Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS har «alltid» hatt lærlinger. Den siste tiden har de imidlertid startet en storoffensiv, ved å få på plass en egen lærlingansvarlig, et grundig og effektivt oppfølgingssystem, samt firedoblet antallet lærlinger. Tromsøbedriften er en av kandidatene til å bli Årets lærebedrift.
Det nærmer seg 50 år siden Herbjørn Nilssen grunnla entreprenørbedriften i Tromsø. Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS, som utfører alle typer gravearbeid innen vei, vann og avløp, har vokst sakte, men sikkert gjennom årene og teller i dag ca. 30 ansatte. Blant disse er fire lærlinger, som er et rekordstort antall i bedriften.
Vi møtte tre av dem på et anleggsprosjekt i Tromsø sentrum, sammen med faglig leder Nicolai Kulseng-Varmedal og daglig leder i Opplæringskontoret for anleggs- og bergfagene (OKAB) i region nord, Frank R. Brendeløkken.
Oppfordrer alle i bedriften til å ta fagbrev
– Vi ønsker å være en trygg og langsiktig arbeidsplass, og vår viktigste ressurs er de ansatte, sier Nicolai Kulseng-Varmedal. Han overtok ansvaret for lærlingene i bedriften for et par år siden, og har virkelig tatt tak i dette arbeidet. Han er også faglig leder for tre av bedriftens fire lærlinger.
– Vi har aldri tidligere hatt så mange lærlinger. Vanligvis har vi hatt inne én eller to om gangen, men vi styrker nå satsingen på å utdanne fagarbeidere i bedriften. Personlig synes jeg det er veldig givende og interessant å få være med på dette. Å kunne ta del i og oppleve utviklingen til lærlingene, gjør arbeidsdagen min artigere, sier han.
– I tillegg til lærlingene, har vi som mål at flest mulig i bedriften tar fagbrev. De må selvfølgelig gjøre jobben selv, men vi legger til rette for og oppfordrer alle til å ta fagprøven når de har vært her en stund. Det er også noen her som har to fagbrev, forteller Kulseng-Varmedal, som selv er blant dem.
Skjerper de «gamle» i bedriften
– Hvorfor tar dere inn lærlinger?
– Vi ønsker å styrke både bransjen og bedriften. Vi trenger jo arbeidskraft, og det er vanskelig å få tak i folk med fagbrev. Derfor har vi et ønske om å utdanne flere lærlinger, sier den faglige lederen.
– Det er også et samfunnsansvar å utdanne mennesker til bransjen. Og lærlingene er jo store ressurser for bedriften; de kommer inn med ny kunnskap og ny giv. Vi får dessuten skjerpa de «gamle» ansatte når unge lærlinger kommer inn. Da må de tenke seg om og forklare hvorfor og hvordan de gjør ting – for lærlingene stiller jo spørsmål. Også vi i anleggsledelsen blir skjerpa, sier han.
«De bryr seg virkelig om oss. Da jeg hadde en syk mor, ble jeg helt sjokkert over hvor forståelsesfulle de var! Jeg har blitt møtt med varme og vennlighet fra første stund.»
Tre voksenlærlinger
Faglig leder Nicolai Kulseng-Varmedal forteller at det naturlig nok er forskjell på tradisjonelle «2+2-lærlinger» fra skolen og voksenlærlinger med en helt annen bakgrunn. Målet er imidlertid det samme; at de kommer ut med fagbrev og ender opp som dyktige fagarbeidere.
– Nå har vi en anleggsmaskinførerlærling, Tord Jonas Vik (19), som kommer fra Fauske videregående skole. Vi har tradisjon for å ta inn lærlinger derfra. Tord Jonas har akkurat begynt på sitt andre praksisår, og han kjører hjulgraver og gjør den siste finishen her på anlegget.
