Mandag denne uka åpnet nye Vuolmmašjohka bro og 2,2 kilometer ny og tryggere vei på E6 i Porsanger.
– Vuolmmašjohka bro er en viktig del av E6 som binder sammen øst og vest og nord og sør i Finnmark. Dette prosjektet er et godt eksempel på regjeringens ønske om å ta bedre vare på det vi har, utbedre der vi kan og bygge nytt der vi må, sier statssekretær Stein Mathisen i en pressemelding. Han åpnet den nye broa mandag formiddag.
– Her gjøres det litt av alt. Den delen av veien som fungerer beholdes, deler av strekningen utbedres, og det er bygd en helt ny Vuolmmašjohka bro, som bidrar både til bedre trafikksikkerhet og fremkommelighet, sier Mathisen.
Strekningen mellom Olderfjord og Lakselv er viktig for dagpendlere som skal på arbeid og skole. En av fire biler som kjører på strekningen er lange kjøretøy. Arbeidsplassen for tungbilsjåfører blir både bedre og tryggere når nå de kan kjøre over nye Vuolmmašjohka bro.
Gammel og ny bro
Den gamle broa fra 1952 var en av de dårligste på hele riksveinettet, og lot seg ikke reparere. Plasseringen i bunnen av en bakke, hvor det også er en skarp sving, kunne skape farlige situasjoner og føre til at tungbiler ble stående fast.
Den nye broa over Vuolmmašjohka er 86 meter lang og har tre brospenn. I tillegg er det bygd ny vei og oppgradert en samlet strekning på 2,2 kilometer i tilknytning til broa. Denne holder stamveistandard og har en bredde på 8,5 meter. Krysset til en kommunal vei er flyttet og to avkjøringer er ombygd.
Stort oppdrag
Broa er prosjektert av Rambøll, mens HAK Entreprenør AS har oppdraget med å bygge broa og den nye veistrekningen. Alta-firmaet fikk jobben i konkurranse med ni andre entreprenører fra hele landet. Byggetida har vært 20 måneder.
De totalte byggekostnadene for prosjektet er 144 millioner kroner.
HMS har vært vektlagt under byggingen, og prosjektet er gjennomført uten personskader. Etter åpningen fortsetter arbeidet med å fjerne den gamle broa og rydde opp langs veitraseen som ikke lenger er i bruk. Målet er at den gamle veilinjen ikke skal være synlig etter noen år, og revegetering vil bli utført med vegetasjonsmatter fra veiens sideterreng.
Det er mange kulturminner i området. Dette har prosjektet tatt hensyn til. Statens vegvesen har samarbeidet med UiT Norges arktiske universitetsmuseum både før oppstart og undervis i byggingen.
Viktige broer
Fungerende divisjonsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen er glad for at en flaskehals på E6 er borte.
– Utbedring og utskifting av kritisk viktige broer er en av de viktigste satsingene for Statens vegvesen i årene framover. Mange av broene på riksveinettet har begynt å bli gamle, samtidig som tøffere klima fører til større belastninger. I Nord-Norge veier også hensynet til sikkerhet og beredskap ekstra tungt, sier Løkken.
Den neste nye broa på E6 i nord er nye Storslett bro i Nord-Troms. Her er arbeidet godt i gang, og broa planlegges ferdig i 2026. Også her er teknisk tilstand, veibredde, vektbegrensninger og trafikksikkerhet en utfordring på dagens bro, som ble bygd i samme periode som gamle Vuolmmašjohka bro.
Fakta om nye Vuolmmašjohka bro:
- Byggherre: Statens vegvesen
- Brukonstruktør: Rambøll
- Hovedentreprenør: HAK Entreprenør AS
- Byggekostnad: Ca. 144 millioner kroner, inkludert 2,2 km veg
- Byggetid: 20 måneder
- Lengde: 86 meter, tre bruspenn
- Bredde bru: 9,5 m (effektiv bredde 8,5 m)
- Bredde veg: 8,5 m (kjørebane 3,25 m, asfaltert kant 1 m)
- Asfaltdekker: 22 300 m2
- Betong: Ca. 1000 m3
- Armering: 180 tonn
- Masseflytting av jord: Ca. 160 000 m3