Annonse
Annonse

Første spadetak for ny E6 i Nordland

Statsminister Jonas Gahr Støre markerte i dag byggestart for ny E6 i Nordland. Milliardprosjektet Megården-Sommerset er nå i gang.

– Ny E6 her i Nord er en investering i samfunnssikkerhet. Den gir økt mobilitet for folk, for næringslivet og for Forsvaret. Veien vil også styrke vår kommunikasjonsevne fra vest til øst; til våre naboer og allierte i NATO, Sverige og Finland, sa statsministeren fra talerstolen.

Annonse

Fredag 8. august tok regjeringssjefen sjøl første spadetak på E6 Megården-Sommerset. Ti gamle og trange tunneler skal erstattes av tre nye, en moderne 90-sone på drøyt 21 kilometer. Det vil også gi økt trafikksikkerhet og bedre fremkommelighet. Dette ifølge en pressemelding fra Statens vegsesen.

Etterlengtet

– E6 er hovedpulsåren for næringslivet i Nordland. Det blir en gledens dag for alle veifarende i denne delen av fylket når den nye veien kan tas i bruk, sier fylkesråd for samferdsel i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø (H).

– Ny E6 her i nord er en investering i samfunnssikkerhet, sa statsminister Jonas Gahr Støre. (Foto: Martin Grønnslett/MEF)
– Ny E6 her i nord er en investering i samfunnssikkerhet, sa statsminister Jonas Gahr Støre. (Foto: Martin Grønnslett, MEF)

To-delt utbygging

Utbyggingen er den første av to byggetrinn i det store prosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn. Hele prosjektet på omtrent 45 kilometer, vinterstid. Når veien stenger får trafikantene i dag 11 timer omkjøring via Sverige. Ny E6 på hele strekningen vil erstatte totalt 16 gamle og smale tunneler og gi reell omkjøringsmulighet via dagens E6.

Ny hverdag

– For oss som driver kommunen og for nødetatene, brann, politi og ambulanse vil det gi ny og bedre hverdag, særlig når vi får byggetrinn 2 og ny E6 helt til Mørsvikbotn. Jeg tror veien rett og slett vil skape større bolyst, sier ordfører i Sørfold, Koldbjørn Mathisen (Ap).

Moden ankeretappe

I dag mangler siste byggetrinn finansiering over statsbudsjettet. Men ny og bredere E6 i Sørfold er sterkt ønsket av Forsvaret og Veivesenet er i rute for å kunne lyse ut neste etappe når Stortinget ber om det.

– Flinke og effektive folk hos oss har jobbet godt med hele dette prosjektet. Byggetrinn to vil bli delt i to kontrakter. Én for den 810 meter lange hengebrua over Leirfjorden og én for veien gjennom Bonnådalen til Mørsvikbotn, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.

– Byggetrinn to vil bli delt i to kontrakter. Én for den 810 meter lange hengebrua over Leirfjorden og én for veien gjennom Bonnådalen til Mørsvikbotn, sa vegdirektør Ingrid Dahl Hovland. (Foto: Martin Grønnslett/MEF)
– Byggetrinn to vil bli delt i to kontrakter. Én for den 810 meter lange hengebrua over Leirfjorden og én for veien gjennom Bonnådalen til Mørsvikbotn, sa vegdirektør Ingrid Dahl Hovland. (Foto: Martin Grønnslett, MEF)

Entreprenøren er klar

Byggetrinn 1 skal stå ferdig høsten 2031. Skanska Norge AS starter riggingen nå i august og starter etter planen arbeidet med den første av tre nye tunneler i oktober. Konsernsjef Stein Ivar Hellestad er fornøyd med at de nå snart er i gang med den fysiske byggingen.

­­– Vi i Skanska ser vi fram til å bruke vår kompetanse og kapasitet til å bygge en tryggere og raskere vei mellom Sommerset og Megården. Og vi ser fram til å samarbeide med Statens Vegvesen for å sikre en effektiv og trygg gjennomføring av prosjektet, sier han.

I sandkassa: Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø (H), statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og ordfører i Sørfold, Kolbjørn Mathisen (Ap). (Foto: Martin Grønnslett/MEF)
I sandkassa: Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø (H), statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og ordfører i Sørfold, Kolbjørn Mathisen (Ap). (Foto: Martin Grønnslett, MEF)
Annonse
Annonse

Les også

Annonse