Nye miljøkrav i offentlige anskaffelser skaper hodebry ikke bare for kommunene, men også for entreprenørene. Hvordan skal de nye reglene forstås, hvilke krav kan stilles og på hvilken måte? Og hvordan påvirker de nye miljøkravene valg av entrepriseform? (ANNONSØRINNHOLD)
Flere kjenner seg nok også igjen i erfaringer om at byggherrer ofte snakker miljø og kvalitet, men velger pris.
Spørsmålene er mange, og dette er et av flere temaer som står på agendaen når VA-dagene 2025 arrangeres på Gardermoen uka etter påske. På konferansen møtes VA-folk fra hele landet til gode diskusjoner og erfaringsutveksling.
Virkeligheten i ferd med å endre seg
Fra og med 1. januar 2024 er § 7-9 i anskaffelsesforskriften endret ved at oppdragsgiver skal vekte klima- og miljøhensyn med minimum 30 prosent, og så er det flere underliggende punkter som regulerer dette avhengig av bl.a. anskaffelsens størrelse. Skal-kravet gjelder for del III; dvs. for anskaffelser over EØS terskelverdi som p.t. er kr.57,8 mill for bygg- og anleggskontrakter.
I veilederen fra DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) sies det at hovedregelen om 30 prosent vekting innebærer at oppdragsgiver nå som hovedregel skal velge tilbud på grunnlag av det beste forholdet mellom pris og kvalitet eller kostnad og kvalitet. Muligheten for oppdragsgiver til å velge tilbud på grunnlag av den laveste prisen eller den laveste kostnaden reserveres nå til konkurranser hvor klima- og miljøhensyn ikke brukes som tildelingskriterium etter hovedregelen i § 7-9 annet ledd (30 prosent vektingen).
Videre nevnes at i anskaffelsesforskriften del III skal oppdragsgiver angi tildelingskriterienes relative vekt ved valg av tilbud på grunnlag av det beste forholdet mellom pris eller kostnad og kvalitet.
Regelverket i praksis
Det pågår diskusjoner rundt omkring i kommune-Norge om hvordan regelverket skal forstås og hvilket mulighetsrom som ligger der. Det mange lurer på er hvordan bør/kan kravene utformes i praksis? Hvordan skal de evalueres, og ikke minst hvordan skal kravene i ferdig utført anlegg kontrolleres og dokumenteres? Hvilke konsekvenser får det at entreprenørene i stor grad pålegges store investeringer i utstyr/anlegg for å møte miljøkrav i anskaffelsene? Og hvor store kostnader er vi som samfunn villige til å bære for å møte det grønne skiftet?
Hvordan påvirker dette valg av entrepriseform?
Et tema som naturlig henger sammen med de nye kravene er entrepriseform. Bruk av samspillskontrakter med full risikodeling får stadig mer fotfeste også innen vann- og avløpssektoren. I en dyrtid med stram økonomi i hele samfunnet vil en slik entrepriseform etter manges mening kunne være et godt argument for å øke kvaliteten og samtidig redusere totalkostnaden i et prosjekt.
Men hvordan vil de nye reglene knyttet til klima og miljø kunne påvirke valg av entrepriseform? Vil samspillskontrakter ha enda større muligheter i seg nå, eller vil andre kontraktsformer være mer egnet sett med oppdragsgivers øyne? Hvordan ser entreprenørene på dette?
Disse temaene skal vi debattere grundig på VA-dagene 23.-24. april.
Om VA-dagene 2025
Konferansen arrangeres for femte gang på Gardermoen, og er en arena hvor VA-folk fra hele landet møtes. Hele verdikjeden er representert, og en stor andel er beslutningstakere.
Saint-Gobain PAM Norge AS er arrangør.
Besøk konferansesiden VA-dagene 2025 eller vår nettside PAM Norge