Volvo Construction Equipment (Volvo CE) lanserte i dag, 28. januar, en oppgradert dumperserie samt en helt ny modell. Ifølge den svenske maskinprodusenten representerer den nye serien innovasjon og design som støtter fremtidens behov for digitale løsninger, utslippsreduksjon og økt produktivitet
Volvo CE introduserte verdens første rammestyrte dumper allerede i 1966 med lanseringen av “Gruskalle”. Nå tas et nytt steg med den nye generasjonen dumpere som skal introduseres trinnvis over hele verden i løpet av 2025.
De nye modellene er oppdateringer i serien som består av de sju allerede velprøvde dumperne A25, A30, A35, A40, A45 og A60 – og inkluderer introduksjonen av en helt ny maskin, 45-tonneren A50. Fornyelsen av denne maskinserien skal markere den neste bølgen i Volvo CEs største produktutrulling noensinne.
– Dumperne våre har alltid gitt kundene våre en eksepsjonell ytelse i terrenget, enestående førerkomfort og maksimal driftstid. Men nå som vi har oppdatert dem med våre hittil mest spennende funksjoner for problemfri drift, har de beste bare blitt enda bedre. Vår evne til å opprettholde en verdensledende stilling i dette segmentet er et bevis på vår urokkelige satsing på kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn, sier Per Trozell, produktsjef i salgsregion Europa/Internasjonal, i en melding.

Største lanseringsåret
Lanseringen var lagt til Volvos dumperfabrikk i Braås utenfor Växjö i Sør-Sverige. Kort oppsummert besto lanseringen av:
- En oppgradering av serien av rammestyrte dumpere, som består av størrelser fra A25 til A60.
- En helt ny modell, A50, er introdusert for å møte etterspørselen i et krevende segment.
- Serien inneholder blant annet en helt ny elektronikkplattform, oppgradert førerhus for bedre førermiljø og sikkerhet, og en egenutviklet transmisjon tilpasset fremtidens behov for drivlinjer.
- Volvo CE har med dette fornyet mer enn 35 prosent av sitt totale modellutvalg i løpet av de siste 12 måneder – det største lanseringsåret på flere tiår.
– I snart 60 år har vi vært ledende med vårt utvalg av rammestyrte dumpere, og nå med denne enestående oppgraderingen beviser vi at det ikke finnes noen grenser for vår innovasjon. Kundene våre vet at de kan forvente førsteklasses drift når de setter seg inn i en av våre dumpere. Denne opplevelsen har nettopp blitt enda bedre med en rekke banebrytende funksjoner designet med tanke på kundene våre, uttaler Melker Jernberg, president for Volvo CE.
De nye modellene skal være utviklet for å være blant de mest drivstoffeffektive transportløsningene på markedet. De skal også være utviklet med fokus på bærekraft. Dette omfatter blant annet bruk av lavkarbonstål laget av resirkulerte materialer. Maskinene blir produsert ved hjelp av fossilfri elektrisitet og biogass på fabrikken i Braås.

Maksimal produktivitet
Oppgraderingene består av en rekke nye funksjoner. Ifølge Volvo skal disse gi maksimal produktivitet i de mest utfordrende prosjekter innen anlegg, pukkverk og steinindustri, gruvedrift og mye mer.
Volvos drivlinje med Terrain Memory sikrer drivstoffeffektivitet uten at det skal gå på bekostning av kreftene, og systemet har også evnen til å identifisere glatte veistrekninger. Automatiske kjørefunksjoner med 100 prosent differensialsperrer og terrengboggi, samt hydromekanisk styring, skal også gi bedre trekkraft, stabilitet og styring.
I tillegg har Volvo Dynamic Drive prediktive girvalg som tilpasser seg driftsforholdene, en funksjon for hastighetskontroll i utforbakke og oppgradert bremsesystemer som skal forbedre effektiviteten, sikkerheten og komforten ytterligere.
Intuitiv betjening
Den interaktive, integrerte Volvo Co Pilot-skjermen skal gi enkel kontroll over viktige funksjoner som kamerainnstillinger, klimakontroll og maskinstatus. Dette kombineres med et informasjonspanel som er sentralt plassert foran rattet, og som gir et raskt overblikk over viktige kjøretøydata.
Komfort og sikt
Komfort og brukervennlighet er forbedret med justerbare førerstoler, Bluetooth-tilkobling, USB-porter og oppbevaringsløsninger, samt en ergonomisk girspak og et støyreduserende førerhusdesign.
Sikten er forbedret gjennom et nydesignet førerhus og front, og bredere vinduspusserareal. Front- og bakmonterte kameraer (ekstrautstyr), og et entré-kamera (standardutstyr) – som alle styres via Volvo Co-Pilot – skal forbedre sikten ytterligere.
Inn- og utstigning av førerhuset er blitt enklere på grunn av ny plassering av førerdøren, rekkverk på begge sider og fokusert belysning på både stigtrinnene og på plattformen.

