Nyhet: 17-tonns el-hjulgraver med elleve timers driftstid

Den nederlandske familiebedriften Staad lanserer el-hjulgraveren Staad 17W under Bauma 2025 i neste uke. Dette er selskapets første egenutviklede elektriske gravemaskin, og de hevder at kostnadene ikke skal være høyere enn for en tilsvarende dieselmaskin.

Staad BV har i flere år bygget om dieseldrevne Doosan/Develon-maskiner til batterielektrisk drift. Flere av disse er levert til norske kunder gjennom den norske Develon-forhandleren, Rosendal Maskin.

Nå har Staad selv utviklet og bygget en batterielektrisk hjulgraver. Modellen Staad 17W er en 17-tonns utslippsfri hjulgraver som vil være tilgjengelig fra midten av 2026.

Annonse
Driftstiden er oppgitt til 9-11 timer uten lading eller batteribytte, men et patentert batteribyttesystem gjør at Staad 17W skal kunne operere kontinuerlig. Bytte av Powerbox 300-batteriet skal ta mindre enn 5 minutter. (Foto: Staad B.V.)

Driftstiden er oppgitt til 9-11 timer uten lading eller batteribytte, men et patentert batteribyttesystem gjør at Staad 17W skal kunne operere kontinuerlig. Bytte av Powerbox 300-batteriet skal ta mindre enn 5 minutter. (Foto: Staad B.V.)

Samme som diesel

Ifølge en pressemelding fra selskapet, har de siden 2019 vært en pioner innen elektriske anleggsmaskiner og mobile energiløsninger. Selskapet har solgt over 200 store elektriske anleggsmaskiner, hvorav mer enn 130 er elektriske hjulgravere.

– Staad 17W skal være resultatet av et ønske og ambisjon om å tilby et elektrisk alternativ som leverer topp ytelse samtidig som det minimerer miljøpåvirkningen – og til samme kostnad som en konvensjonell dieselmaskin, skriver de i meldingen.

Vi stilte følgende spørsmål til produsenten: Betyr dette at Staad 17W vil bli priset likt for norske kunder som for eksempel Develon DX170W-7, eller en tilsvarende dieselmaskin fra en annen produsent?

Svaret fra Yanieke Jussen, kommunikasjonssjef hos Staad B.V. er som følger: «Ja, TCO (Total cost of ownership, red.anm.) vil være det samme som en konvensjonell diesel fra andre merker på markedet. Det er målet vårt, så det er mer sannsynlig at kunden går til en elektrisk maskin og kostnadene blir bedre».

Den nye førerkabinen på Staad 17W er, ifølge produsenten, romslig, har luksuriøs innredning, avansert teknologi og god ergonomi med lave støy- og vibrasjonsnivåer. (Foto: Staad B.V.)

Den nye førerkabinen på Staad 17W er, ifølge produsenten, romslig, har luksuriøs innredning, avansert teknologi og god ergonomi med lave støy- og vibrasjonsnivåer. (Foto: Staad B.V.)

Egenskaper Staad 17W:

  • 100 prosent elektrisk design.
  • Maskinen kan arbeide 9 til 11 timer kontinuerlig uten behov for lading eller batteribytte ved normalt bruk (målt i feltforsøk).
  • Et unikt, patentert batteribyttesystem gjør at Staad 17W kan operere kontinuerlig. Bytte av Powerbox 300-batteriet tar mindre enn 5 minutter.
  • Det nyutviklede, utskiftbare Powerbox 300-batteriet kan også brukes som en uavhengig, frittstående AC-strømgenerator, noe som gir en fleksibel energiløsning for ulike behov på arbeidsplassen.
  • Maskinen er optimalisert for arbeid på trange steder, med en kompakt overbygning og en innovativ bom- og armkonstruksjon. Overvognens svingradius er redusert med 74 cm sammenlignet med en vanlig 14-tonns dieseldrevet maskin.
  • Smart sikkerhet – Staad 17W er utstyrt med et AI-basert system for å oppdage hindringer, og den har et 360-graders kamerasystem som bidrar til økt sikkerhet og effektivitet. Haptisk (bevegelse/risting) tilbakemelding i joystickene advarer operatøren om potensielt farlige situasjoner.

(Kilde: Staad B.V.)