Nye Ford E-Transit Courier på vei til Norge

Vi tok turen til Barcelona for å være med på den internasjonale prøvekjøringen av flere el-nyttekjøretøynyheter fra Ford, som nå har elektrifisert hele sin Transit-familie.

Ford Transit har 60-årsjubileum i år. Det første eksemplaret av den ikoniske varebilen forlot samlebåndet i England 9. august 1965. Siden den gang har Transit vokst fra én enkelt modell til en hel familie av nyttekjøretøy, og alle heter – kanskje noe forvirrende – Transit, etterfulgt av et tilleggsnavn.

Sprek og behagelig

I Barcelona var det naturlig nok den helt nye el-varebilen Ford E-Transit Courier som ble viet mest oppmerksomhet. Minstemann i Fords varebilsortiment er blitt både sterkere og større enn forgjengeren. Vi kan røpe at den var knakende god å kjøre. Ikke mye som minnet om treg, tung, «kassete» og ukomfortabel varebil der i gården. Den fløt raskt, smidig, behagelig og stillegående rundt i Barcelonas trafikkerte gater og motorveier. Bilen har vært mulig å bestille siden oktober i fjor, og mange kunder kan nå glede seg over at bilene snart ankommer Norge.

Annonse
– Markedet har etterspurt små, elektriske varebiler veldig lenge, og en liten, rimelig kvalitetsvarebil som denne bør jo være den perfekte bil for maskinførerne der ute, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen, om nye E-Transit Courier. (Foto: Runar F. Daler)

– Markedet har etterspurt små, elektriske varebiler veldig lenge, og en liten, rimelig kvalitetsvarebil som denne bør jo være den perfekte bil for anleggsmaskinførerne der ute, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen, om nye E-Transit Courier. (Foto: Runar F. Daler)

– Perfekt for maskinføreren

Ikke overraskende har Ford Motor Norge, med salgssjef for nyttekjøretøy Espen Markussen i spissen, stor tro på den nye modellen.

– Markedet har etterspurt små, elektriske varebiler veldig lenge, og en liten, rimelig kvalitetsvarebil som denne bør jo være den perfekte bil for anleggsmaskinførerne der ute. Så vi har absolutt tro på denne bilen, ikke minst innenfor bygg- og anleggsmarkedet, sier Markussen til Anleggsmaskinen.

– Med plass til to europaller i lasterommet, mulighet til å trekke henger samt rask hurtiglading og bra elektrisk rekkevidde, er dette en elektrisk varebil som på mange måter setter en ny standard i segmentet.

Ford Transit fyller 60 år i år. Her er en av flere første generasjons-Transiter vi fikk se på turen. (Foto: Runar F. Daler)

Ford Transit fyller 60 år i år. Her er en av flere første generasjons-Transiter vi fikk se på turen. (Foto: Runar F. Daler)

MEF-avtale

Det er kanskje verdt å nevne i den sammenheng at MEF nylig har inngått en rammeavtale med Ford Motor Norge AS, som gir alle medlemsbedriftene gode betingelser på kjøp av nye person- og varebiler, ekstrautstyr og servicemarkedstjenester. Avtalen gjelder hos alle Ford-forhandlere i Norge, og gir rabatt for både bedrift og for ansatte som kjører mye i jobbsammenheng.

Stor bredde

Ifølge tall fra Ford Motor Norge, har Ford de siste 10 årene vært det ledende nyttekjøretøymerket i Europa, og med en salgsøkning i Norge fra 2023 til 2024 på hele 65 prosent. Med den totale fornyingen av Transit-familien som nå er komplett, har bilprodusenten en svært bred portefølje av varianter som burde dekke de aller fleste ønsker og behov på varebilsiden.

