Fra snødekte fjellveier til store veiprosjekter – Stian Brenden Maskinservice har vist at lokal forankring kombinert med høy faglig kompetanse kan konkurrere på nasjonalt nivå.
Med base øverst i Gudbrandsdalen, nærmere bestemt på Dovreskogen i Dovre kommune, har Stian Brenden Maskinservice vokst fra å være en lokal entreprenør til å bli en sentral aktør i store og små veiprosjekter i Sør-Norge.
Nylig vant de driftskontrakten for riksveiene i Gudbrandsdalen for de neste fem årene, med mulighet for forlengelse inntil tre år til.
Entreprenøren har vunnet kontrakten to ganger før, og er nå i gang med 12. året på rad.
Selskapet har også ansvaret for drift og vedlikehold av hovedveiene i Ottadalen, og har avtale om drift og vedlikehold av fylkesveiene i samme dalføre frem til 2028.

Gode løsninger
Tradisjonelt har Statens vegvesen tildelt veidriftskontrakter til den entreprenøren som tilbyr lavest pris, så lenge kvalitetskravene er oppfylt.
Men de siste årene har Veivesenet tatt i bruk nye anskaffelsesformer, der også andre kriterier enn pris teller med i konkurransen. Eksempelvis må entreprenørene også konkurrere om å finne gode løsninger for trafikantene, vinterdrift og utslippskutt. Det er tilbudet som gir det beste forholdet mellom pris og kvalitet som velges.
I Gudbrandsdalskontrakten utgjør vinterdrift om lag 70 prosent av kontraktsarbeidene, og dette var et sentralt tema i tildelingen, ifølge en melding fra Statens vegvesen i forbindelse med tildelingen.

Fra lokal gründer til regional aktør
Historien om Stian Brenden Maskinservice starter i 1999. Gjennom en gradvis og stødig utvikling har maskinentreprenøren vokst fra et lite firma med en håndfull ansatte, til å bli en av de ledende maskinentreprenørene mellom Lillehammer og Trondheim. Selskapet teller i dag 90 ansatte og sju lærlinger, og omsatte for ca. 300 millioner kroner i 2024.
Med base i Nord-Gudbrandsdalen har selskapet hatt naturgitte fordeler når det gjelder erfaring med krevende topografi, utfordrende værforhold og strenge krav til driftssikkerhet. Dette har gjort dem attraktive for Statens vegvesen og store entreprenører som trenger lokale samarbeidspartnere med høy kompetanse.
Veistrekningene selskapet har driftet har mye trafikk, er i snørike områder og har to fjellstrekninger.

Les også: Rekordsatsing på drift av riksveiene
Utskifting av kulvert
Vi møtte Stian Brenden, daglig leder og grunnlegger, og Endre Solberg, prosjektdirektør, ved selskapets hovedkontor på Dovreskogen tidligere i høst. Dette var før det var offisielt at selskapet skulle drifte riksveiene i Gudbrandsdalen og Ottadalen i nye fem år.
Det var en hektisk dag på kontoret for de to, og vi kjørte videre nordover til Skjåk for å se på en jobb med utskifting av en gammel stålkulvert på E136.
Her treffer vi på veivokter Hans Kåre Vorkinnslien og resten av arbeidslaget til Stian Brenden Maskinservice. De er i gang med å sammenføye to 1400 millimeter betongrør som skal erstatte det gamle opprustete stålrøret som ble lagt ned en gang på 1980-tallet.
Vi blir fortalt at dette er en typisk jobb som selskapet utfører. Akkurat denne er på veistrekningen mellom Dombås og Bjorli, hvor de fra 2020 og frem til i høst har hatt ansvaret for veivedlikeholdet, på det som er driftskontrakten E136 Dombås-Bjorli.

UE på E6
Tilbake på hovedkontoret blir det tid for en liten prat over en kopp kaffe mens det spises lunsj.
– I tillegg til driftskontraktene ufører vi også vanlig anleggsvirksomhet, som blant annet VA, grunnarbeid, veibygging og sprengning. Vi har også egne masseuttak og vi har frem til nå hatt ett asfaltverk på Otta, men fikk nylig ett til. Vi kjøpte et asfaltverk av Peab på Lillehammer, men vi driver kun med asfaltproduksjon, ikke legging, og skal heller ikke begynne med det, sier Stian Brenden.
– På Lillehammer er vi for øvrig innleid som underentreprenør på E6-prosjektet, og har flere maskiner og ansatte på prosjektet, sier Brenden.
Han forteller at de blant annet bygger fire kilometer av den nye Europaveien, har bygd anleggsveier, forskjæring tunnel og transporterer tunnelstein.
Flomsikring
Selskapet er også i gang med bygging av flomsikring av Storåa i Kvam, på oppdrag fra NVE. Sikringen langs elva strekker seg over en distanse på 710 meter, med plastring av begge elvesidene og oppbygging av 17 nye terskler og bunnsikring på enkelte steder. Storåa var en av mange vassdrag som gikk over sine bredder i forbindelse med ekstremværet «Hans» i 2023.
– Vi har opparbeidet oss en del erfaring med flomsikring, blant annet etter å ha utført et tilsvarende prosjekt på Lillehammer, sier Brenden.
Som nevnt var det under vårt besøk ennå ikke offisielt at Stian Brenden Maskinservice skulle drifte riksveiene i Gudbrandsdalen og Ottadalen i nye fem år. Så på spørsmål om hvordan oppdragsmengden så ut i tiden fremover, svarte Brenden – «det ser bra ut ett år fremover». Det svaret hadde nok vært annerledes om det hadde blitt stilt igjen i dag.

Borapplikasjonen har CPA integrering, pumpestyring og spakstyring fra SB Tech, GPS-boreplansystem fra L5 International og Rotair VRH55 kompressor samt sentralsmøring. Den er utstyrt med Montabert HC 95 hydraulisk borehammer for hulldimensjoner fra 76 mm til 102 mm, boredybde 29,8 meter. Utstyret er Montert på en Volvo EC300. Bildet ble tatt i forbindelse med opplæring og igangkjøring av IRM Norge. (Foto: Harald Olsen)
STIAN BRENDEN MASKINSERVICE AS
Fra: Dovreskogen, Dovre kommune, Innlandet
Etablert: 1999
MEF-medlem siden: februar 2009
Antall ansatte: 90
Arbeidsområde: veibygging, asfaltproduksjon, veivedlikehold, VA, masseforflytning, transport, grunnarbeid, bergspregning, bygge- og riveavfall.

Gudbrandsdals-kontrakten:
Gudbrandsdalen nord for Lillehammer og Ottadalen.
373 km vei og 32 km sykkelvei.
Kontraktsverdi og varighet: 420 millioner kroner, fem år med mulighet for inntil tre år til.
Skal drifte riksveiene i ti kommuner: Lillehammer, Øyer, Ringebu, Sør-Fron, Nord-Fron, Sel, Dovre, Vågå, Lom og Skjåk.

