Vellykket prøvemontering av Hangarbroa

Den 55 meter lange aluminiumsbroa består av fire store «puslespillbrikker» som må klaffe helt perfekt før de sendes til Trondheim til sommeren.

Hva gjør man når man skal sjekke om hovedelementene til en bro er korrekt dimensjonert? Som et enormt puslespill foretar man en prøvemontering for å se om brikkene passer sammen! Nylig ble de fire hovedelementene til Hangarbroa prøvemontert i fabrikken hos Leirvik AS på Stord.

Les også: Bro i resirkulert aluminium

Annonse

Sparer tid og penger

Hangarbroa, en gang- og sykkelbro som inngår som en del av Miljøpakkeprosjektet Gildheim-Pirbrua i i Trondheim, er 55 meter lang, 9 meter bred og veier 60 tonn. Hele broa er laget av aluminium, og brodekket er 100 % resirkulert med materiale fra den nedlagte oljeplattformen Gyda. Leirvik AS bygger Hangarbroa for Statens vegvesen, og byggingen startet i mai 2024.

Prøvemonteringen gjør det mulig å sjekke at alle delene klaffer perfekt sammen før de skal sendes til Trondheim. (Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen)

Prøvemonteringen gjør det mulig å sjekke at alle delene klaffer perfekt sammen før de skal sendes til Trondheim. (Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen)

Prøvemonteringen innebar en fullstendig sammensetning av broa for å sikre at alle deler passer perfekt sammen før den endelige installasjonen i Trondheim sommeren 2025. Geir Mosaker, prosjektleder i Leirvik AS forklarer, i en pressemelding fra Statens vegvesen, at det er både praktisk og lønnsomt å prøvemontere broelementene mens de ennå befinner seg i fabrikken:

– Prøvemonteringen gir oss muligheten til å kunne gjøre justeringer mens broelementene fremdeles er i fabrikken under «kontrollerte» former. Det er enklere for oss å kunne utføre tilpasninger og forbedringer mens broa fremdeles befinner seg her på Vestlandet, enn om vi skulle avdekke feil eller mangler etter at broa har ankommet Trondheim. Det er tunge elementer som må løftes opp. Her i fabrikkhallen har vi full kontroll med fastmonterte heisekraner og nødvendig verktøy, utstyr og fasiliteter tilgjengelig, sier han.

Slik ser overbygningen på Hangarbroa ut fra lufta. (Foto: Vegard Thorvaldsen/Statens vegvesen)

Slik ser overbygningen på Hangarbroa ut fra lufta. (Foto: Vegard Thorvaldsen/Statens vegvesen)

– I fabrikken jobber vi under tak og i et kontrollert miljø, mens i Trondheim måtte vi ha utført justeringer utendørs, noe som er mer krevende og væravhengig. Prøvemonteringen var nyttig og sørger for at vi får en smidig og effektiv sammensetning av broelementene i Trondheim. Det sparer både tid og penger, fastslår han.

Stolte av samarbeidet

Prøvemonteringen kan betraktes som en kvalitetskontroll for å kontrollere størrelser og dimensjoner, at de geometriske elementene stemmer, og at broa tilfredsstiller kravene til tålegrense for belastning.

– Under prøvemonteringen kontrollerte vi hovedbærestrukturen, eller hoveddelene til broa. De mindre kritiske elementene, som for eksempel rekkverk kommer til å bli montert direkte i Trondheim, forklarer Mosaker.

–  Vi er stolte av samarbeidet med Statens Vegvesen på Hangarbroa i Trondheim, sier Helge Gjøsæter, adm.dir. ved Leirvik AS.

– Dette prosjektet representerer et betydelig steg i den langsiktige satsingen vår på infrastruktur og dedikasjonen vår til å utvikle bærekraftige og kostnadseffektive løsninger for brokonstruksjoner i aluminium, sier han.

Cato Dørum og Geir Mosaker er svært fornøyde med resultatene fra prøvemonteringen av Hangarbroa. (Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen)

Cato Dørum og Geir Mosaker er svært fornøyde med resultatene fra prøvemonteringen av Hangarbroa. (Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen)

Millioner arbeidstimer – null fraværsskader

– Statens vegvesen er takknemlige for det gode samarbeidet med Leirvik AS, og jeg ønsker å berømme dere for deres målrettede og gode arbeid med helse, miljø og sikkerhet, sier Ove Nesje, prosjektdirektør i Statens vegvesen.

– Det er virkelig flott at Leirvik AS totalt i alle prosjekt har gjennomført millioner av arbeidstimer siden sist fraværsskade som var i januar 2019. I Hangarbro-prosjektet har det ikke vært noen uønska hendelser.  Dere er et forbilde for bransjen. Slik skal det være!

Utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik stemmer i og roser Leirvik AS for jobben de har utført så langt:

– Gratulerer med vel gjennomført prøvemontering! Dere har utført en fantastisk jobb og levert en nydelig aluminiumsbro. Det er flott å se så mye engasjement og så godt samarbeid mellom alle partene i dette prosjektet. Jeg gleder meg til fortsettelsen!

Geir Mosaker (prosjektleder, Leirvik AS), Ove Nesje (prosjekdirektør, Statens vegvesen) og Helge Gjøsæter (adm.dir. Leirvik AS) er veldig fornøyde med det gode samarbeidet mellom alle partene involvert i Hangarbroprosjektet. (Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen)

Geir Mosaker (prosjektleder, Leirvik AS), Ove Nesje (prosjekdirektør, Statens vegvesen) og Helge Gjøsæter (adm.dir. Leirvik AS) er veldig fornøyde med det gode samarbeidet mellom alle partene involvert i Hangarbroprosjektet. (Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen)