Den 30. Januar lanserte Stiftelsen Miljøfyrtårn LUMA, et verktøy utviklet for å gjøre bærekraftsarbeidet enklere og mer tilgjengelig for små og mellomstore bedrifter.
Med LUMA får bedrifter en brukervennlig løsning som gir oversikt, veiledning og konkrete tiltak for å ta grep som gir effekt for både miljø og samfunn. Det skriver Stiftelsen Miljøfyrtårn i en pressemelding.
– Vi vet at bærekraftsarbeid kan oppleves komplisert og ressurskrevende for mange små og mellomstore bedrifter. Derfor har vi utviklet LUMA som er et praktisk verktøy som forenkler prosessen og gjør det lettere å jobbe systematisk og målrettet med bærekraft, sier Ann-Kristin Ytreberg, administrerende direktør i Miljøfyrtårn.
Ifølge pressemeldingen vil LUMA, med et oversiktlig design og tilpassede funksjoner, hjelpe bedrifter med å kartlegge, prioritere og gjennomføre bærekraftige tiltak. Verktøyet gir en klar struktur for arbeidet og tilgang til veiledning og ressurser som skal gjøre det enkelt å komme i gang og oppnå synlige resultater.
Vil gjøre det tilgjengelig for alle
Lanseringen av LUMA ble feiret med et webinar som samlet over 650 deltakere fra hele landet. Verktøyet ble demonstrert, og deltakerne ga svært positive tilbakemeldinger på hvor enkelt og oversiktlig det er i bruk.
– LUMA er et viktig steg i vårt arbeid for å støtte norske virksomheter i deres bærekraftige omstilling. Vi ønsker å gjøre bærekraftsarbeid tilgjengelig for alle, uansett størrelse eller ressurser. Vi ønsker på mange måter å være bærekraftsavdelingen til de mindre bedriftene som ikke selv har ressurser til å ansette sin egen bærekraftsavdeling, avslutter Ytreberg.