Nye Veier starter nå arbeidet med å forbedre riksvei 13 mellom Djupevik og Kviturtunnelen i Ullensvang kommune. Dette er en viktig del av arbeidet med å sikre og oppgradere veien fra Skare til Voss.
– Det er en milepæl for både trafikantene og Nye Veier at vi bygger og sikrer mot skred og ras på rv. 13 i Hardanger. Dette gir færre stenginger og vesentlig redusert risiko for ulykker. Vi skal også bygge trafikksikker løsning for gående og syklende med ny gang- og sykkelvei, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier, i en pressemelding fra selskapet.
Nye Veier har besluttet å utvide arbeidet med rv. 13 mellom Odda og Tyssedal, og bygger 260 meter ekstra vei, rassikring og gang- og sykkelsti inn mot Odda. Dette er en utvidelse av kontrakten med Risa.
Arbeidets omfang
Arbeidet omfatter sikring av veien mellom Odda og Tyssedal mot ras og skred. Dette inkluderer blant annet sprengningsarbeid og andre tiltak for å sikre trafikantene. Veistandarden vil også forbedres og kapasiteten økes, for å håndtere den økende trafikken i området. Det blir også gang- og sykkelvei.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tar første spadetak på utbedringen av riksvei 13 mellom Odda og Tyssedal i Ullensvang kommune. (Foto: Kristoffer Skogheim)
Videre planer for rv. 13
Arbeidet på rv. 13 mellom Djupevik og Kviturtunnelen er forventet ferdig høsten 2026. Dette arbeidet er en del av en større plan for å forbedre sikkerheten og fremkommeligheten på rv. 13.
– Vi jobber med konkrete planer om å gjøre flere tiltak for å redusere risikoen for ras og skred langs rv. 13. Det første som kan bli aktuelt er å sikre mot ras sør for Odda. Her ser vi behov for å sikre Aurskreda mellom Vasstun og Lausasteintunnelen langs Sandvinvatnet. Dette blir trolig vårt neste arbeid med å utbedre rv. 13, sier Aanesland.
Mellom Odda og Tyssedal skal disse arbeidene utføres:
- Forberede veien i tråd med reguleringsplanen fra 2015, med noen ekstra forbedringer.
- Oppgradering av 1,5 kilometer vei
- Tilpasning av 30 meter vei på hver ende av eksisterende vei
- Veien blir 7,5 meter bred og legges på fjellsiden av dagens vei
- Bygging av murer mot fjellet og mot sjøen
- Bygging av broer for å håndtere skred
- Sikring av området på begge sider av broene
- Dagens vei blir gang- og sykkelvei, tilpasset i høyden og mot den nye veien
- Gang- og sykkelvei på broene
Trafikale forhold
Det vil i perioder være stengt i maksimalt 30 minutter mellom Odda og Tyssedal. I arbeidet vil totalentreprenøren ta spesielt hensyn tidlig på morgen og ettermiddagen. De vil tilpasse stengningene til perioder med mindre trafikk. I noen tilfeller vil trafikken bli dirigert gjennom anleggsområdet. I sommermånedene vil veien være helt åpen, med hensyn til turistsesongen, ifølge Nye Veier.