørberg til bunnen av Hogsnesbakken.

Prisanslag: Cirka 5,2 milliarder kroner (2025-kroner)

Status for prosjektet: Reguleringsplanvedtak i 2023

Veieier/ansvar for prosjektet: Vestfold fylkeskommune

 

 

 

 

Annonse
Annonse

Les også

Annonse