Nå legges kraft- og fiberkabel til bygging av E45 Kløfta. Målet skal være å redusere utslippene fra milliardprosjektet i Finnmark.
Mandag 18. august startet arbeidet med å føre strøm og fiberkabel til E45 Kløfta.
Det markerte starten på forarbeidene til utbyggingen som skal fjerne det det ras- og skredutsatte området på veien opp til opp til Finnmarksvidda.
– Det er herlig å være i gang med det første fysiske arbeidet knyttet til dette etterlengtede prosjektet, sier Edgar Olsen, prosjektleder i Statens vegvesen, Utbygging Nord.
Tre kontrakter
Dagens E45 i Kløfta går igjennom et topografisk vanskelig fjellterreng (canyon) med bratte, ustabile og rasfarlige fjellsider.
Kløfta er også en flaskehals for tungtrafikken mellom Finnmark og utlandet vinterstid.
For å styrke muligheten for lokale ringvirkninger, med også for holde kostnadene nede, har Statens vegvesen her valgt å lyse ut selve veibyggingen ut i tre uavhengige kontrakter. Kontaktene er utførelsesentrepriser.
De tre entreprisene er:
- E1 – Forberedende arbeid: Bygging av 1,5 km vei på Altasiden av Kløfta, vei til messedepot og etablering av midlertidig bru over Eibyelva.
- E2 – Tunnel: 4,2 km tunnel og 2,2 km vei i dagen.
- E3 – Bru over Eibyelva 150 meter.
Utlysninger
– Vi lyser ut tilbudskonkurransen på E1 til høsten i år. E2. Den største entreprisen med tunnelen tar vi sikte på å få ut sommeren 2026, mens E3 lyses ut senere samme år, sier Olsen.
Det forventes at den nye veien forbi Kløfta kan tas i bruk i 2029.