– Men vi er også så heldige å ha hele tre voksenlærlinger her. Eric Adegbite Hauglid (27) og Anna Helena Pakonen (31) tar anleggsmaskinførerfaget, mens Magnus Thorsteinsson (18) går anleggsmaskinmekanikerfaget. Det er klart at Tord Jonas, som kommer fra skolen, har en bedre faglig forståelse i utgangspunktet, men Eric, Anna Helena og Magnus har mer arbeidserfaring og andre egenskaper, sier Kulseng-Varmedal.
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS
Nominert av: MEF region Nord
Hjemsted: Tromsø, Troms
Omsetning (2023): Ca. 99 millioner kroner
Antall ansatte: Ca. 30
Antall lærlinger: 4 (13,3 % av arbeidsstokken)
Lærlinger i hvilke fag: 3 anleggsmaskinførerfaget, 1 i anleggsmaskinmekanikerfaget
Antall som har tatt fagbrev siste tre år: 1
– Nesten som en familie!
Anna Helena Pakonen, som opprinnelig er fra Finland, har fagbrev som både konditor og baker, og hadde jobbet som baker i åtte år før hun bestemte seg for å prøve anleggsbransjen. Nå kjører hun dumper og stortrives hos Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS, hvor hun har vært siden april i år.
– Alle er så hyggelige og greie her. Sånn er det ikke over alt. Her kan både prosjektleder, anleggsleder eller daglig leder plutselig overraske oss med pizza, eller iskrem på varme dager. De bryr seg virkelig om oss. Da jeg hadde en syk mor, ble jeg helt sjokkert over hvor forståelsesfulle de var! Jeg har blitt møtt med varme og vennlighet fra første stund, sier hun.
Eric Adegbite Hauglid jobbet en periode som elektriker, før han fant ut at han ville satse på anleggsbransjen. I dag kjører han gravemaskin på et prosjekt utenfor sentrum av byen, og skal etter planen ta fagprøven i mars neste år.
– Jeg tok elektrikerlinja fordi det ikke var noen skoler i nærheten som kunne tilby anleggsteknikk, forteller han. Han er ikke i tvil om at han hadde valgt den nyopprettede anleggsteknikklinja på Bardufoss vgs. dersom den hadde fantes den gang. Men nå har han kommet dit han ønsker å være.
– Det kunne nesten ikke vært bedre enn det er her hos Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen. Vi får kjempegod oppfølging, de tar oss seriøst og lytter til oss, og vi blir tatt skikkelig godt vare på. Det er nesten som en familie! Og jeg, som ikke har riktig skolebakgrunn engang, har fått en egen fast maskin. Den er til og med helt ny, smiler han fornøyd.
Diktanalyse ikke viktig
– Hvilke egenskaper ser der etter når dere tar inn lærlinger?
– Når det gjelder de som kommer fra skolen, er fraværet det første vi ser på. Det er jo viktig at vi kan stole på at de kommer seg på jobb, sier faglig leder Nicolai Kulseng-Varmedal.
– Vi sjekker også referanser, og vi undersøker litt om hvor de er fra, hva de har gjort før, hvilke interesser de har, og så videre. Interesse er et nøkkelord; at de viser interesse for faget. Vi tar nok også en titt på karakterene, men vi blir ikke lei oss om de har tre i norsk eller engelsk. Om man ikke er god på å analysere dikt, er ikke akkurat så viktig, fortsetter han.
– Med voksenlærlinger handler det om man er arbeidsom og pålitelig, og at man har et ønske om å ta fagbrev. Men også her er naturligvis interesse for anleggsfagene helt vesentlig. Voksenlærlingene har som oftest mer arbeidslivserfaring, mens det faglige gjerne tar litt lengre tid.
«Det er rene drømmescenariet for oss i OKAB! Hadde alle bedrifter vært så dyktige, så ville alt gått som en lek».
«Høytsvevende» læreplan
– Hvordan følges lærlingene opp?
