Milliardavtale kunngjort for Norges største tunnelprosjekt

I tråd med statsbudsjettet har Fellesprosjektet Arna-Stanghelle (FAS) kunngjort en stor rådgivningsavtale med en verdi på inntil 2,2 mrd. kroner (inkl.mva).

Kontraktssignering og byggestart for selve prosjektet med nye tunneler for vei og bane, tverrslag og fjellhaller forutsetter vedtak i Stortinget om kostnadsramme og delvis bompengefinansiering. Regjeringen har signalisert at de vil legge frem en proposisjon for behandling i Stortinget til våren.

Et viktig steg

– Vi skal bygge landet og knytte Norge sammen på en effektiv måte, som ruster oss for fremtiden. Fellesprosjektet Arna-Stanghelle er det største norske samferdselsprosjektet i nyere tid. Vi gjør det vi kan for at prosjektet skal komme i gang så raskt som mulig. Derfor lyser Statens vegvesen og Bane NOR nå ut denne rådgivningsavtalen. Dette er et nytt, viktig steg for å få på plass ny vei og jernbane mellom øst og vest i landet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Annonse

Omfang av rammeavtalen

Avtalen er utformet som en avropsbasert rammeavtale med en varighet på inntil åtte år. Den er åpen for både nasjonale og internasjonale tilbydere, med frist for å melde interesse 21. mars. Prosjektet regner med å ha rådgiver på plass ved årsskiftet 2025/2026.

Rammeavtalen dekker prosjektering, rådgivning og bistand til oppfølging av vei og jernbane i byggetiden, og inkluderer blant annet:

  • Prosjektering av hovedentrepriser
  • Utarbeidelse av designgrunnlag og modellgrunnlag for hele prosjektet
  • Utarbeidelse av konkurransegrunnlag for total-, utførelses- og samspillsentrepriser
  • Prosjektering av utførelsesentrepriser, inkludert byggeplan, konkurransegrunnlag og oppfølging i byggetiden
  • Prosjektering av signalsystem for jernbane, inkludert oppdatering av detaljplan og oppfølging i byggeplanfasen
  • Deltakelse i samspillsentreprise K-08: Elektro og tele for vei og jernbane mellom Arna og Stanghelle
  • Utarbeidelse av overordnede planer for anleggsgjennomføring og detaljerte beskrivelser, samt ansvar for søknadsprosesser og offentlige godkjenninger
  • Bistand og/eller faglig rådgivning ved intern prosjektering

    Fellesprosjektet Arna-Stanghelle har utviklet felles løsning for rømming i vei- og jernbanetunnelene i prosjektet. (Illustrasjon: Fellesprosjektet Arna-Stanghelle)

    Fellesprosjektet Arna-Stanghelle har utviklet felles løsning for rømming i vei- og jernbanetunnelene i prosjektet. (Illustrasjon:
    Fellesprosjektet Arna-Stanghelle)

Største noen gang

Denne rådgivningsavtalen er den største som noen gang har vært utlyst i Norge. Statens vegvesen og Bane NOR har stor tro på at bransjen er klare for utfordringen, som gir dem muligheten til å bli en del av dette gigantprosjektet. Det er ikke akkurat hverdagskost at to av landets største og mest erfarne byggherreorganisasjoner søker rådgiver i samme avtale.

– Det er rett og slett unikt! Vi søker en rådgiver som kan levere høy kvalitet gjennom modellbasert prosjektering, implementere ny teknologi og bidra til bærekraftige løsninger. Som landets største tunnelprosjekt har vi et stort potensial til å påvirke og drive bransjen fremover, og det ansvaret skal vi ta, sier utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik.

Store forventninger til rådgiverbransjen

Statens vegvesen og Bane NOR har store forventninger til markedet og har full tillit til at rådgiverbransjen er rustet til å levere tilbud til det som ikke bare er en eksepsjonelt stor kontrakt målt i kroner og øre, men også i varighet og omfang.

– Vi forventer at rådgiverne tar i bruk ny teknologi og bidrar til å utfordre og forbedre bransjen innen klima, miljø og bærekraft. Med en god rådgiver på laget skal vi utvikle de beste løsningene for prosjektet og forhåpentligvis sette en ny standard for fremtidens tunnelbygging, sier utbyggingsdirektør i Bane NOR, Bettina Sandvin.

Kartet viser traseen for vei og bane på i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle. (Kart: Fellesprosjektet Arna-Stanghelle)

Kartet viser traseen for vei og bane på i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle. (Kart: Fellesprosjektet Arna-Stanghelle)

Fakta om prosjektet

Strekningen mellom Arna og Stanghelle, mellom Voss og Bergen, er en viktig del av hovedkorridoren for transport mellom Bergen og Oslo, både på vei og på jernbane.

I dag er vei- og jernbanestrekningen preget av lav standard, tunneler med stort behov for vedlikehold og oppgraderinger, og skredutsatte områder. Dette gir en lite effektiv og forutsigbar reisevei for trafikanter og næringsliv, samt store kostnader for samfunnet. I tillegg er det mange trafikkulykker, særlig alvorlige møteulykker.

Prosjektet er et samarbeid mellom Bane NOR og Statens vegvesen der vei og bane bygges ut samtidig, fra Arna i Bergen til Stanghelle i Vaksdal kommune. På grunn av Vestlandets topografi, med bratte fjell og dype fjorder, skal traseen i all hovedsak legges i tunnel.

Fellesprosjektet Arna-Stanghelle vil gi:

  • Økt trafikksikkerhet
  • Forutsigbar transport
  • Økt kapasitet for gods på bane
  • Redusert reisetid

Slik blir ny vei og bane:

  • Totalt 80 kilometer med tunneler skal bygges i det som er Norges største tunnelprosjekt gjennom tidene.
  • Ny E16 bygges som firefelts vei fra Arna til Trengereid, og videre mot Stanghelle som tofelts vei.
  • Jernbanen bygges som dobbeltsporet tunnel fra Arna stasjon til en ny stasjon på Vaksdal, og videre til en ny stasjon på Stanghelle.
  • Byggetiden er forventet å være omtrent 12 til 14 år.
  • En viktig del av Fellesprosjektet Arna-Stanghelle er anleggstunnelene og fjellhallene, som via sjakter skal føre massene fra tunnelene til deponier på 300 meters dyp i Sørfjorden. Disse sjaktene vil bli plassert strategisk for å sikre effektiv transport av overskuddsmasser fra tunnelbyggingen.

Sjaktene vil bidra til å redusere transportbehovet på overflaten, noe som vil redusere miljøpåvirkningen og trafikkbelastningen i området. Deponiene i Sørfjorden er nøye utredet og godkjent av Statsforvalteren for å sikre at massene blir håndtert på en trygg og mest mulig skånsom måte for omgivelsene.