Statens vegvesen har kvalifisert fire aktører til konkurransen om å bygge ny Røldalstunnel på E134 mellom Røldal og Seljestad. Italienske Itinera ble også i denne konkurransen avvist.
De fire leverandørene som er kvalifisert til å levere tilbud er:
- AF Gruppen Norge AS
- Hæhre Entreprenør AS
- JV Røldalstunnelen Metrostav Norge AS og Bertelsen & Garpestad AS
- JV Leonhard Nilsen & Sønner AS og Obrascón Huarte Lain, S.A.
Av de seks entreprenørene som innledningsvis ønsket å delta i konkurransen, har én aktør blitt avvist og én aktør trukket interessen for deltakelse i anbudskonkurransen, ifølge en melding fra Statens vegvesen.
Det var den italienske entreprenøren Itinera som ble avvist på grunn av en kjennelse i Oslo tingrett, der Veivesenet fikk medhold i saken.
JV Implenia Norge AS og TT Anlegg AS har trukket seg fra konkurransen.
Les også: Stopper anbudskonkurranse i Nordland inntil videre
Solide aktører
De kvalifiserte entreprenørene har frist til 31. januar for å levere endelig tilbud på kontrakten, og det vil bli tildeling av entreprise og kontraktsinngåelse i mars.
Prosjektleder Frode Lykkebø i Statens vegvesen er svært fornøyd med interessen som vises for prosjektet, og ser frem til prosessen frem mot valg av entreprenør.
– Det er utrolig gledelig at vi får med oss fire solide aktører inn i anbudskonkurransen. De har alle god erfaring og kompetanse til å kunne utføre utbyggingen, og det legger grunnlaget for en spennende prosess frem mot tildeling av hovedentreprisen, uttaler han.
Les også: Tar opp igjen milliardanskaffelse i Nordland
Videre forhandlinger
Prosjektet er lyst ut som totalentreprise og omfatter prosjektering og bygging av en ettløpstunnel med tilknytning mellom Seljestad og Røldal.
E134 er en av hovedforbindelsene mellom øst og vest, og den nye tunnelen skal gi tryggere vei og kortere kjøretid.
Kontrakten har en verdi på 2,5 milliarder ekskl. mva og omfatter:
- 1,7 km ny vei i dagen på Liamyrane ved Røldal.
- 1,2 km ny vei i dagen på Seljestad, samt gang- og sykkelvei på ca. 0,7 km.
- Ny tunnel mellom Liamyrane og Seljestad på om lag 12,4 km.
- Diverse konstruksjoner i tilknytning til veianlegget.
– Det blir spennende å starte forhandlingene nå fram mot jul. Spesielt spennende blir det å se hvordan de ulike tilbyderne stiller seg til kravet om bruk av elektriske maskiner i driften, utdyper Lykkebø.
I tråd med overordnede mål om å etterstrebe utslippsfrie anleggsplasser, er en av føringene i prosjektbeskrivelsen at entreprenøren skal ta i bruk en betydelig mengde elektriske maskiner i driften. Med god tilgang på utbygd kraftnett i nærheten ligger forholdene godt til rette for elektrisk anleggsdrift, ifølge Veivesenet.
Forberedende entreprise
Det forberedende arbeidet som utføres av Brødrene Flatebø AS består av etablering av ny bru over elva på Seljestad. Her skal det etter hvert etableres et nytt parkeringsanlegg sør for elva på Seljestad, sammen med et nytt drikkevannsanlegg.
Denne uken ble arbeidet med støp av nytt brudekke gjennomført.
Store mannskaper var i sving onsdag for å fylle forskalingen med 100 m³ betong, og med etableringen av brudekket er de to sidene av elva på Seljestad nå bundet sammen.
Neste steg i arbeidet er ferdigstillelse av vannforsyningen, før det avsluttende betongarbeidet vil bli utført.