Kubota har utviklet en batterielektrisk 4-tonner, og nylig ble den første Kubota KX038-4e levert til utleieselskapet Naboen AS.
Maskinen er den første som leveres i verden, og er en av ti maskiner som skal ut i det norske markedet i år. Fem av disse skal til Naboen AS.
Maskinen veier med tilt og skuffe ca. 4200 kg, og er levert med Engcon tiltrotator, tre skuffer og en 400 volt Evesco lader. Ladetid fra 10 til 80 % er beregnet til å ta 1,1 time.
– Kubota er verdens største produsent av minigravere og også verdens største produsent av dieselmotorer under 60 hk. Det er derfor svært gledelig at de nå også har sett behovet og utviklet sin første helelektriske batterigraver, uttaler Glenn Mellegaard, daglig leder i Hymax, i en pressemelding.
– Når man leverer maskiner og dieselmotorer i stort volum over hele verden, og det i all hovedsak er Europa, og i særstilling Nord-Europa, som seter krav til leveranse av elektriske maskiner, så har vi i Hymax hatt forståelse for at dette har tatt noe tid å få utviklet da volumene blir begrensede.
Langt partnerskap
Naboen og Hymax har igjennom mange år hatt et tett partnerskap, og per i dag har selskapet ca. 350 maskiner i utleieflåten som er levert av Hymax.
– Det er derfor helt naturlig at den første leveransen av denne nyheten blir levert til Naboen. I Naboen er det et stort fokus på bærekraft og å investere i «grønne maskiner», så at man omsider får på plass elektriske maskiner fra Kubota blir satt stor pris på, sier Mellegaard.
Hos Naboen på Berger ble overleveringen tatt på alvor, og både Fleet Manager Jone Ølberg og regionleder Øst Sindre Meldal deltok.
Fra diesel til elektrisk
Samtidig som Hymax leverer den fabrikkbygde 4-tonneren, blir de første «retrofit» maskinene bygget om ved selskapets verksted i Brumunddal.
«Retrofit-kit» til Kubota KX019 (2 tonn) og U 27 (3 tonn) er ombygningssett for å konvertere brukte maskiner fra diesel- til batteridrift.
– Denne løsningen vil bli tilbudt alle som ønsker en slik konvertering, forteller Mellegaard.