Volvo lanserer hydrogendrevne lastebiler

Volvo Trucks utvikler lastebiler med forbrenningsmotorer som kan gå på hydrogen. Testing av bilene på vei starter i 2026 og kommersiell lansering er planlagt mot slutten av dette tiåret.

Lastebiler som kjører på grønt hydrogen utgjør et betydelig skritt mot Volvos mål om netto nullutslipp og å hjelpe kundene å nå sine mål om reduksjon av CO2-utslipp. Det skriver Volvo Norge i en pressemelding.

Lastebiler som kjører på hydrogen i stedet for fossile drivstoff er en måte å gjøre transport fossilfri på. Hydrogendrevne lastebiler vil være spesielt egnet på lange distanser og i regioner hvor det er begrenset med ladeinfrastruktur eller tid til å lade batterier, heter det i meldingen.

Annonse

Volvo begynner med kundetesting av lastebiler med hydrogendrevne forbrenningsmotorer i 2026, og lastebilene vil være klare for salg mot slutten av dette tiåret. Man er allerede i gang med tester i laboratorium og i kjøretøyer. Disse lastebilene vil komplementere Volvos utvalg av andre alternativer, som batterielektriske lastebiler, brenselcelleelektriske lastebiler og lastebiler som går på fornybare drivstoff, som biogass og HVO (Hydrotreated Vegetable Oil).

– Lastebiler som beholder den tradisjonelle forbrenningsmotoren, men går på hydrogen, vil ha den samme ytelsen og påliteligheten som våre dieseldrevne lastebiler, men har i tillegg den fordelen at de potensielt kan ha netto null CO2-utslipp tank-til-hjul. De blir et verdifullt tillegg til våre batterielektriske lastebiler, som har vært på markedet i flere år, sier Jan Hjelmgren, leder for produktledelse og kvalitet i Volvo Trucks.

Vidt spekter av løsningner

Volvo-lastebiler med forbrenningsmotorer som går på grønt hydrogen har potensialet til å levere netto null CO2-utslipp når de bruker HVO som tenningsdrivstoff og er kategorisert som nullutslippskjøretøy i henhold til de planlagte nye EU-standardene for CO2-utslipp.

– Det er tydelig at det trengs flere typer teknologi for å gjøre tungtransport fossilfri. Som en verdensomspennende lastebilprodusent må vi hjelpe kundene våre ved å tilby et vidt spekter av løsninger som senker CO2-utslippene, og kundene kan velge sine alternativer basert på transportoppdrag, tilgjengelig infrastruktur og priser på grønn energi, sier Hjelmgren.

Volvo-lastebiler med hydrogendrevne forbrenningsmotorer vil benytte høytrykks direkteinnsprøytning (High Pressure Direct Injection, HPDI), en teknologi hvor en liten mengde tenningsdrivstoff sprøytes inn under høyt trykk for å gjøre kompresjonstenning mulig før hydrogen tilsettes. Fordelene med denne teknologien er blant annet høyere energieffektivitet, lavere drivstofforbruk og økt kraft i motoren.

Volvo Group har tegnet en avtale med Westport Fuel Systems for å opprette et felles foretak som utnytter HPDI-teknologien. Fellesforetaket forventes å være operativt i andre kvartal 2024, etter formell godkjenning.

Fakta

  • Hydrogendrevne lastebiler fra Volvo vil ha en rekkevidde i drift sammenlignbar med mange dieseldrevne lastebiler, avhengig av type transport.
  • På grunn av de lave CO2-utslippene fra forbrenning av hydrogen blir disse lastebilene kategorisert som nullutslippskjøretøy i henhold til de nye EU-standardene for CO2-utslipp.
  • Motorer som forbrenner hydrogen vil også avgi veldig små mengder NOx og partikler.
  • Hydrogen kan også brukes til å drive brenselcelleelektriske lastebiler, hvor strøm blir produsert ombord på lastebilen. Brenselcelleelektriske lastebiler har ingen avgassutslipp, kun vanndamp.