Arbeid med avfallshåndtering på et resirkuleringsanlegg sliter og forårsaker ofte skade på maskinens dekk. På avfallsverket til Lindum AS utenfor Drammen er det intet unntak. (ANNONSØRINNHOLD)
Her har maskinentreprenør Kurt & Pål Kristoffersen AS to av sine maskiner på jobb for Norsk Gjenvinning (NG) – men det er ingen dekkproblemer på hjullasterne.
– Siden vi monterte Brawler-dekkene, har vi ikke hatt noen problemer i det hele tatt, sier Kurt Kristoffersen, medeier i selskapet.
Lønnsom investering
Kurt & Pål Kristoffersen AS i Krokstadselva vest for Oslo fant løsningen i Brawler Solidflex Traction SoftRide 23.5R25. Siden den første hjullasteren, en Volvo L110H, fikk de nye dekkene montert i slutten av desember 2020, har dekkene rullet mer enn 4000 timer på anlegget – og ser fortsatt nye ut.
– Med tanke på underlaget og hvor mange timer dekkene har rullet, er vi veldig fornøyde. Forskjellen fra tidligere dekk på maskinen er enorm, sier Kurt Kristoffersen.
– Ja, de er litt dyrere i innkjøp, men til syvende og sist blir det en lønnsom investering, og det er det som teller.
Da det var på tide å kjøpe enda en Volvo L110H hjullaster høsten 2023, var valget av dekk enkelt. Det ble fire Brawler Solidflex Traction SoftRide 23.5R25 på den også.
Tre ganger mer slitesterk gummi
Brødrene Kurt og Pål har drevet bedriften siden 1986 da de overtok etter deres pappa. Selskapet mottar avfall som grovsorteres med to robuste Liebherr LH22 hjullastere, begge med lang rekkevidde. Totalt håndteres store mengder, opptil 1000 kubikkmeter per dag, som deretter transporteres til Sverige for forbrenning.
– Dekkene på hjullasterne er ideelle for jobben, og vi er veldig fornøyde med servicen, leveransen og oppfølgingen. Alt fungerer som smurt, det er rett og slett «greit» – og sånn har det vært hele tiden, sier Kurt.
Hos Lindum A/S er det mye skrap og metall som kan ødelegge dekkene, men det problemet er så godt som borte takket være Brawler-dekkene som har opptil tre ganger mer slitesterk gummi sammenlignet med et pneumatisk dekk. Dette oppnås med en kombinasjon av ekstremt slitesterk gummiblanding i slitebanen.
– De forrige dekkene våre var pneumatiske, fylt med skum for å stoppe punkteringer, men de ble likevel raskt utslitt, sier Kurt.
Fantastisk kjørekomfort
Det var da han kontaktet dekkforhandleren i Norge at Kurt fikk et tips om Brawler dekkene. Han fant ut mer om alle fordelene, spurte om prisen og gikk for det.
Siden den gang har maskinen gått uten problemer med verken underlaget eller avfallet som dekkene kjører over.
– Dekkene er fortsatt de samme som da vi monterte dem, og kjørekomforten er fantastisk. Det kan bli litt glatt om vinteren, vi har hatt nesten en meter snø her, men vi strør singel på bakken og da fungerer det feilfritt, sier Kurt.
– Og der vi laster med maskinen, er det over frysepunktet, så det er ingen værproblemer som kan forstyrre arbeidet.
De robuste Brawler-dekkene fortsetter å rulle på gjenvinningsstasjonen der store mengder avfall lastes time etter time. Og verken Kurt, Pål eller noen av de ansatte har noen tanker om at de skal bryte sammen, få punkteringer eller slites unødvendig.
Men tross alt kommer det en dag når dekkene må skiftes på hjullasterne. Kurt er trygg på at han allerede vet hvor han skal henvende seg.
– Vi har drevet selskapet lenge og merket en klar forskjell mellom tidligere dekk og Trelleborg-dekk, sier Kurt.
– Så vi kommer til å gjøre det samme igjen og bestille fire nye Brawler dekk. Akkurat som vi gjorde på vår nye hjullaster som ble levert rett før jul.