Statens vegvesen og Bertelsen & Garpestad har kjørt bort 4500 lastebillass med myr fra et veiprosjekt i Heim kommune i Trøndelag, til deponi på en nedlagt skytebane. Målet er å redusere utslippet av klimagasser.
Det er første gang dette gjøres i forbindelse med et veiprosjekt, ifølge en pressemelding fra Statens vegvesen. I mer enn 60 år har bly fra skytebanen på Klettelva i Heim kommune forurenset grunnen. Bertelsen & Garpestad har kjørt bort blyholdige jordmasser. Andre forurensede jordmasser er sikret på stedet. Veivesenet og entreprenøren bygger i stedet opp et nytt myrområde for å redusere utslipp av klimagasser fra veiprosjektet E39 Betna-Hestnes.
På et område på fire mål har entreprenøren kjørt inn ca. 45 000 m³ myrmasser, sammen med jordmasser fra E39 Betna-Hestnes. Det er bygd opp en tre meter høy dam, for å holde myrmassene på plass. En bekk skal ledes inn i myrdeponiet, for å sørge for å opprettholde grunnvannstanden i myrmassene. På det dypeste blir deponiet sju meter.
– Vi samarbeider med fagfolk i Norsk Institutt for Naturforskning (NINA). Vi tror vi skal få til en løsning som gjør at myra ikke slipper ut CO2, sier prosjektleder Odd Helge Innerdal i Statens vegvesen i pressemeldingen.
Han er forsiktig med å kalle det nye myrdeponiet for myr slik folk kjenner det.
– Vi skal prøve å reetablere det øverste sjiktet av myra med torvmose på et mindre område. Resten av myra vil nok gro ned med kjerr. Likevel tror vi myrmassene vil holde på CO2, sier Innerdal.
Han tror de har funnet fram til en rimelig og god metode for å beholde CO2-egenskapene i myrområder.
Viktig for å nå klimamål
Like før sommerferien var samferdselsminister Jon Ivar Nygård på besøk for å se på arbeidet. Myrdeponiet i Halsa kommune er et av flere tiltak Statens vegvesen gjennomfører for å redusere utslipp av CO2 med 55 prosent før 2030.
– Dette er imponerende, sa statsråden i møte med Veivesenet og entreprenøren.
Bertelsen & Garpestad har siden januar 2022 jobbet med den 12,8 kilometer lange veistrekningen. Veien skal etter planen åpnes nå i høst.
Den nye veien går gjennom et område med mye myr. Myr binder enormt store mengder CO2. Det er beregnet at myrer i Norge binder like mye CO2 som Norges årlige utslipp av klimagasser i 66 år.
Tradisjonell veibygging over myr vil som regel drenere og ødelegge myra med store utslipp av CO2 som resultat. Det er derfor viktig for Statens vegvesen å finne metoder som reduserer utslippet av klimagasser.
Prøver å unngå myr
– Vi har etter beste evne prøvd å legge veitraseen rundt de viktigste myrområdene. Der dette ikke var mulig har vi sammen med entreprenøren funnet en metode hvor målet er å minimere utslipp av klimagasser, sier prosjektleder Odd Helge Innerdal i Statens vegvesen.
Det var entreprenøren Bertelsen & Garpestad som lanserte forslaget om å flytte myrmasser fra veistrekningen til den nedlagte Klettelva skytebane. I området ved standplass har entreprenøren fjernet den mest forurensede massen. Over et område på ca. to til tre mål forsøker veiprosjektet etablere ny myr. Dybden blir på fire-seks meter.
– Vi skal deponere inntil 45 000 m³ myrmasser, sier Innerdal. Det tilsvarer 4500 lastebillass. For at myrmassene ikke skal tørke ut, har veiprosjektet lagt om en bekk for å heve grunnvannstanden.
Samarbeider med NINA
Veivesenet samarbeider med Norsk Institutt for Naturforskning (NINA) for å overvåke myra i fire år etter at prosjektet er ferdig.
– Vi er slett ikke sikre, men vi har trua på at det er mulig å ta vare på myrmassene uten at de blir ødelagt som CO2-bank, sier Innerdal.
Veivesenet prøver også ut samme metode på E6 prosjektet på Helgeland ved Lille Majavatn.