CO2-utslippene fra veidriften skal ha blitt betydelig redusert etter at Statens vegvesen startet med å vekte klima i tillegg til pris.
Statens vegvesen markerte nylig starten på en ny kontrakt for drift av riksveier i Agder og deler av Telemark. Fra 1. september og fram til 2029 har Presis Vegdrift ansvaret for at veiene er framkommelige og trafikksikre, samtidig som CO2-utslippene fra veidriften skal ned. Dette går frem av en pressemelding fra Veivesenet.
Nær null i utslipp
Statens vegvesen berømmer entreprenøren for å gå lenger i å finne effektive tiltak enn det som oppnås når alle kravene er forhåndsdefinert av Statens vegvesen.
– Vi er blitt utfordret til å tenke nytt og kreativt både innen logistikk og maskiner og utstyr. Vi legger opp til en kombinasjon av biogass og elektriske maskiner som vil gi nær null i utslipp på flere arbeidsområder i løpet av perioden, sier daglig leder Eivind Iden i Presis Vegdrift.
Han mener Statens vegvesens vekting av klimakutt i kontrakter har satt fart i utviklingen og fører til redusert klimaavtrykk til lavest mulig kostnad.
Det er lagt opp til at kontrakten utvikles i løpet av perioden, ved at nye tiltak kan settes inn i takt med den teknologiske utviklingen.
Kontraktsbeløpet er 713 millioner kroner.
Må ta vare på de veiene vi har
Statssekretær Cecilie Knibe Kraglund fra Samferdselsdepartementet var med på markeringen av den nye kontrakten i Kristiansand i slutten av august.
– Gode og trygge veier er helt avgjørende for å sikre at folk kan bo og jobbe i hele landet. Det er investert betydelige midler i veinettet vårt, og da må vi ta vare på de veiene vi allerede har. Det gjør vi ved å dreie innsatsen mot mer drift og vedlikehold, slik som regjeringen meldte i ny Nasjonal transportplan, sa hun.
Styrket vinterberedskap
I tillegg til å konkurrere om pris og kutt i CO2-utslipp, har entreprenørene konkurrert om å finne gode løsninger – blant annet innen vinterdrift, for å være best mulig rustet for å møte krevende værsituasjoner.
Ni ekstra maskiner settes inn på utvalgte problemområder, som også får forsterket salting. Dette gjelder blant annet Osestadbakken, Lenebakken og Nulandsbakken på E39 og strekningene Hannevika-Rige og Østerholtheiabakkene på E18.
Kontrakter som gir klimakutt
Det er tre år siden første gang Statens vegvesen inviterte til anbudskonkurranse for drift av riksveier med flere kriterier enn pris.
Presis Vegdrift fikk kontrakten for drift av riksveiene i Hallingdal og Valdres i perioden 2021 til 2026. Her ble det lagt vekt på CO2-kutt ved bruk av biodiesel (HVO) og elektriske kjøretøy, men også mer gjenbruk av materialer og slutt på unyttig kjøring.
Imponert av entreprenørbransjen
Edvard Sandvik, som er fagdirektør for klima og bærekraft i Statens vegvesen, er imponert over hvordan entreprenørbransjen i løpet av få år har omstilt seg til grønnere veidrift. I tillegg til Presis Vegdrift, har Mesta og Veidekke vunnet hver sin anbudskonkurranse etter at Statens vegvesen begynte å vekte klima i enkelte kontrakter.
– Vi bruker vår statlige innkjøpsmakt, men for å få resultater er vi avhengige av framoverlente leverandører. Vi gleder oss over at det ikke bare er enkelte aktører som satser på grønne løsninger, men at hele bransjen er med, sier Edvard Sandvik.
Prøver ut nye teknologier
Mesta anslår nærmere 50 prosent reduksjon i CO2-utslippene i veikontrakten for Gjøvik–Romerike, som gjelder perioden 2022-2027. I tillegg til bruk av lette elektriske varebiler og tunge biogassbiler, bidrar bedre planlegging og mer effektiv kjøring til å få ned utslippene.
Veidekke legger vekt på at klima som en del av tildelingskriteriene har bevisstgjort både driftsentreprenørene og deres leverandører til å prøve ut nye teknologier som bransjen har vært skeptisk til tidligere. Veidekke vant konkurransen om Vestfold og Øst-Telemark for perioden 2023-2028, og her er det også et mål å få ned CO2-utslippet fra salting.
Nye kontrakter
Det tar tid før offisielle CO2-regnskap er klare, og det kan også være vanskelig å skille mellom endringer som skyldes krav og innretning av kontrakter, og endringer entreprenørene ville gjennomført uansett.
I 2025 skal Statens vegvesen inngå fem nye driftskontrakter som gjelder fram til 2030. Fristene for første runde av konkurransen om de nye kontraktene for riksveiene i Gudbrandsdalen og Hedmark går ut i september og oktober.
– Dette er konkurranser som vi vet at alle de store entreprenørene vil delta i. De holder derfor kortene ekstra tett når det gjelder nye løsninger og hvor store kutt de vil forplikte seg til. Vi har store forventninger til hva slags klimavennlige løsninger vi blir tilbudt i disse kontraktene, sier Edvard Sandvik.
I tillegg til de to nye kontraktene i Innlandet, vil Statens vegvesen lyse ut kontrakter for Trøndelag nord og sør og Salten i Nordland seinere i høst.
Mer om Agder-kontrakten
Det er Presis Vegdrift som har driftet store deler av riksveinettet i Agder og Telemark vest også fra 2020 og fram til i dag. Fra 2026 utvides området til å omfatte Setesdal, når flere mindre kontrakter der fases ut. Da vil kontrakten omfatte totalt 586 kilometer riksvei.
I de mest krevende periodene vil 100-150 personer være involvert i veidriften, fordelt på Presis Vegdrifts egne ansatte og rundt 30 underentreprenører.