Nederlandske Staad Group har bygget om Develon DX490 LC-7 til batterielektrisk drift. Develon-forhandler Rosendal Maskin mener 55-tonneren dekker et behov i større infrastrukturprosjekter.
Staad Group har bygget om flere Develon-maskiner, og DX555 LC-7 er så langt den største de har konvertert fra diesel til batterielektrisk drift.
Den 55 tonn tunge el-maskinen er basert på Develon DX490 LC-7, som veier rett i overkant av 50 tonn.
Maskinen blir levert med de samme utskiftbare batteriene som våre to andre elektriske maskiner, DX165WR-7 og DX355 LC-7, men DX555 LC-7 vil bli levert med tre batterier, med en batterikapasitet på 1200 kWh, uttaler Tor Anders Høgaas, daglig leder i Rosendal Maskin, i en melding.
Til Norge i 2025
Ifølge Høgaas har maskinen batterikapasitet til en dags driftstid, og kan lades med DC lader i hvert batteri, med en kapasitet på 3×120 kW
Alternativt kan man kjøre med to batterier i maskin, og lade det siste batteriet, eller ha ekstra batterier, for å sikre kontinuering drift.
– Vi tror det norske markedet vil se muligheter med denne maskinen, spesielt mot større infrastrukturprosjekter der tilgangen på denne størrelsen maskiner med nullutslipp har vært begrenset, sier han.
– Vi har allerede hatt forespørsler og tilbudt maskinen, og håper på maskiner til Norge i løpet av 2025