– Ikke kødd med beslutningen om elektrifisering av Melkøya

Det var budskapet olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) kom med da han møtte opp på Barenthavkonferansen i Hammerfest på onsdag, ifølge iFinnmark. Han benyttet også anledningen til å besøke en lokal entreprenør som er involvert i utbyggingen.

– La meg være klinkende klar. Regjeringen står fast ved vedtaket om elektrifisering av Melkøya. Vi kan ikke stoppe nå. Det er snakk om en investering på 16,3 milliarder kroner i Finnmark. Det blir over 1000 årsverk i ringvirkninger i nord. Prosjektet har en nåverdi på 65 milliarder kroner, hvor 85 prosent av dette går rett i statskassa, og tilbake til fellesskapet. Prosjektet kan vare til 2060. Hva gjør dette med folk? Det gir trygghet og arbeidsplasser til de som tar utdannelse i yrkesfag og ingeniørfagene, sa Aasland under Barenthavkonferansen, ifølge iFinnmark.no.

Sterk motstand

Som vi tidligere har skrevet om, vedtok den rød-grønne regjeringen, bestående av Arbeiderpartiet og Senterpartiet, sommeren 2023 at gassproduksjonen ved Equinors anlegg på Melkøya skulle elektrifiseres. Avgjørelsen har møtt sterk motstand både fra andre partier, Sametinget og reindriftsnæringen.

Annonse

Nylig fremmet flere partier i Stortinget, deriblant Senterpartiet som tidligere var med på å godkjenne planene i regjering, forslag om å gjøre om vedtaket og dermed stanse anleggsarbeidene.

Aasland fastslo at det er noen som prøver på omkamp om elektrifisering av Melkøya-anlegget. Om dette var han veldig tydelig:

– Ikke kødd med beslutningen om elektrifisering av Melkøya. Det mener jeg virkelig. Vi snakker om et lovlig vedtak. De som vil ha omkamp tuller med rammebetingelsene på norsk sokkel. Hvem vil investere på norsk sokkel hvis Stortinget hopper og spretter. Vi kan ikke som politikere fremstå som rotehuer. Det vil gjøre det helt uforutsigbart. I stedet trenger vi stabilitet, forutsigbarhet og langsiktighet. Vi må sørge for at de mulighetene som finnes blir utnyttet.

Svend Ingvar Hoel Larsen fikk tydelig forklart olje- og energiministeren de store påvirkningene en eventuell stans i arbeidene med Melkøya vil ha for store og små MEF-bedrifter både lokalt og i hele regionen. (Foto: Larsen Maskin & Transport)

Svend Ingvar Hoel Larsen fikk tydelig forklart olje- og energiministeren de store påvirkningene en eventuell stans i arbeidene med Melkøya vil ha for store og små MEF-bedrifter både lokalt og i hele regionen. (Foto: Larsen Maskin & Transport)

Les også: Melkøya: Full stans hvis staten snur

Mange vil bli berørt

I forbindelse med Barentshavskonferansen besøkte olje- og energiministeren én av de lokale aktørene som er i full gang med arbeidene på Melkøya. Larsen Maskin & Transport AS, har som flere andre entreprenører som har oppdrag i prosjektet, investert i nye maskiner og utstyr, og mange ansatte er engasjert i arbeidet.

I et intervju med NRK Nordnytt uttaler Svend Ingvar Hoel Larsen, daglig leder i Larsen Maskin & Transport AS og medlem av MEFs hovedstyre, at både de og mange flere vil bli berørt av en eventuell stans i prosjektet.

– Når man starter et prosjekt i Norge må man gjennomføre det man har startet på. Det er ikke bare vår bedrift som blir berørt, men det er veldig mange andre. I én av presentasjonene her fikk vi vite at hele 1870 arbeidsplasser i Nord-Norge er knyttet til denne utbyggingen, sier Hoel Larsen.

– Hvis det blir stopp i arbeidet vil det ha stor påvirkning på store og små MEF-bedrifter både lokalt og i hele regionen. Det vil også få stor innvirkning på næringer i resten av landet.

Olje- og energiministeren og daglig leder for Arctic Energy Partners fikk møte flere av de ansatte i Larsen Maskin & Transport. (Foto: Larsen Maskin & Transport)

Olje- og energiministeren og daglig leder for Arctic Energy Partners fikk møte flere av de ansatte i Larsen Maskin & Transport. (Foto: Larsen Maskin & Transport)

Frem mot 2060

I Hammerfest er anleggsvirksomheten i full gang, og ifølge Equinor er om lag 1100 mennesker daglig er involvert i gjennomføringen, og alle vesentlige kontrakter er tildelt.

Totalt er det investert cirka fem milliarder kroner i prosjektet, og rundt 13 milliarder er låst i kontrakter. Byggearbeidet er i gang på alle lokasjoner, og rundt 30 prosent av prosjektet er allerede fullført, opplyser Equinor til nettstedet.

– Vi står fast ved det vi har gjort, og gitt tillatelser til Snøhvit Future som handler om elektrifisering. Det handler om at det kutter klimagassutslipp, og det legger et fremtidsperspektiv hvor Melkøya med den viktige industriplassen nå har et perspektiv frem mot 2060, sier Terje Aasland, i det samme NRK-innslaget.

Ministeren fikk prøve seg som hjullasterfører på lukket område og under kyndig veiledning av maskinfører og hovedtillitsvalgt, Magnus Dalheim. (Foto: Larsen Maskin & Transport)

Ministeren fikk prøve seg som hjullasterfører på lukket område og under kyndig veiledning av maskinfører og hovedtillitsvalgt, Magnus Dalheim. (Foto: Larsen Maskin & Transport)

Svend Ingvar Hoel Larsen har engasjert seg stort i arbeidet med å få fjernet kravet til kjettinger på anleggsmaskiner, og viser her ministeren dekkene de bruker på hjullasteren i forbindelse med vinterdriften. (Foto: Larsen Maskin & Transport)

Svend Ingvar Hoel Larsen har engasjert seg stort i arbeidet med å få fjernet kravet til kjettinger på anleggsmaskiner, og viser her ministeren dekkene de bruker på hjullasteren i forbindelse med vinterdriften. (Foto: Larsen Maskin & Transport)

Snøhvit Future:

​Snøhvit Future er et prosjekt ved Hammerfest LNG-anlegget på Melkøya, ledet av Equinor på vegne av Snøhvit-partnerskapet. Målet med prosjektet er å sikre fortsatt gasseksport og økonomisk utvikling i Nord-Norge, samtidig som det reduserer klimagassutslippene betydelig. Prosjektet innebærer installasjon av landbasert gasskompresjon for å opprettholde gasstrømmen fra reservoaret fra 2028, samt elektrifisering av anlegget fra 2030 for å erstatte dagens gassturbiner med strøm fra kraftnettet. ​

Elektrifiseringen vil redusere CO₂-utslippene fra anlegget med rundt 850 000 tonn årlig, noe som gjør det til det største enkeltstående tiltaket for utslippsreduksjon innen avkarbonisering av olje- og gassproduksjonen i Norge. Prosjektet representerer en investering på 13,2 milliarder kroner og forventes å gi betydelige ringvirkninger, med anslagsvis 70 prosent av verdiskapingen i utbyggingsfasen til norske bedrifter, hvorav en betydelig andel vil tilfalle Nord-Norge, spesielt Finnmark. (Kilde: Equinor)