Mesta, Presis Vegdrift, Risa og Veidekke Industri er kvalifisert til å gi tilbud om drift og vedlikehold på Nye Veiers strekninger. Kontrakten har en estimert verdi på inntil 1,4 milliarder kroner (eks. mva.).
Den estimerte verdien av kontrakten er på 840 millioner kroner, pluss tre årlige opsjoner. Brukes alle opsjonene er den samlede verdien på ca. 1,4 milliarder kroner. Avtalen skal utfordre standarder for innovasjon, bærekraft og økonomisk effektivitet på drift av veiene, ifølge en pressemelding fra Nye Veier.
– Svært viktig kontrakt for Nye Veier
Kontrakten omfatter veiene i sørlige deler av Norge, inkludert de veiene Nye Veier skal åpne frem til 2030. Derfor øker omfanget med 75 prosent sammenliknet med dagens avtale for drift og vedlikehold i Nye Veier.
– Med fire prekvalifiserte tilbydere har vi sikret oss god konkurranse om en svært viktig kontrakt for Nye Veier, sier administrerende direktør, Anette Aanesland.
– Vi ønsker å legge stor vekt på innovasjon, digitalisering, oppetid og tilgjengelighet. Driftsentreprenøren kan søke midler fra et innovasjonsfond på 7,5 millioner kroner til prosjekter som bidrar til å utvikle og forbedre drift og vedlikehold. Spesielt oppfordrer vi til løsninger som gir positive effekter for klima og ytre miljø, sier hun.
Nye Veier har utviklet et digitalt system som gir oversikt for driften av veiene. Dette systemet gir både driftsentreprenøren og Nye Veier oversikt i sanntid over situasjonen på veiene.
Den nye kontrakten gjelder følgende veier:
- E18: Fra Arendal til Tvedestrand i Agder, og fra Dørdal til Langangen i Telemark
- E39: Fra Kristiansand til Lyngdal i Agder
- E6: Fra Kolomoen til Moelv og fra Roterud til Øyer i Innlandet