Veivesenet skal få fart på fisken

Statens vegvesen jobber for at fisken kan svømme fritt gjennom veianlegg. Dette skal gi fisken tilgang til viktige beite- og gyteområder.

Nå samles det kunnskap, fiskepassasjer i tilknytning til riksvei kartlegges og det gjennomføres pilotprosjekter for å sikre fiskens frie vandring.

– Å sikre frie fiskeveier er et viktig tiltak for å påføre naturen så små belastninger som mulig og er helt i tråd med Veivesenets målsetting om at etaten skal aktivt bidra til oppfylling av Norges klima- og miljømål, understreker rådgiver for naturmangfold Frank Jørgensen i Statens vegvesen, i en pressemelding.

Annonse

Fremkommelighet for både folk og fisk

Denne satsingen gjennomføres i tråd med Nasjonal strategi for restaurering av vassdrag 2021-2030. Målet for denne strategien skal være å restaurere 15 prosent av forringede vassdrag i Norge innen 2030.

Les mer her om strategien: Ny strategi for mer livskraftige vassdrag  

– En fiskepassasje kan være alt fra en stikkrenne, kulvert eller bru til mer spesielle konstruksjoner som fisketrapper eller sluser. Statens vegvesen har faktisk et juridisk ansvar for å sikre god fremkommelighet for både folk og fisk, sier Jørgensen.

Eksempel på pilotprosjekt hvor det er montert fleksiterskler i glassfiberrør i Semsbekken faunapassasje under E6 i Innherred vannområde i Trøndelag. (Foto: Simon Stølan/Statens vegvesen)

Eksempel på pilotprosjekt hvor det er montert fleksiterskler i glassfiberrør i Semsbekken faunapassasje under E6 i Innherred vannområde i Trøndelag. (Foto: Simon Stølan/Statens vegvesen)

Villere og våtere klima

Et villere og våtere klima med mer ekstremvær gjør også at det blir stadig viktigere med klimatilpassede bekke- og elvekrysninger i veiprosjekter. Dette for å unngå opphopning av sedimenter, kvist og kvast og unngå undergraving av veifundament med påfølgende store flomskader.

– Å legge til rette for fiskens frie vandring med gode og romslige kulverter vil i de fleste tilfeller også føre til bedre flomhåndtering, understreker Jørgensen.

Statens vegvesen har laget en omfattende rapport som samler kunnskap om lovverk og som viser praktiske løsninger for å sikre fiskens frie vandring på tvers av veianlegg, som kan være nyttig også for andre veieiere.

Les rapporten her: Etablering av frie fiskeveier

Praktiske løsninger

Rapporten følges opp med kartlegging av fiskepassasjer langs riksvei og pilotprosjekter for å få erfaring med praktiske løsninger for å sikre fiskens frie vandring.

Resultatene begynner allerede å synes, for eksempel gjennom rørfornyingsprosjektet på E6 forbi Verdal i Trøndelag, hvor det er bygget terskler både inne i kulvertene og i bekkene nedstrøms for å redusere vannhastigheten, forteller Jørgensen.

– Her prøver vi ut montering av fleksiterskler i glassfiberrør. Bransjen har liten erfaring med denne metoden fra før og det blir gjennomført fiskebiologiske etterundersøkelser i regi av Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. Dette gir oss verdifulle erfaringer og data for fremtidige prosjekt.

Se video fra pilotprosjekt her: Fleksiterskler i glassfiberrør

Les mer om rørfornying og fleksiterskler her: Magisk pølse fikser rør

Florbekken Faunapassasje under E14 i Stjørdalsvassdragets vannområde i Trøndelag. (Foto: Simon Stølan/Statens vegvesen)

Florbekken Faunapassasje under E14 i Stjørdalsvassdragets vannområde i Trøndelag.
(Foto: Simon Stølan/Statens vegvesen)

Vassdragsrestaurering

Det er også utarbeidet en geografisk informasjonssystem-analyse (GIS) som identifiserer det som Statens vegvesen tror er de viktigste veikulvertene, basert på utvalgte kriterier.

Denne analysen suppleres med erfaringsdata og innspill fra ressurspersoner i Statens vegvesen.

– Statens vegvesen deltar også i den nasjonale direktoratsgruppen for vannforvaltning og i en faggruppe som utarbeider en nasjonal handlingsplan for restaurering av vassdrag.

– Handlingsplanen skal føre til økt innsats på vassdragsrestaurering innen de relevante sektorene, avslutter Jørgensen.