– Med produksjonsstart og de første kundeleveringene i Norge utover våren av nye E-Transit Courier, nye 2-tonns E-Transit med lengre rekkevidde og nye Transit Connect ladbar hybrid med opptil 119 km elektrisk rekkevidde, er hele den svært populære Transit-familien elektrifisert. Vi kan nå tilby en bredde i vårt nyttekjøretøytilbud som er helt unik, sier Espen Markussen.

Det moderne interiøret i E-Transit Courier har et digitalt 12-tommers instrumentpanel og SYNC 4 med trådløs Apple CarPlay/Android Auto. (Foto: Ford)

Det moderne interiøret i E-Transit Courier har et digitalt 12-tommers instrumentpanel og SYNC 4 med trådløs Apple CarPlay/Android Auto. (Foto: Ford)

– Mye for pengene

Nye E-Transit Courier er, Ifølge Ford Motor Norge, utviklet for å gi kunder lavest mulig drifts- og eierkostnader – samtidig som det er en toppmoderne elektrisk varebil som både har blitt større, sterkere og smartere enn forrige generasjon E-Transit Courier.

– Siden vi åpnet for bestilling av elektriske E-Transit Courier i Norge, har mange som har vært innom våre forhandlere blitt positivt overrasket over hvor mye elektrisk varebil du får for pengene med denne. Når de første bilene kommer til Norge i løpet av våren, tror vi enda flere vil se hvor kapabel, romslig og sterk denne er – alt til en svært god pris, sier Markussen.

300 km rekkevidde

E-Transit Courier har blitt hele 25 prosent større enn forrige generasjon Courier. Lasterommet er nå på 2,9 m³, og er mer på størrelse med sin storebror Transit Connect i kort utgave. Den kommer med en 136 HK motor, som kan hurtiglades med en 100 kW lader. Etter ti minutter skal du ha opptil 100 km ekstra elektrisk rekkevidde, lover Ford.

Hurtiglading fra 10 til 80 prosent går unna på rundt 23 minutter. Med en 11 kW ombordlader lader du den kompakte elbilen hjemme fra 10 til 100 prosent på ca. 5,3 timer. E-Transit Courier har en maksimal nyttelast på 700 kg, kan trekke henger på opptil 750 kg og har en rekkevidde på opptil 301 km, opplyser Ford Motor Norge.

Lasterommet på E-Transit Courier er på 2,9 m3. (Foto: Ford)

Lasterommet på E-Transit Courier er på 2,9 m3. (Foto: Ford)

Gjør bilen til en strømkilde

Det moderne interiøret har et digitalt 12-tommers instrumentpanel og SYNC 4 med trådløs Apple CarPlay/Android Auto. E-Transit Courier kommer med førerassistanseteknologier som blindsonevarsling og adaptiv cruisekontroll. Med Pro Power Ombord kan man gjøre om bilen til en strømkilde til alt man skulle trenge av elektrisk verktøy og annet utstyr.

Da vi ankom Barcelona sto de nye bilene klare på rad og rekke. Det var bare å velge en og hoppe inn. (Foto: Runar F. Daler)

Da vi ankom Barcelona sto de nye bilene klare på rekke og rad. Det var bare å velge en og hoppe inn. (Foto: Runar F. Daler)

– Driver det grønne skiftet i varebilsegmentet videre

– Når vi nå har elektrifisert Europas mest solgte nyttekjøretøysortiment gjennom de ti siste årene, er vi trygge på at Ford vil bevare sin sterke posisjon i Europa og Norge også de ti neste årene, sier Espen Markussen.

– Men enda viktigere: Ford tilbyr nå elektrifiserte nyttekjøretøy i hele bredden, fra de små til de store varebilene, og pickuper med et stort utvalg drivlinjer, inkludert elektrisk og som ladbar hybrid. Samtlige kombinerer markedsledende produktivitetsløsninger, bra kapasiteter, stor plass, moderne teknologi, bra rekkevidde og høy sikkerhet – alt til gunstige priser. Denne kombinasjonen vil drive det grønne skiftet i varebilsegmentet videre i Europa og Norge, avslutter han.