Nydesignet førerhus og front, og bredere vinduspusserareal skal gi vesentlig forbedret sikt. (Foto: Volvo CE)
Hardere og sikrere
Den oppdaterte serien er konstruert for økt levetid og holdbarhet. Noe av årsaken til dette er forsterkede aksler som skal tåle større belastninger og høyere dreiemoment.
Sikkerheten er også prioritet ved at forankringspunkter for sikkerhetsselen i førerhuset oppfyller WorkSafeBC og OSHA-forskriftene, og tåler opptil 22 kN strekkraft.
Raskere og enklere service
Den nye dumperserien har ifølge Volvo forenklet vedlikehold, lengre skiftintervaller og forbedret komponenttilgang. Dette skal gjøre at servicen utføreres raskere og enklere enn noen gang, samtidig som at kostnadene reduseres. Smøreintervaller på 250 timer skal eliminere behovet for daglig eller ukentlig smøring. Ifølge Volvo krever deres rammestyrte dumpere mindre olje- og kjølevæskevolumer sammenlignet med konkurrentene. Dette skal være bra for miljøet samtidig som det reduserer driftskostnadene.

Den nye dumperserien har ifølge Volvo forenklet vedlikehold, lengre skiftintervaller og forbedret komponenttilgang. Dette skal gjøre at servicen utføreres raskere og enklere enn noen gang, samtidig som at kostnadene reduseres. (Foto: Volvo CE)
Smartere løsninger
Kundene kan øke ytelsen til de rammestyrte dumperne ytterligere ved å legge til løsninger som Haul Assist med vektindikator. Systemet som er basert på Volvo Co-Pilot. Det gir visning av nyttelast i sanntid og kan bidra til å forhindre overlast og minimere transport av restmateriale. Dette skal ikke bare maksimere produktiviteten, men også reduserer drivstofforbruket og maskinslitasjen.
Trafikkflyt, maskinytelse og logistikk på anlegget kan også forbedres med støtte fra digitale og rådgivningsverktøy som Connected Map, Performance Indicator og Site Optimization, mens CareTrack-telematikksystemet er designet med tanke på å redusere driftskostnadene.
De oppdaterte modellene er planlagt for trinnvis introdusering i Europa og Nord-Amerika.
A50 – et nytt familiemedlem

Et høydepunkt i lanseringen skal ha vært den nye dumperen A50. Ifølge Volvo er dette en helt ny modell som skal gi kundene flere muligheter for kostnadseffektiv masseforflytning. Modellen vil bli tilgjengelig i utvalgte markeder.
Med 45-tonns nyttelast skal den levere 10 prosent høyere produktivitet og 8 prosent høyere drivstoffeffektivitet sammenlignet med forrige generasjons A45GFS. Ifølge Volvo passer A50 til arbeid i ulendt terreng, for eksempel i steinbrudd, gruver og på større anlegg.
Volvo CE lanserte fullhydraulisk fjæring i 2007. Nå tar A50 konseptet til nye høyder som den eneste maskinen med fullhydraulisk fjæring på markedet i denne størrelsesklassen. Resultatet skal være stor forbedring av syklustidene og produksjon per førertime, samt reduserte kostnader sammenlignet med maskinmodellene som har standardfjæring, ifølge Volvo.

Samme egenskaper
Produktsjef Per Trozell er stolt av å ytterligere fornye Volvos serie av rammestyrte dumpere med dette nye tilskuddet til familien.
– A50 fyller et betydelig hull i markedet, og er det optimale valget for kunder som ønsker å oppnå mer for mindre, med den samme utrolige styrken og holdbarheten som kjennetegner hele vår serie av rammestyrte dumpere.
Volvo A50 har alle de samme egenskapene som resten av den oppgraderte dumperserien.
Den nye dumperen lanseres på de europeiske og nordamerikanske markedene sammen med øvrige oppgraderte modeller i den nye serien.