– De får utdelt en fast instruktør hver. Vi har valgt ut godt egnede instruktører i bedriften, som har vært gjennom et eget instruktørkurs i regi av fylkeskommunen. Så prøver vi, så godt det lar seg gjøre, å plassere lærlingene på samme prosjekt som der instruktørene befinner seg, forklarer han.
– Jeg har kopiert læreplanen inn i et Excel-ark, som viser progresjonen til lærlingene. Læreplanen er jo litt «høytsvevende», så vi har fått den konkretisert ned i faktisk arbeid, slik at lærlingene vet nøyaktig hva de må gjøre for å komme i mål. Excel-arket følges opp jevnlig, og vi har to årlige gjennomganger med lærlingene, hvor også instruktørene er med
– i tillegg til de to faste gjennomgangene OKAB har. Vi blir da enige om hvilke felter lærlingene har behov for mer opplæring på. Når jeg sammenligner det med hva bedriften trenger av arbeidskraft, så har jeg gode forutsetninger for å bemanne anleggene, slik at lærlingene kommer dit det er behov, samtidig som de lærer mest mulig i henhold til læreplanen, forklarer han.
– Alt er satt skikkelig i system
Daglig leder i OKAB region Nord, Frank R. Brendeløkken, har fulgt opp lærlingene hos Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS i en årrekke, og han finner frem superlativene når han skal beskrive bedriften.
– Faglig leder Nicolai er usedvanlig engasjert i dette arbeidet. Etter at han tok over ansvaret for et par år siden, har han satt alt skikkelig i system. Han er selv med i alle møter vi arrangerer, og han sørger også for at instruktørene er med. Han er dessuten en ordentlig menneskekjenner, og han ivaretar lærlingene skikkelig og sørger for at de har det godt, sier Brendeløkken.
– Rene drømmescenariet!
– Videre går han ordentlig i detalj i læreplanen, og sørger for systematisk og grundig oppfølging ved hjelp av det Excel-arket han har fått innført. Der går vi sammen gjennom hva lærlingen bør jobbe med og fokusere på, ikke bare på kort sikt, men også langt fram i tid. Det er uvanlig at bedrifter går såpass grundig til verks som dette. Det er rene drømmescenariet for oss i OKAB! Hadde alle bedrifter vært så dyktige, så ville alt gått som en lek, fortsetter Brendeløkken engasjert.
– Trivsel står dessuten veldig høyt hos Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS. Og lærlingenes stemme skal fram; det er rom for å ta opp ting. De har høyt fokus på HMS, og bedriften har en oppdatert og moderne maskinpark. Daglig leder Herbjørn Nilssen har også vært engasjert i OKAB i mange år. Han har sittet i styret i OKAB Nord i en årrekke, og vært styreleder i flere perioder. Det sier jo også litt om bedriftens engasjement når det gjelder opplæring, avslutter han.
Årets lærebedrift 2024
Ved å kåre Årets lærebedrift ønsker Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) å premiere foretak som i særlig grad har utmerket seg i sitt arbeid med oppfølging av lærlinger og/eller lærekandidater. MEF håper at prisen kan bidra til å synliggjøre det viktige utdanningsarbeidet som gjøres av næringslivet, og at den vil inspirere og motivere bransjen som helhet.
Kåringen av Årets lærebedrift 2024 finner sted onsdag 22. januar på Arctic Entrepreneur 2025. Prisen deles ut av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun.
Det er 7 kandidater til Årets lærebedrift 2023. Her kan du lese mer om hver enkelt kandidat:
- Kandidat nr. 1: Aarsleff Fundamentering & Boring AS
- Kandidat nr. 2: Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS
- Kandidat nr. 3: Kvina Maskin AS
- Kandidat nr. 4: Franzefoss Pukk AS, Trøndelag
- Kandidat nr. 5: Hylland AS
- Kandidat nr. 6: Petter A Olsen AS
- Kandidat nr. 7: Varli AS