Vegar Hovdejord (28) har vært selvstendig entreprenør i seks år, og har akkurat rundet en stor milepæl. Den unge entreprenøren satser sterkt, med oppsiktsvekkende maskiner og et solid oppsett utstyr til å gjøre jobben. Denne heftig utstyrte Liebherr hjulgraveren har gått over 6500 timer, uten engang å bytte O-ring på EC-Oil-en. (ANNONSØRINNHOLD)
– Liebherr var først en test, for å se hvordan det virker. Den første demomaskinen viste seg å fungere veldig bra, så da kjøpte vi flere. Nå har vi seks maskiner. Tre av dem er nye, fra Liebherr. Den nyeste av dem fikk vi i drift i våres, etter at den ble stilt ut på Vei og Anlegg. Godt utstyr er viktig. Enda viktigere er det at utstyret virker som det skal – og når det skal.
Vegar Hovdejord er bare 28 år gammel, men har seks års erfaring med å drive som selvstendig entreprenør. Han etablerte Hovdejord AS i 2018, akkurat i den tida han fylte 22.
Omsetning 10 millioner
I dag har firmaet syv ansatte, og nådde en viktig milepæl i 2023 med 10 millioner i omsetning. Vegar eier halvparten av firmaet og er daglig leder, mens faren Helge Hovdejord eier den andre halvparten og har rollen som styreleder.
Firmaet har adresse på familiegården i Hjartdal i Telemark, men de fleste jobbene er i Oslo-området og ellers på Østlandet. Helt fra starten av har Hovdejord AS hatt det meste av omsetningen på innleie-kjøring for store entreprenører på store prosjekter. Som for eksempel på E18 mellom Oslo og Bærum, der vi møter Vegar på jobb.
Her kjører han for Marthinsen & Duvholt AS og Skanska i en 14-14 skiftordning. Nå er det bare et par dager igjen før avløsning, og en av Hovdejords dyktige medarbeidere tar over maskinen på neste skift. Selv skal han da hjem å bygge hus og følge opp selskapets øvrige oppdrag.
På anlegg med skiftordning kjøres det lange dager. Med rundt 290 kjørte timer pr måned på maskin og redskap utnyttes utstyret til fulle.
– Med hjulgraver på dette prosjektet kjører vi rundt som servicemaskin. Mye puss av skråninger og grøfter, flytting av utstyr og service på anleggsveier. På alle prosjektene vi er på står vi til rådighet som en ressurs og gjør det oppdragsgiveren trenger av oss til enhver tid, sier han.
6500 timer med EC-Oil
Hæhre og NRC er viktige oppdragsgivere på andre større prosjekter. Innimellom gjør Hovdejord AS også en del mindre, egne prosjekter med grunnarbeid.
Fire av maskinene i Hovdejord AS går med Engcon tiltrotator, der tre av dem er fullt oppsatt med EC-Oil.
– Engcon har vært viktig helt fra starten. Den første maskinen jeg kjøpte var en Hitachi, med Engcon. Jeg tror det var en kampanje, der vi fikk med EC-Oil uten at det kostet noe mer. Det har fungert så godt at vi valgte å satse på det også senere. Engcon har gjort forbedringer på systemet underveis, så nå er det helt topp.
– Forbedringer?
– Ja, vi har foreslått noen forbedringer. Nå har denne gått over 6500 timer uten å bytte O-ringer i EC-Oil-en. Det er langt over forventet, og veldig bra.
Hovdejord mener EC-Oil-systemet gir ham et konkurransefortrinn.
– Med hjulgraver i servicejobb bytter vi redskap ofte. Med EC-Oil kan det gjøres kjappere. Da kan vi også jobbe kjappere, og dermed være mer attraktive på markedet.
Mye utstyr
– Lønnsomt?
– Ja. Når det er så enkelt å bytte bruker man riktig redskap til jobben hele tida. Av og på med klype og pallegafler. Kjapt bytte til pusseskuffe. Av med både den og tilten, for å huke på tannskuffe, rippertann eller pigghammer. Uansett går det like fort. Det er absolutt lønnsomt, det.
På Hovdejords egen «riggplass» inne på anlegget står et utvalg av utstyr til hjulgraveren klart til bruk. Her legger vi blant annet merke til vibroplate, pizzahjul, pigghammer, steinklype og flere forskjellige skuffer. Deriblant en renskeskuff med dreibart skjær fra svenske Götene og en sorteringsskuffe til å sikte masser.
Takket være EC-Oil kan Vegar Hovdejord bytte mellom alle redskapene på sekunder, uten å forlate hytta. Også klyper, vibroplate og andre hydrauliske redskaper, ettersom oljekoblingen også sitter i EC-Oil-mekanismen.
Hjullasterskuffe på BM-feste
Her ser vi også noe av det mest spesielle utstyret til Hovdejords Liebherr A916 Compact hjulgraver: En Gjerstad hjullaster planeringsskuffe med 60 BM-feste, som hukes på BM-festet på maskinen. En løsning pønsket ut i samarbeid mellom Gjerstad og Liebherr.
– Veldig kjekt, det der! Med den skuffa er det enkelt å bære med seg masser eller utstyr, uten å måtte dra med hengeren. Veldig nyttig der det er trangt, for eksempel. Det tror jeg var den første løsningen av den typen Gjerstad bygde, sier han.
Ved BM-festet er det også lagt opp med hydraulikk til feievals. Maskinen kan dermed kjøres både med kost på EC-Oil på aggregatet og med feievals i BM-festet.
Hovdejord peker også på gripkassetten på tiltrotatoren når vi ber ham nevne eksempler på nytte av alt utstyret. Den så han ikke all verdens nytte i første gang han var borti den, men det synet har han fått justert underveis.
– Den blir bare viktigere og viktigere jo mer du bruker den. Det nytter ikke å ta den av nå, da hadde jeg blitt helt hjelpeløs. Den er kjempekjekk! Jeg bruker den blant annet mye til å sette fjellbolt, sier han.
Engcon avrettingsbjelke med trommel
En av oppgavene den dagen vi møter ham er avretting og planering av et areal. Her kommer Engcons avrettingsbjelke med trommel godt med. Maskinen er også satt opp med. Maskinen er såpass godt utstyr at fagbladet Anleggsmagasinet omtalte den som en «utstyrsbombe» i en reportasje da maskinen var ny.
Med så mye funksjoner og utstyr trengs det også mye ruller og knapper for å operere utstyret. Det oppsettet er gjort helt og fullt på Vegars spesifikasjoner, og utnytter Engcon kontrollspakene til fulle.
– Alt er kjørt på ruller. Jeg tror det er ti aktive ruller, og velgeventil på to av dem. Det var litt å sette seg inn i til å begynne med, men nå sitter det godt i fingrene, sier han.
Faster-koblingen er han også veldig glad i. Den kobler strøm og hydraulikk, og gjør at tilhengeren kan kobles av og på maskinen på et snaut minutt. Han har også fått maskinen satt opp med hel frontrute og vindusvisker på takvinduet.
– God sikt er viktig. Både full sikt forover hele tida. God sikt oppover er nyttig når man driver under linjer eller i tunnel.
– Lys, da? Maskinen er heftig satt opp med både arbeidslys og et utall markeringslys. Hva er tanken?
– He he, litt jålete kanskje. Men lys er viktig. Her er det lys forover, bakover og til sidene. Det er ingen mørke felt rundt maskinen. Når vi driver på i en grøft, så har grunnarbeideren lys hele tida. Også når jeg snur maskinen for å hente singel. Lys er viktig for sikkerheten og arbeidsmiljøet, sier han.