Veidekke med spesialmaskin i kantslåtten

I Trøndelag utfører Veidekke kantslått av totalt ca. 1600 kilometer med fylkes- og riksveier, to ganger per år. Det er samme distanse som det er å kjøre fra Steinkjer til Roma. For å effektivisere arbeidet har de gått til anskaffelse av en spesialmaskin fra italienske Energreen.

Veidekke har til sammen seks driftskontrakter i Trøndelag, og de kjører kantslått på fire av dem selv. Blant kontraktene inngår kantslått av hele E6 gjennom fylket, fra Hjerkinn i sør til grensen til Nordland i nord.

Entreprenørselskapet er godt synlig i regionen, både med veivedlikehold og utbygging/utbedring av veinettet. De har også rammeavtale med Statens vegvesen.

Annonse

Totalt omsetter Veidekke årlig for et sted mellom 600 og 700 millioner kroner for drift og vedlikehold av veinettet i Trøndelag.

Vi møter Espen Lilleby, kontraktsleder, og Kristoffer Sakshaug, prosjektleder, ved Steinkjer Massemottak. Her har Veidekke pukkverk, asfaltverk og de tar imot store menger masser fra forskjellige prosjekter i regionen. I 2023 gikk det ut ca. 340 000 tonn masser fra anlegget.

Energreen Alpha har midtmontert kran, noe som bidrar til god stabilitet. Maskinfører Arne Bartnes liker å vinkle førerhytta 45 grader (maks 90 grader) for god sikt både fremover og til siden. (Foto: Njål Hagen)

Energreen Alpha har midtmontert kran, noe som bidrar til god stabilitet. Maskinfører Arne Bartnes liker å vinkle førerhytta 45 grader (maks 90 grader) for god sikt både fremover og til siden. (Foto: Njål Hagen)

Vakre omgivelser

Da vi er på besøk er det veiene på Inderøy som står for tur. Denne dagen skinner sola fra skyfri himmel, og det er flotte forhold for arbeidslaget som utfører kantslåtten. Ifølge Sakshaug er Inderøy Norges svar på Toscana, og da passer det jo bra at det er en italiensk maskin i tospannet som klipper grøfter og veikanter.

Veien vi er på kalles «Den Gyldne Omvei», og er et samarbeid mellom reiselivsaktører i Inderøy. Navnet er en anbefaling til reisende langs E6 om å ta en avstikker og følge fylkesvei 761 fra Røra gjennom Straumen og videre rundt på halvøya.

«Det tar 12 minutter å kjøre E6 mellom Røra og Vist. Den Gyldne Omvei tar 8 minutter mer…. eller en dag, ei uke, en hel sommer, et helt liv…» er blant innsalgstekstene for å trigge turister og andre veifarende til å velge denne veistrekningen. Langs veien får man kjøpt mat laget av lokale råvarer på gårdsutsalg og i restauranter, og det finnes et gårdsbryggeri som kan by på over 20 sorter øl, mjød og eplemost.

Nok reklame om Inderøy, og tilbake til kantklipping, selv om Sakshaug, som for øvrig bor på Inderøy, sikkert kunne fortsatt en god stund til med å snakke varmt om hjemstedet.

Fire Veidekke-karer som er engasjert i kantslåtten. Fra venstre: Geir-Inge Gundersen (maskinfører), Espen Lilleby (kontraktsleder), Kristoffer Sakshaug (prosjektleder) og Arne Bartnes (maskinfører). (Foto: Njål Hagen)

Fire Veidekke-karer som er engasjert i kantslåtten. Fra venstre: Geir-Inge Gundersen (maskinfører), Espen Lilleby (kontraktsleder), Kristoffer Sakshaug (prosjektleder) og Arne Bartnes (maskinfører). (Foto: Njål Hagen)

24-timers drift

– Vi bruker seks uker per slått. Det er primært tre enheter per arbeidslag og i dette tilfellet er det traktor, hjullaster og Energreen-maskinen. I sesongen kjører vi 24-timer i døgnet, fire dager per uke. Fredagene brukes til å utføre service og vedlikehold på maskinparken, sier Lilleby.

På en parkeringsplass langs veien møter vi maskinførerne Arne Bartnes og Geir-Inge Gundersen. Sistnevnte kjører en Ljungby L15 og Bartnes kjører Energreen Alpha. Bartnes forteller at han trives godt bak spakene i Energreen-maskinen.

– Maskinen er utrolig stabil, og hytta kan vris 90 grader. Selv foretrekker jeg 45 grader, da sitter jeg slik at jeg har god oversikt både fremover og til siden, sier han.

Gressmengden avgjør hvor fort han kan kjøre, men snitthastigheten ligger på 5 km/t.

– En annen fordel med denne maskinen kontra en hjullaster, er dieselforbruket. Den bruker vesentlig mindre diesel, sier Bartnes.

Noe som bekreftes fra både Lilleby og Sakshaug.

Klippeaggregatet pakkes inn bak på maskinen under transport. (Foto: Njål Hagen)

Klippeaggregatet pakkes inn bak på maskinen under transport. (Foto: Njål Hagen)

Sesong to

Energreen Alpha er en maskin som er konstruert med kantslått som mål fra begynnelsen av. Produsenten har bygget og optimalisert maskinen for økt førerkomfort, oversikt, rekkevidde, aksellast og sikkerhet. Krana er midtmontert, slik at vekten fordeles likt på de to akslene. Dette gjør maskinen veldig stabil, noe som Bartnes allerede har bekreftet.

Maskinen ble levert til Veidekke i fjor høst, og rakk å gå 1000 timer før den ble parkert for vinteren.

Energreen-maskinen i Trøndelag er den eneste i Veidekke, og på spørsmål hvorfor de valgte denne, svarer Lilleby:

– Vi må stadig prøve å utvikle oss og bli bedre enn det vi var «i fjor». Ellers blir vi akterutseilt, avslutter han.

Vifte bak på Energreen-maskinen blåser gress vekk fra veibanen. (Foto: Njål Hagen)

Vifte bak på Energreen-maskinen blåser gress vekk fra veibanen. (Foto: Njål Hagen)

Klar melding på trøndersk! (Foto: Njål Hagen)

Klar melding på trøndersk! (Foto: Njål Hagen)