Skal ta ytterligere markedsandeler

Liebherr-Norge hadde innflytningsfest i nytt hovedkontor i fjor. Det ble også ansatt salgsdirektør og markedssjef, og nå satses det videre for å ta større del av anleggsmaskinsalget.

Anleggsmaskinen møtte de to nye sjefene ved Liebherr-Norges hovedkontor på Stange, noen mil sør for Hamar, på slutten av fjoråret. Maskinleverandøren flyttet inn i bygget for litt over ett år siden, og i midten av mars var det storslått innflytningsfest med snorklipping av ordfører, taler og selvfølgelig god mat og drikke.

Fra bil til maskin

Siden den gang er det skjedd ytterligere fornyinger i selskapet. Kristin Monsen ble ansatt som salgsdirektør 1. mai, og 1. august begynte Marianne Råge i stillingen som markedssjef. Begge to kommer fra bilimportøren Bertel O. Steen, hvor de var ansatt i henholdsvis 16 og 12 år.

Annonse

– Vi har en målsetting om å øke Liebherrs markedsandel fra dagens 6,2 prosent, som faktisk har økt i et synkende marked, til 10 prosent innen utgangen av 2025. For å få til dette skal vi utvikle oss på de områdene hvor vi har de beste produktene, og i tillegg skal vi øke bemanningen på salg og endre på regionsammensetningen, sier Monsen.

Hun legger til at de skal satse mer inn mot industri og jernbane, samt havner og offshore (maskiner på båt).

– Det blir beinhard jobbing. Teamet skal trenes til å bli bedre på hver pasning, samtidig som vi skal ha det moro, sier hun.

Når det gjelder maskiner for bruk på havner og offshore, så er det Liebherr Danmark som har ansvaret for det norske markedet. Ifølge Monsen skal Liebherr Norge overta dette i løpet av 2025/26.

«Ryggsekk»

I arbeidet for at det skal bli flere Liebherr-maskiner på det norske markedet, har Råge og Monsen hatt mange tanker om hva som skal til for å få til dette.

– Vi har lagt en plan med de viktigste fokusområdene våre, og jobber nå med en strategi som vi er helt sikre på at vil styrke merkevaren. Vi skal drive tydelig merkevarebygging, det skal synliggjøres hvem og hva Liebherr er, sier Råge.

Hun forteller at de skal utstyre alle ansatte med en komplett «ryggsekk» for å bistå dem i oppdraget med å få flere norske entreprenører til å kjøpe Liebherr-maskiner.

Liebherr-Norge flyttet inn i nytt hovedkontor på Stange for vel ett år siden. (Foto: Njål Hagen)

Liebherr-Norge flyttet inn i nytt hovedkontor på Stange for vel ett år siden. (Foto: Njål Hagen)