Annonse
Annonse

Milliardprosjekt i nord klargjøres for utbygging

Nå legges kraft- og fiberkabel til bygging av E45 Kløfta. Målet skal være å redusere utslippene fra milliardprosjektet i Finnmark.

Mandag 18. august startet arbeidet med å føre strøm og fiberkabel til E45 Kløfta.

Annonse

Det markerte starten på forarbeidene til utbyggingen som skal fjerne det det ras- og skredutsatte området på veien opp til opp til Finnmarksvidda.

– Det er herlig å være i gang med det første fysiske arbeidet knyttet til dette etterlengtede prosjektet, sier Edgar Olsen, prosjektleder i Statens vegvesen, Utbygging Nord.

Tre kontrakter

Dagens E45 i Kløfta går igjennom et topografisk vanskelig fjellterreng (canyon) med bratte, ustabile og rasfarlige fjellsider.

Kløfta er også en flaskehals for tungtrafikken mellom Finnmark og utlandet vinterstid.

For å styrke muligheten for lokale ringvirkninger, med også for holde kostnadene nede, har Statens vegvesen her valgt å lyse ut selve veibyggingen ut i tre uavhengige kontrakter. Kontaktene er utførelsesentrepriser.

De tre entreprisene er:

  • E1 – Forberedende arbeid: Bygging av 1,5 km vei på Altasiden av Kløfta, vei til messedepot og etablering av midlertidig bru over Eibyelva.
  • E2 – Tunnel: 4,2 km tunnel og 2,2 km vei i dagen.
  • E3 – Bru over Eibyelva 150 meter.

Utlysninger

– Vi lyser ut tilbudskonkurransen på E1 til høsten i år. E2. Den største entreprisen med tunnelen tar vi sikte på å få ut sommeren 2026, mens E3 lyses ut senere samme år, sier Olsen.

Det forventes at den nye veien forbi Kløfta kan tas i bruk i 2029.

Annonse
Annonse

Les også

Annonse