Ny motivlakkert Hitachi-graver hos Kartevoll på Sørlandet! 

Det begynte med pirater, så Brøyt og gamle maskiner, nå har den nyeste maskinen til Kartevoll AS fått et skikkelig tøft Formel 1-dekor.

Solen stråler og ved Nastas avdeling i Mjåvann er det samlet anleggsfolk og anleggsmaskiner i skjønn forening under åpen dag på Sørlandet. Likevel er det et par maskiner på plassen som stikker seg veldig ut denne dagen. Kartevoll AS stiller nemlig med to av sine motivdekorerte Hitachimaskiner.

Den ene er en splitter ny Hitachi ZX225USLC-7, mens den andre, en ZX250-6, har nå rundet fem og et halvt år i drift, men ut ifra utseende ser det slett ikke slik ut. Det er maskinfører Johnny Tveit som har kjørt de to forrige motivlakkerte graverne i firmaet – og jaggu er det han som får den nye også.

Annonse

I 2014 fikk den såkalte «Piratmaskinen på Sørlandet!» mye oppmerksomhet.

Johnny, den gang 23 år gammel, hadde nemlig en spesialdekorert gravemaskin inspirert av filmene «Pirates of the Caribbean».

Maskinen den gang var en Hitachi ZX210LC-5 beltegraver og var et populært skue i byen. For fem og et halvt år siden fikk Johnny nok en ny maskin, og denne gang ble hele firmaets historie dekorert på. Maskinen var, som nevnt, en Hitachi ZX250LC-6.

Denne gang derimot var både eier og maskinfører enige om å prøve en korthekker – og valget falt på en Hitachi ZX225USLC-7.

Ingen tvil om hvilket lag og hvilken fører som er favoritten - Red Bull Racing og Max Verstappen. (Foto: Nasta)

Ingen tvil om hvilket lag og hvilken fører som er favoritten – Red Bull Racing og Max Verstappen. (Foto: Nasta)

Korthekker

Både Johnny og Vidar Kartevoll, daglig leder i Kartevoll AS, har tatt turen til Mjåvann denne dagen. Og begge virker svært fornøyde med valg av maskin.

– Det er en fin størrelse. Vi trenger ikke noe større maskiner på de oppdragene vi har nå og det er jo rundt byen vi driver. Så derfor er den jo nå uten ræv, ler Vidar med et glimt i øyet, til Nastas utsendte medarbeider.

Johnny, som blant annet har testet en ZX135US tidligere fra den nye 7-serien, ser frem til å ta den nye maskinen i bruk.

– Det blir veldig gøy å prøve en korthekker igjen. Det er lenge siden jeg kjørte det. Min gamle 250 ble jo veldig stor for det jeg drev på med, så dette blir veldig bra. Jeg har jo fått lov å velge mye selv, så jeg har jo veldig trua. Jeg har jo kjørt Hitachi lenge nå, og var veldig fornøyd med den forrige ZX250LC-6 maskinen. Den har gått utrolig greit og jeg har alltid vært fornøyd med Nasta. Så dette blir gøy! Det blir veldig gøy, sier han i meldingen fra Nasta.

Første motivlakkerte Hitachi-graveren i selskapet var dekorert med motiver fra «Pirates of the Caribbean». (Foto: Nasta)

Første motivlakkerte Hitachi-graveren i selskapet var dekorert med motiver fra «Pirates of the Caribbean». (Foto: Nasta)

Formel 1

Firmaet O. Kartevoll AS ble startet i 1953 av Oskar Kartevoll.

Kartevolls motto fra første dag var “Service, Punktlighet og Kvalitet”.

Firmaet investerte samme år i en Brøyt, den første i distriktet, og den tredje i Norge.

I 1983 overtok to av Oskars sønner. Siden 2005 er det Vidar Kartevoll som er eier og daglig leder i firmaet, som tredje generasjon.

Sønnen til Vidar, Kenneth er nå også ansatt.

– Både Kenneth og Johnny er over snittet interessert i Formel 1. Så da ble dette motivet denne gang. Og det ble jo tøft da! Dessuten er jo Max Verstappen den beste om dagen og han liker de begge to – så da ble det slik, sier Vidar.

Denne gang var det visstnok også Vidar som tok initiativet til motivlakkeringen, ifølge Johnny.

– Jeg hadde egentlig ikke tenkt at det ble noe lakkering på den nye maskinen, men Vidar spurte igjen, så da ble det slik. Jeg synes jo det er veldig gøy, men det er jo helt klart mer å ta hensyn til. Men det blir jo kanskje lettere å holde den uten skader nå som det er en korthekker, sier den fornøyde maskinføreren.

– Hvorfor det er meg som får disse maskinene? -Nei det må du nesten spørre Vidar om. Men jeg har jo vært her en del år nå og jeg prøver jo å grave fornuftig – med skuffe og ikke med maskin, ler Johnny, og legger til;

– Folk har jo mange meninger om dette. Jeg får mange hyggelige tilbakemeldinger, men det er klart det er noen mindre positive innimellom også. Men stort sett er det jo bare gøy.

Vidar derimot er helt klar på hvorfor han gjør dette.

– Det er jo en fantastisk reklame. Dyrt er det heller ikke om du sammenligner det med andre ting. Dette koster jo mindre en litt stor annonse i Fædrelandsvennen, og dette varer jo mye lenger – i mange år faktisk. Det er jo helt klart en maskin med litt ekstra stæsj, men når man har flinke sjåfører som tar vare på utstyret så er det bare hyggelig, avslutter maskineieren.